Álmatag dinamizmus
Az utastér egyébként bőséges, különösen kedvező a hokedlimagasságú első ülés, vígan befér alá a hátsó utas bakancsa. Az ergonómia kiterjed a vezető pozíciójára is, a kezelőelemek jól kezünk alá nyomakodnak. Apropó, gombok, karok, kallantyúk. Tisztesen túlméretezett műanyagokból készültek, rájuk bökve nem alakul ki az emberben szorongás, hogy "csak nehogy ez legyen az utolsó érintés". Csalódás egyedül onnan ér, ahonnan a legkevésbé várható: a váltógomb teteje szilánkosan levált. A tenyeremet féltettem, a nappabőr ötujjasomat szintúgy, martinászkesztyű történetesen nem volt nálam, így maradt (régi kollégám moszkvicsos stílusát követve) a váltóbot szárának szorongatása.
A GL a 405-ös alapváltozata - csak az lehet, mert az állítható magasságú kormányon kívül nélkülöz minden kényelmi felszerelést. A szervokormányt is. Ettől függetlenül haladás közben jól irányítható, kezes autó benyomását kelti. A menetkényelem átlagos, vagyis jó: úrvezetőknek való.
Ha csorgunk a forgalommal, és nem fogunk a minden ellenféllel szemben súlyos kockázatot jelentő előzésbe, elégedettek leszünk dinamikájával. Mégis azt hiszem, súly-teljesítmény aránya alapján ennél fürgébbnek kéne lennie; javasolt egy műszeres bemérés. Vagy nem javasolt, a lelassult életmód előnyei miatt. A zaj és viszonylagos erőtlensége miatt jelenlegi gazdái száznál ritkán mennek gyorsabban vele, ennek ellenére a fogyasztás országúton hét, városban tíz liter feletti. Persze a karburátoros blokktól hatékony üzemanyag-felhasználást kevésbé várhatunk, de szokatlan a kis teljesítmény - nagy fogyasztás párosítása.
Harapós és szelíd változatok
Nehogy elszunnyadjon a kedves olvasó, ezért kivételesen a skála felső végén kezdem a választék sorolását. Kérem, törölje le a gúnyos mosolyt arcáról, igenis, létezik vadorzó kivitelű 405-ös. Vagy nem hallott az Mi16-ról, a fürge 1,9-es, 150 lóerős paripáról? Pedig biztosan látott már, mélyebb légterelők, széles alufelnik, diszkrét szárny fedi fel kilétét. És a T16? Ezt sem kapiskálja? Akkor hiába várnám öntől a Párizs-Dakar győzteseinek hiánytalan sorolását. Ugyan, dehogy, nem nyerte meg az összeset a Mitsubishi, akadtak évek, amikor mással volt egyesélyes a nagy futam.'88-ban Kankkunen, '89-90-ben Vatanen révén például a 405 T16-tal, ezzel a fura, aránytalan makettszerűséggel. Nevét aztán felvette a kétliteres, Garret turbós, akár 220 LE-vel és 323 Nm-rel bíró, négykerék-hajtású csúcsmodell.
A skála túlsó végén a 65 (!) lóerős egynégyes csúfoskodik. Befecskendezéssel 75-re tornázták fel; hadd versenyezzenek egy jót a Mercedes 190D -vel. Köztük meg egy csomó 1,6-os, 1,8-as, 1,9-es benzinmotor, sokféle teljesítménnyel. És az obligát dízelek: 1,9-es szívó (71 LE; állítólag örökéletű), illetve előbb 1,8, majd 1,9 TD, 90-92 lóerővel.
Fenntartása eddig nem került sokba. Öt év alatt a hengerfej (~70 000), a karburátor (~20 000) javításán felül csak a szokásos karbantartás emésztette tulajdonosának vagyonát. A polírozóanyagokra költött összeg felett pedig elegánsan elsiklunk.
Megkímélt állapotát és a 350-400 ezres piaci árát figyelembe véve jól járna, aki erre a 15 éves Peugeot-ra rátenné a kezét. Soványka a motor teljesítménye, és egy új CD-s rádióval az extrák értékét egyből megszázszorozhatjuk, de tágas, nagy csomagtartóval rendelkező klasszikus tulajdonosává válnánk. A 405-östől éppen megszabadulni igyekvők csak azon bánkódhatnak, hogy szögletes formája erősen öregíti - jelentősen rontva az értékesítési esélyeket.
Műszaki adatok:
Peugeot 405 1,6 GL (1990)Méretek
Hosszúság: 4408 mm
Szélesség: 1714 mm
Magasság: 1406 mm
Tengelytáv: 2669 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1450/1436 mm
Önsúly: 1020 kg
Legnagyobb össztömeg: 1500 kg
Csomagtér: 470 l
Légellenállási tényező: 0,31
Motor, erőátvitel
Vízhűtésű, négyütemű, soros benzinmotor, karburátor, elöl,
keresztben beépítve
Lökettérfogat: 1580 ccm
Furat/löket: 83/73 mm
Max. teljesítmény: 68/92/6000 kW/LE/fordulatszám
Max. nyomaték: 134/2600 Nm/fordulatszám
Hengerek/szelepek: 4/8
Sűrítési viszony: 8,95:1
Erőátvitel, váltó: elsőkerék-hajtás, 5 sebességes kézi
Menetteljesítmények (a hízelgőnek tűnő gyári adatok alapján)
Végsebesség: 175 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h = 12,1 s
Fogyasztás: országúton: 7 l/100 km; városban: 10 l/100 km
Üzemanyagtartály: 60 l
Futómű
Gumi: 165/70 R 14
Fékek elöl/hátul: tárcsa/dob
Modelltörténet
A 405-ös 1987-ben jelenik meg, négyajtós változatban. Indulásként 1,4 - 1,6 - 1,9-es benzinmotorokkal szerelik; egy évvel később jön a két dízel, az automata váltó és a kombi. És az Év Autója díj (jól lobbizhattak Pininfarináék). '89-től széria a katalizátor. Három évvel később modellfrissítés, kívülről csak a hátsó traktuson (kisebb lámpák, végre a lökhárítótól nyíló csomagtartó), belül alaposabban nyúltak hozzá. Már nincs karburátoros változat; tán ezt ünnepelték a T16-tal. A '95-ben érkező 406-os leváltja a négyajtóst; a kombi egy évvel tovább húzza. Mármint Európában, mivel Argentínában 2001-ig, Iránban pedig tán még napjainkban is készül.Különös, hogy az internetet leginkább a fanatikus japán rajongók borítják el az imádatuk tárgyáról közölt szöveggel és képekkel. Sajnos nem beszélek jól ezen a nyelven, ezért tessék önállóan böngészni a következő lapot.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
