Mennyit fogyaszt? Nem mellékes. Hogy megy? Biztos jól. Van turbólyuk? Meglátjuk. A Subaru dízelboxermotorjánál egy a lényeg: hogyan szól? Megmarad a bubu?
Római átszállással megyünk Malagába, Fiumicinón még bevárjuk a ciprusi újságírókat. Nem egészen értem, minek Ciprusnak autósújság, miért nem jó nekik a görög és török, hogyan tarthat el egy ekkora ország legalább két autósmédiumot. Persze Ciprus súlya a nemzetközi Subaru-kereskedelemben sokkal komolyabb, mint a lakosság számaránya alapján várnánk: az angol piac jelentős részét Ciprus és Málta látja el Impreza WRX STI-kkel.
A két klasszikus kalóz- és kereskedősziget valamit nagyon jól csinál, a brit importőr nagy bánatára. Hogyan lehet kedvezőbb árat adni egy levantei kitérővel egy Japánból importált autóra, egyszerűen érthetetlen, hiszen az EU-vámot úgyis ki kell fizetni, ráadásul ezek kis cégek, és tudtommal nagyban olcsóbb minden, nem kicsiben.
Utoljára a Honda dízelét várta így a szakma. Egy autóbuzinak, meg valószínűleg a tökéletességre törekvő mérnököknek a dízel még mindig kényszermegoldás, amit a piac követel, és a leglelkesebb fogadtatás is úgy kezdődik, hogy "ahhoz képest..." A Subaru elég sokáig állt ellen a dízeltrendnek, és ha a Honda azzal állt neki a dízelnek, hogy oké, mindjárt elhányjuk magunkat, de legalább megcsináljuk a legjobbat, a Subaru se adta alább. Rendben van, dízelt akartok, megkapjátok. De boxer lesz.
A Honda dízelénél megtanultuk , hogy nagy csodák nincsenek. A franciák, az olaszok vagy a németek se kezdő mérnökök, jó a Hdi, a Fiat 2,4-es JTD-je állatul megy, és öt hengerrel nem is szól rosszul, a Volvo D5-öse is igen kellemes alternatíva. A Hondáé jobban szól, és kicsit jobban megy, mint bármelyik másik konkurens, legalábbis ezt tapasztaltuk, amikor kivittük őket a reptérre, és gyorsulást, meg rugalmasságot mértünk. És akkor a BMW dízelei még ott se voltak.
Subaruban nem láttam, vagy nem emlékszem ilyesmire: analóg fogyasztásmérő, konkrétan egy mutató a kilométerórában, BMW módra, annyi tuninggal, hogy amúgy trabantosan jelzi, hogy sárga (ajjaj, vegyünk vissza), vagy zöld (hú, sose kell tankolni). Piros mező nincs, a boxer dízel egyszerűen nem fogyaszt annyit.
A motor, az kompakt. Meg könnyű: a legkönnyebb kétliteres dízel. De leginkább kompakt. 353,5 milliméter hosszú, a növelt furat miatt hat centivel még az ugyancsak kompakt benzines boxernél (Subaru EJ20) is rövidebb. Annyira, vagyis inkább úgy kicsi, mint egy Wankel. Az ember kinyitja a motorháztetőt. Lepattintja a nagy műanyag lemezt. Nézegeti jobbról, balról, és nem látja: ami a szemünk előtt van, az az intercooler és csatolt részei, ABS-elektronika, csövek, szíjak, hűtők, folyadékos bödönök. Ugyanolyan hülye érzés dízelboxermotor-házat nézegetni, mint a Mazda RX-8-asét.
Az ördöbe! "Ez a sátáni vartyogás volna a sima járás és kulturált hang?" - kérdezem a parkolóban, amikor meghallom, hogy valamelyik tesztautót már beindították. Hang van, vibráció már alapjáraton sincs. Annyira csendes és jól megy, hogy vagy tempomatolni kell, vagy figyelni a sebességet, különben lassan mindig garantáltan 180 lesz.
A sajtóanyagban azt írják,
a boxermotorban a dugattyúk mozgása hatékonyan oltja ki azokat a
másodrendű rezgéseket, melyek kellemetlenek az emberi szervezet
számára. Ezt műszerek nélkül csak egyféleképpen lehet ellenőrizni: jól
érzem-e magam az autóban. Igen. Tehát igaz.
Hosszabb lett a löket (+11 mm), ettől a nyomaték nőni
szokott. A turbó meg az intercooler persze áttekinthetetlenné teszi a
képletet, de az új dízel tényleg elég nyomatékos (350 Nm @
1800 1/min). Legalul azonban sajnos modern turbódízelesen gyenge,
elég sokszor fulladtam le.
A nagy dolog viszont, hogy ilyen gyorsan dízelt felpörögni még nem láttam. Dízelt túráztatni olyan, hogy azzal érzékenyebb autóbuzit egyenesen vallatni lehetne. Ebben meg úgy ugrál a mutató, mint egy rendes, sportosabb benzinesben. Persze majd kell egy összehasonlító teszt a Hondával, mert arról is azt hittük, hogy sokkal jobb, mint a többiek, aztán kiderült, hogy csak kicsit, de ez a boxer, ez valószínűleg nagyobb durranás.
Ha tényleg bemelegedett, már nem annyira ducatós, de kívülről még mindig egyértelműen dízel. Aztán ha felhúzzuk az ablakot, valahogy megfeledkezünk az egész üzemanyagtémáról, és ez már megint a nagy dolgok közé tartozik.
"Ha a motor- és futóműzajt ilyen parádésan eltüntették, milyen hiba csúszhatott be a széllel?" - tettem fel a kérdést, és kinyitottam az ajtót. Ja? Keret nélküli?! Már el is felejtettem. Azt tudom, hogy az Imprezában ez a lényeg, mert sportos. A Foresterben is a szélzaj teszi fárasztóvá az autópályázást - egyszerűen nem lehet olyan jól hangszigetelni egy keret nélküli ajtót, mint egy keretest. De miért ragaszkodik ehhez a Subaru?
Jó, jó, de mennyit fogyaszt? És rendes boxerhangja van-e? Ha érdekli, lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
