C3 Picasso: hatástalan légzsák, négy csillag
Nem öreg Zsiga, és a légzsák sem felejtett el felfújódni: a Citroën C3 Picasso konstrukciósan olyan, hogy frontális ütközésnél a vezető mellkasa a kormánynak csapódik.
A legutóbbi tesztekkel egyidejűleg szigorúbbá vált az Euro NCAP értékelési rendszere, bár ezzel kapcsolatban már korábban is voltak fenntartásaim. Aki kötekedni akar, most is tud: a Citroën C3 Picasso mindössze egyetlen pontot veszített a frontális ütközési teszt értékelésekor, azért, mert a vezetőülésbe helyezett dummy mellkasa hozzáért a kormánykerékhez, azaz a légzsák nem látta el tökéletesen feladatát. Ugyanígy egy pont levonás jár azért, ha a hátsó üléseknél hiányzik a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető csipogó. Csak én érzem ezt iszonyúan torz értékelésnek? Nem mintha a csipogó nem volna fontos.
Teszteredmény |
Teszteredmények:
Felnőtt teszt összesítés: 29 (81%)
Frontális ütközés: 13,5
Oldalütközés: 8
Oszlopütközés: 7,2
Ostorcsapás: 0,3
Gyerekvédelem összesítés: 37 (76%)
Gyalogosvédelem összesítés: 16 (43%)
Fejvédelem: 5,6
Medence: 4
Láb: 6
Biztonsági asszisztensek összesítés: 3 (40%)
Sebességhatároló: 0,8
ESP: 0
Övemlékeztető: 2
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén | Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön |
Persze az értékelési rendszer kritikájánál sokkal fontosabb, hogy vajon miért nem elég hatékonyak a C3 Picasso visszatartó rendszerei, és miért nem képesek megakadályozni, hogy a vezető mellkasa a kormánynak csapódjon. Az Euro NCAP bírái erre ugyan nem adtak magyarázatot, de a videót figyelmesebben nézve nekem annyi tűnik fel, hogy a légzsák mintha egy árnyalattal korábban nyílt volna ki a kelleténél. Úgy tűnik, hogy a vezetőoldali lufi már kissé leeresztett, amikor a próbababa felsőteste nekicsapódott. Persze ez csak szakbarbár találgatás, viszont az tény, hogy a sérülésveszélyt narancsszínnel közepesre értékelte az Euro NCAP, ami manapság már elég gyatra eredmény.
Pedig a C3 Picassónak minden adottsága megvan a jó eredményhez. A tesztelt modellek balkormányos, HDi motoros, Comfort felszereltségű ötajtós kocsik voltak 1289 kilogrammos száraz tömeggel és elég jó biztonsági felszereltséggel. Az első üléseken kétszeres övfeszítő, överő-határoló, egylépcsős frontlégzsákok, valamint oldalsó mellkas- és fejlégzsákok vigyáznak az utasokra. Hátra csak överő-határoló jutott, de az is több, mint a semmi. Az alábbi értékelés az összes C3 Picasso modellváltozatra vonatkozik, alvázszámmegkötés nélkül.
A frontális, 64 km/órás sebességgel elvégzett ütközésnél a C3 Picasso karosszériája elég stabil marad, a túlélőtér nem változott jelentős mértékben. Az A-oszlop 32 milliméterrel hátrébb vándorolt ugyan, és a kormánykerék is elmászott balra vagy 5 millimétert, a gondokat mégsem ez okozta, hanem a bevezetőben már említett, mellkas kontra kormánykerék full kontakt ütközet. Kár érte, mert a lábtérben jól védett a kis Citroën.
A kuplungpedál ugyan 25 millimétert hátracsapódott, de sérülést nem okozott, a lábtérben a hely nem csökkent jelentősen. Ráadásul sem a térd, sem a comb, sem a medence sérülésének kockázata nem túl magas, ezeken a tájékokon annak ellenére jól véd a C3 Picasso, hogy nincs benne térdlégzsák. Oldalütközésnél se rossz a Citroën, bár nem is hibátlan. Maximális pontszámmal jutalmazták, amikor egy autót szimuláló tárgy trafálta telibe oldalról, de lepontozták az oszlopteszten. Utóbbinál is a mellkas, különösen a bordák sérülésveszélye számottevő.
Pocsékul teljesít a C3 Picasso az ostorcsapás elleni védelmet vizsgáló teszteken. Az alapfelszereltségű, szövethuzatos ülés a három különböző ütközési próbából kettőn egyáltalán nem szerzett pontot, a fejtámla hatékonyságát pedig alaphelyzetben (teljesen lent és hátul) kifejezetten gyengének értékelték a szakértők.
Kis családi autó lévén fontos pont, hogy a C3 Picasso milyen védelmet nyújt a gyerekeknek. Nos, az Isofix rögzítési pontokhoz csatlakoztatott Britax Römer Duo gyermekülésben tökéletes biztonságban vannak a babák. Ugyan a kisebbik, másfél éves gyermek ülését csak menetirány szerint tudták rögzíteni a hátsó ülésen, fordítva nem, ezért pedig az Euro NCAP szerint pontlevonás jár, de maguk a mérési eredmények jók lettek. Az utasoldali első lékzsák a kis Citroën dobozban is kikapcsolható, így előre már be lehet tenni a menetiránynak háttal fordított gyerekülést, de a figyelmeztetések és visszajelzések tekintetében az Euro NCAP szokás szerint nem volt igazán elégedett. Az Isofix pontok megjelölése sem elég egyértelmű a C3 Picassóban.
Ami a gyalogosok biztonságát illeti, felemás a kép. A lökhárító elég puha, így jól véd, viszont a motorháztető kőkemény, mind a felnőtt, mind az alacsonyabb gyalogos elgázolásakor durva pofont ad. Mazochistákon kívül senkinek sem érdemes a C3 Picasso elé szédelegnie.
Az Euro NCAP legújabb vesszőparipáit illetően vegyes a kép. A biztonsági kisegítő rendszerek közül a menetstabilizáló fontos és a C3 Picassóhoz rendelhető is, de nem széria, és várhatóan az eladások kevesebb mint 85%-ában lesz jelen (Euro NCAP-becslés), ezért a C3 Picasso nem kaphat öt csillagot. A Toyota Avensisnél, ahol ugyanez a helyzet, csak az összeladásokat illetően az ESP-s autók részarányát 85%-nál nagyobbra becsüli az Euro NCAP, ott meg jár az ötödik pont. Ki érti ezt? Pedig a C3 Picassóhoz elérhető a sebességhatárok beállítására alkalmas kütyü is, amivel egyedülálló az új töréstesztséma szerint értékelt mezőnyben − igaz, nem szériában, ezért a teljes pont helyett csak 0,8-at ítélt meg az Euro NCAP. Az övek bekapcsolására figyelmeztető csipogó is van a C3 Picassóban − elöl szériában, hátul felár ellenében. Mivel az Euro NCAP szerint a második sorba kevesen rendelik majd ezt a kiegészítőt, nem adták meg az érte járó egy pontot.