C3 Picasso: hatástalan légzsák, négy csillag

2009.03.05. 00:24

Nem öreg Zsiga, és a légzsák sem felejtett el felfújódni: a Citroën C3 Picasso konstrukciósan olyan, hogy frontális ütközésnél a vezető mellkasa a kormánynak csapódik.

A legutóbbi tesztekkel egyidejűleg szigorúbbá vált az Euro NCAP értékelési rendszere, bár ezzel kapcsolatban már korábban is voltak fenntartásaim. Aki kötekedni akar, most is tud: a Citroën C3 Picasso mindössze egyetlen pontot veszített a frontális ütközési teszt értékelésekor, azért, mert a vezetőülésbe helyezett dummy mellkasa hozzáért a kormánykerékhez, azaz a légzsák nem látta el tökéletesen feladatát. Ugyanígy egy pont levonás jár azért, ha a hátsó üléseknél hiányzik a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető csipogó. Csak én érzem ezt iszonyúan torz értékelésnek? Nem mintha a csipogó nem volna fontos.

Teszteredmény          

Teszteredmények:

Felnőtt teszt összesítés: 29 (81%)
Frontális ütközés: 13,5
Oldalütközés: 8
Oszlopütközés: 7,2
Ostorcsapás: 0,3
Gyerekvédelem összesítés: 37 (76%)
Gyalogosvédelem összesítés: 16 (43%)
Fejvédelem: 5,6
Medence: 4
Láb: 6
Biztonsági asszisztensek összesítés: 3 (40%)
Sebességhatároló: 0,8
ESP: 0
Övemlékeztető: 2

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén
     
  Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén   Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön  

Persze az értékelési rendszer kritikájánál sokkal fontosabb, hogy vajon miért nem elég hatékonyak a C3 Picasso visszatartó rendszerei, és miért nem képesek megakadályozni, hogy a vezető mellkasa a kormánynak csapódjon. Az Euro NCAP bírái erre ugyan nem adtak magyarázatot, de a videót figyelmesebben nézve nekem annyi tűnik fel, hogy a légzsák mintha egy árnyalattal korábban nyílt volna ki a kelleténél. Úgy tűnik, hogy a vezetőoldali lufi már kissé leeresztett, amikor a próbababa felsőteste nekicsapódott. Persze ez csak szakbarbár találgatás, viszont az tény, hogy a sérülésveszélyt narancsszínnel közepesre értékelte az Euro NCAP, ami manapság már elég gyatra eredmény.

Pedig a C3 Picassónak minden adottsága megvan a jó eredményhez. A tesztelt modellek balkormányos, HDi motoros, Comfort felszereltségű ötajtós kocsik voltak 1289 kilogrammos száraz tömeggel és elég jó biztonsági felszereltséggel. Az első üléseken kétszeres övfeszítő, överő-határoló, egylépcsős frontlégzsákok, valamint oldalsó mellkas- és fejlégzsákok vigyáznak az utasokra. Hátra csak överő-határoló jutott, de az is több, mint a semmi. Az alábbi értékelés az összes C3 Picasso modellváltozatra vonatkozik, alvázszámmegkötés nélkül.

A frontális, 64 km/órás sebességgel elvégzett ütközésnél a C3 Picasso karosszériája elég stabil marad, a túlélőtér nem változott jelentős mértékben. Az A-oszlop 32 milliméterrel hátrébb vándorolt ugyan, és a kormánykerék is elmászott balra vagy 5 millimétert, a gondokat mégsem ez okozta, hanem a bevezetőben már említett, mellkas kontra kormánykerék full kontakt ütközet. Kár érte, mert a lábtérben jól védett a kis Citroën.

A kuplungpedál ugyan 25 millimétert hátracsapódott, de sérülést nem okozott, a lábtérben a hely nem csökkent jelentősen. Ráadásul sem a térd, sem a comb, sem a medence sérülésének kockázata nem túl magas, ezeken a tájékokon annak ellenére jól véd a C3 Picasso, hogy nincs benne térdlégzsák. Oldalütközésnél se rossz a Citroën, bár nem is hibátlan. Maximális pontszámmal jutalmazták, amikor egy autót szimuláló tárgy trafálta telibe oldalról, de lepontozták az oszlopteszten. Utóbbinál is a mellkas, különösen a bordák sérülésveszélye számottevő.

Pocsékul teljesít a C3 Picasso az ostorcsapás elleni védelmet vizsgáló teszteken. Az alapfelszereltségű, szövethuzatos ülés a három különböző ütközési próbából kettőn egyáltalán nem szerzett pontot, a fejtámla hatékonyságát pedig alaphelyzetben (teljesen lent és hátul) kifejezetten gyengének értékelték a szakértők.

Kis családi autó lévén fontos pont, hogy a C3 Picasso milyen védelmet nyújt a gyerekeknek. Nos, az Isofix rögzítési pontokhoz csatlakoztatott Britax Römer Duo gyermekülésben tökéletes biztonságban vannak a babák. Ugyan a kisebbik, másfél éves gyermek ülését csak menetirány szerint tudták rögzíteni a hátsó ülésen, fordítva nem, ezért pedig az Euro NCAP szerint pontlevonás jár, de maguk a mérési eredmények jók lettek. Az utasoldali első lékzsák a kis Citroën dobozban is kikapcsolható, így előre már be lehet tenni a menetiránynak háttal fordított gyerekülést, de a figyelmeztetések és visszajelzések tekintetében az Euro NCAP szokás szerint nem volt igazán elégedett. Az Isofix pontok megjelölése sem elég egyértelmű a C3 Picassóban.

Ami a gyalogosok biztonságát illeti, felemás a kép. A lökhárító elég puha, így jól véd, viszont a motorháztető kőkemény, mind a felnőtt, mind az alacsonyabb gyalogos elgázolásakor durva pofont ad. Mazochistákon kívül senkinek sem érdemes a C3 Picasso elé szédelegnie.

Az Euro NCAP legújabb vesszőparipáit illetően vegyes a kép. A biztonsági kisegítő rendszerek közül a menetstabilizáló fontos és a C3 Picassóhoz rendelhető is, de nem széria, és várhatóan az eladások kevesebb mint 85%-ában lesz jelen (Euro NCAP-becslés), ezért a C3 Picasso nem kaphat öt csillagot. A Toyota Avensisnél, ahol ugyanez a helyzet, csak az összeladásokat illetően az ESP-s autók részarányát 85%-nál nagyobbra becsüli az Euro NCAP, ott meg jár az ötödik pont. Ki érti ezt? Pedig a C3 Picassóhoz elérhető a sebességhatárok beállítására alkalmas kütyü is, amivel egyedülálló az új töréstesztséma szerint értékelt mezőnyben − igaz, nem szériában, ezért a teljes pont helyett csak 0,8-at ítélt meg az Euro NCAP. Az övek bekapcsolására figyelmeztető csipogó is van a C3 Picassóban − elöl szériában, hátul felár ellenében. Mivel az Euro NCAP szerint a második sorba kevesen rendelik majd ezt a kiegészítőt, nem adták meg az érte járó egy pontot.

Az oldalról ajánljuk

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

tegnap, 17:03
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21