Bubu és az olajkályha

2008.01.28. 00:55

Mennyit fogyaszt? Nem mellékes. Hogy megy? Biztos jól. Van turbólyuk? Meglátjuk. A Subaru dízelboxermotorjánál egy a lényeg: hogyan szól? Megmarad a bubu?

Római átszállással megyünk Malagába, Fiumicinón még bevárjuk a ciprusi újságírókat. Nem egészen értem, minek Ciprusnak autósújság, miért nem jó nekik a görög és török, hogyan tarthat el egy ekkora ország legalább két autósmédiumot. Persze Ciprus súlya a nemzetközi Subaru-kereskedelemben sokkal komolyabb, mint a lakosság számaránya alapján várnánk: az angol piac jelentős részét Ciprus és Málta látja el Impreza WRX STI-kkel.

A két klasszikus kalóz- és kereskedősziget valamit nagyon jól csinál, a brit importőr nagy bánatára. Hogyan lehet kedvezőbb árat adni egy levantei kitérővel egy Japánból importált autóra, egyszerűen érthetetlen, hiszen az EU-vámot úgyis ki kell fizetni, ráadásul ezek kis cégek, és tudtommal nagyban olcsóbb minden, nem kicsiben.

Utoljára a Honda dízelét várta így a szakma. Egy autóbuzinak, meg valószínűleg a tökéletességre törekvő mérnököknek a dízel még mindig kényszermegoldás, amit a piac követel, és a leglelkesebb fogadtatás is úgy kezdődik, hogy "ahhoz képest..." A Subaru elég sokáig állt ellen a dízeltrendnek, és ha a Honda azzal állt neki a dízelnek, hogy oké, mindjárt elhányjuk magunkat, de legalább megcsináljuk a legjobbat, a Subaru se adta alább. Rendben van, dízelt akartok, megkapjátok. De boxer lesz.

A Honda dízelénél megtanultuk , hogy nagy csodák nincsenek. A franciák, az olaszok vagy a németek se kezdő mérnökök, jó a Hdi, a Fiat 2,4-es JTD-je állatul megy, és öt hengerrel nem is szól rosszul, a Volvo D5-öse is igen kellemes alternatíva. A Hondáé jobban szól, és kicsit jobban megy, mint bármelyik másik konkurens, legalábbis ezt tapasztaltuk, amikor kivittük őket a reptérre, és gyorsulást, meg rugalmasságot mértünk. És akkor a BMW dízelei még ott se voltak.

Subaruban nem láttam, vagy nem emlékszem ilyesmire: analóg fogyasztásmérő, konkrétan egy mutató a kilométerórában, BMW módra, annyi tuninggal, hogy amúgy trabantosan jelzi, hogy sárga (ajjaj, vegyünk vissza), vagy zöld (hú, sose kell tankolni). Piros mező nincs, a boxer dízel egyszerűen nem fogyaszt annyit.

A motor, az kompakt. Meg könnyű: a legkönnyebb kétliteres dízel. De leginkább kompakt. 353,5 milliméter hosszú, a növelt furat miatt hat centivel még az ugyancsak kompakt benzines boxernél (Subaru EJ20) is rövidebb. Annyira, vagyis inkább úgy kicsi, mint egy Wankel. Az ember kinyitja a motorháztetőt. Lepattintja a nagy műanyag lemezt. Nézegeti jobbról, balról, és nem látja: ami a szemünk előtt van, az az intercooler és csatolt részei, ABS-elektronika, csövek, szíjak, hűtők, folyadékos bödönök. Ugyanolyan hülye érzés dízelboxermotor-házat nézegetni, mint a Mazda RX-8-asét.

Az ördöbe! "Ez a sátáni vartyogás volna a sima járás és kulturált hang?" - kérdezem a parkolóban, amikor meghallom, hogy valamelyik tesztautót már beindították. Hang van, vibráció már alapjáraton sincs. Annyira csendes és jól megy, hogy vagy tempomatolni kell, vagy figyelni a sebességet, különben lassan mindig garantáltan 180 lesz.

A sajtóanyagban azt írják, a boxermotorban a dugattyúk mozgása hatékonyan oltja ki azokat a másodrendű rezgéseket, melyek kellemetlenek az emberi szervezet számára. Ezt műszerek nélkül csak egyféleképpen lehet ellenőrizni: jól érzem-e magam az autóban. Igen. Tehát igaz.
Hosszabb lett a löket (+11 mm), ettől a nyomaték nőni szokott. A turbó meg az intercooler persze áttekinthetetlenné teszi a képletet, de az új dízel tényleg elég nyomatékos (350 Nm @ 1800 1/min). Legalul azonban sajnos modern turbódízelesen gyenge, elég sokszor fulladtam le.

A nagy dolog viszont, hogy ilyen gyorsan dízelt felpörögni még nem láttam. Dízelt túráztatni olyan, hogy azzal érzékenyebb autóbuzit egyenesen vallatni lehetne. Ebben meg úgy ugrál a mutató, mint egy rendes, sportosabb benzinesben. Persze majd kell egy összehasonlító teszt a Hondával, mert arról is azt hittük, hogy sokkal jobb, mint a többiek, aztán kiderült, hogy csak kicsit, de ez a boxer, ez valószínűleg nagyobb durranás.

Ha tényleg bemelegedett, már nem annyira ducatós, de kívülről még mindig egyértelműen dízel. Aztán ha felhúzzuk az ablakot, valahogy megfeledkezünk az egész üzemanyagtémáról, és ez már megint a nagy dolgok közé tartozik.

"Ha a motor- és futóműzajt ilyen parádésan eltüntették, milyen hiba csúszhatott be a széllel?" - tettem fel a kérdést, és kinyitottam az ajtót. Ja? Keret nélküli?! Már el is felejtettem. Azt tudom, hogy az Imprezában ez a lényeg, mert sportos. A Foresterben is a szélzaj teszi fárasztóvá az autópályázást - egyszerűen nem lehet olyan jól hangszigetelni egy keret nélküli ajtót, mint egy keretest. De miért ragaszkodik ehhez a Subaru?

Jó, jó, de mennyit fogyaszt? És rendes boxerhangja van-e? Ha érdekli, lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53