Gyenge védelmű Suzuki
Suzuki Alto (2009) törésteszt
Csak felár ellenében kapható hozzá ESP és fejlégzsák, szétveri a térdet, és keményen kaszabolva gázol. Az Alto biztonságán volna még mit javítani.
Magyarországon nem kapható az indiai gyártású Suzuki mini, mivel túl drága lenne az esztergomi márkatársakhoz képest, de úgy tűnik, ez nem is baj. Legalábbis az Euro NCAP legfrissebb értékelésében sok jót nem tudtak elmondani az apróságról.
Teszteredmény |
Teszteredmények:
Felnőtt teszt összesítés: 20 (55%)
Frontális ütközés: 10,4
Oldalütközés: 7,1
Oszlopütközés: 0
Ostorcsapás: 2,2
Gyerekvédelem összesítés: 23 (46%)
Gyalogosvédelem összesítés: 13 (35%)
Fejvédelem: 9,5
Medence: 0,0
Láb: 3,3
Biztonsági asszisztensek összesítés: 2 (29%)
Sebességhatároló: 0
ESP: 1,0
Övemlékeztető: 1,0
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén | Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön |
A karosszéria strukturálisan elég stabil, nem csuklott össze a 64 km/órás frontális ütközés hatására, és ez például jó pont. Persze azért megérezte a pofont az Alto: a gázpedál 79, a kuplung 27 milliméterrel csúszott hátrébb a becsapódás erejétől. Ennél kisebb az elmozdulás az A-oszlopnál, csupán 11 mm, a kormánykerék pedig nem hátra, hanem balra vándorolt, 19 mm-nyit. Azért balra, mert a teszten egy jobbkormányos, egyliteres, 885 kilogramm tömegű, GL felszereltségű Altót vezettek félátfedéssel a falnak. Jó tudni, hogy az eredmények minden 2009-es modellévű vagy az utáni Altóra érvényesek − persze csak a következő modellváltásig.
A szemből csattanást még egészen jól átvészelték a Suzukiban ülő dummyk, de sérülésveszélyt azért így is rögzítettek. Különösen a láb védtelen. A műszerfal alsó része, a kormányoszlop, a gyújtáskapcsoló és a középkonzol vagdalkozik a térd és a comb magasságában, ráadásul a lábszár környékén is jelentős erőhatások érték a műanyag bábukat.
Oldalütközéskor sem kápráztatta el az Euro NCAP mérnökeit az Alto. A legsúlyosabb gond, hogy az oldallégzsákok Európa-szerte csak feláras extraként kaphatók az Altóhoz. Ráadásul a fejlégzsákot várhatóan csak kevesen fogják megrendelni hozzá, így ilyen nem is volt a tesztautókban, és ezért az oszloptesztet sem végezték el. A normál oldalütközés során a felnőtt utas mellkasának védelmét alacsony szintűnek értékelték, mint ahogy az új teszt, az ostorcsapás elleni védelem vizsgálatakor is nyaktörőnek bizonyult a mini Suzuki ülése és fejtámlája.
A felnőtt utasok védelmének 55%-os szintjéhez képest a gyermekbiztonság 46 százalékos eredménye még nagyobb csalódás. Frontális ütközésnél a hároméves babánál túl nagy a mellkas lassulása, de legalább a fej mozgásai nem olyan mértékűek, ami sérülésveszélyt jelentene. Az oldalütközésnél mindkét apróság fejét jól védték a Britax Römer gyártmányú gyerekülések. Hiba viszont, hogy az első utasülés előtti légzsák nem kikapcsolható, így ide menetiránynak háttal fordított bébiülést nem lehet betenni, és a hátsó Isofix rögzítési helyek jelölése sem bizonyult elég egyértelműnek.
Amilyen pici, olyan keményen kaszabolja a gyalogosokat az Alto. A motorháztető első éle például annyira durva, hogy nulla ponttal jutalmazták az Euro NCAP bírái. A lökhárító se sokkal jobb, ennek védelmi színvonalát is alacsonyra értékelték, és sajnos azok a pontok is nagyon kemények, ahová valószínűleg egy elgázolt felnőtt vagy gyermek feje becsapódik. A mini Suzuki gyalogosvédelme mindössze 35%-os, ezért erősen ajánlott kitérni az útjából.
Ami a kisegítő biztonsági berendezéseket illeti, még ennél is alacsonyabb százalékos eredménnyel végzett az Alto. Mindössze 29%-ot ér, hogy csupán a vezető oldalán figyelmeztet csipogó a biztonsági öv bekapcsolására, és a menetstabilizáló rendszer feláras. Mondjuk még az a szerencse, hogy legalább kapható a Suzukihoz ilyesmi, mert e nélkül még rosszabb, akár nullacsillagos végeredmény is elképzelhető lett volna. Így viszont legalább az összesített 3 csillag megvan.