2008.11.27. 00:39

Európai kisautók már egy ideje futószalagon szállítják az ötcsillagos eredményeket, viszont a japánoknak ez eddig nem nagyon jött össze. Az új Toyota Yaris a kivétel, ami erősíti ezt a szabályt, meg egy ideje a Mazda2. Így most már nincs is szabály.

Fiat Grande Punto , Peugeot 207, Renault Clio III , Opel Corsa, Seat Ibiza és az új-új Mini. Mi a közös bennük? Igen, igen, mindegyik európai kisautó a legfrissebb eresztésből, amely viszonylag könnyedén hozza az Euro NCAP töréstesztjén az ötcsillagos értékelést. Ezzel szemben a Suzuki Swift, SX4 és Splash, a Nissan Micra, a Daihatsu Sirion és a Mitsubishi Colt is elvesztegetett egy-egy értékes csillagot. De úgy tűnik, lassan elérkezik a japán fordulat ideje is, hiszen először 2005-ben az új Toyota Yaris, majd tavaly a Mazda2 is elérte a mágikus maximális csillagszámot.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 34
Frontális: 16 Oldalsó: 15 Biztonságiöv-emlékeztető: 2 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 37
Gyalogosbiztonság: 18

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Viszont azon vitatkozhatunk egy sort, hogy a csinos kis gyösz mennyire japán. A Ford konszern részeként a Mazda kisautója az új Fiesta igen közeli rokona. Ráadásul az egész cégcsoport hasznosítja a Volvo biztonságtechnikai tapasztalatait, a látványos fejlődés sok esetben a svédek segítségének is köszönhető. De lássuk az eredményt.

Nem kezdődött túl jól a vizsgálat, mivel a frontális ütközésnél rejtélyes okokból késlekedve nyíltak az első légzsákok, így nem is nyújtottak megfelelő védelmet. Miután a Mazda megvizsgálta az esetet, frissítettek a légzsákvezérlés programján, és megismételték a töréstesztet. Az új rendszer már jól működött, a megfelelő pillanatban durrantak a lufik, amelyek így már hatékony védelmet nyújtottak az első ülésre szíjazott dummyknak. A japánok azonnal módosították a sorozatgyártású autók légzsákvezérlőjét is, a már átadott kocsiknál pedig a kötelező szervizek alkalmával frissítik a rendszert. (Ennek érdemes a szervizben utánakérdezni.) A balkormányos, 1.3 GE típusú ötajtós tesztautók 995 kilogrammot nyomtak a mérlegen, hála a Mazda hatékony fogyókúrájának. Szerencsére nem a biztonsági felszereléseken spóroltak, a kocsiban két első-, oldal- és függönylégzsák működik együtt az övfeszítőkkel és överő-határolókkal. Az első ülésekhez az öv bekapcsolására figyelmeztető csipogást adnak, a hátsó szélső ülésekhez pedig járnak a gyerekülések ISOFIX rögzítési helyei.

Ha időben kinyílnak a légzsákjai, a Mazda2 kitűnő védelmet nyújt utasainak. Pedig a kormánykerék az ütközés erejétől 26 milliméterrel került feljebb és 10 milliméterrel vándorolt balra, a vezető feje nem találkozott vele. A kis Mazda utascellája annyira merev és ellenálló, hogy még a szélvédője sem törik össze a csattanáskor, ami azért kisautóknál ritka dolog. Mindössze 4 millimétert mozdult el hátra az A-oszlop, a túlélőtér sehol sem csökkent. A műszerfal alsó része elég puha, így nem jelent sérülésveszélyt a térdnek. Noha a fékpedál 55 millimétert mozdult el hátra és 17 millimétert felfelé, a lábfejek sincsenek még veszélyben.

Ezzel többnyire nem szokott gond lenni, még a kisautóknál sem, de a Mazda2 hátsó ajtaja kinyílt az becsapódáskor, ezért egy pontot levontak tőle. Más említésre méltó nem történt, az oszlopteszten is megfelelő a védelem, a függönylégzsák jól működött.

Mindkét Römer gyártmányú gyerekülést hátra tették be az Euro NCAP-tesztekhez, mivel a jobb első ülés légzsákját csak Mazda márkaszervizben lehet kikapcsolni. Fontos, hogy az anyósülésre a menetiránynak háttal gyermekülést csak akkor szabad beépíteni, miután ez megtörtént. Erre a Mazda2 nem elég harsányan hívja fel a figyelmet, a veszélyt jelző matrica csak felhajtott napellenzőnél látható. További jelölési hiányosságra derült fény az ISOFIX pontoknál. Viszont a másfél és 3 éves kis utasok biztonságban voltak mind a frontális, mind az oldalütközések során, úgyhogy ezért jár a virtuális vállveregetés.

Inkább távolról csodáljuk a Mazda2 vagány formáját, minthogy testi kontaktusba kerüljünk vele. A lökhárító még csak-csak nyújt némi védelmet, de a motorháztető elég kemény, úgyhogy arra vetődni nem túl szerencsés.

Az oldalról ajánljuk

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

2 órája
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22