Jobb, mint a Suzukik
Európai kisautók már egy ideje futószalagon szállítják az ötcsillagos eredményeket, viszont a japánoknak ez eddig nem nagyon jött össze. Az új Toyota Yaris a kivétel, ami erősíti ezt a szabályt, meg egy ideje a Mazda2. Így most már nincs is szabály.
Fiat Grande Punto , Peugeot 207, Renault Clio III , Opel Corsa, Seat Ibiza és az új-új Mini. Mi a közös bennük? Igen, igen, mindegyik európai kisautó a legfrissebb eresztésből, amely viszonylag könnyedén hozza az Euro NCAP töréstesztjén az ötcsillagos értékelést. Ezzel szemben a Suzuki Swift, SX4 és Splash, a Nissan Micra, a Daihatsu Sirion és a Mitsubishi Colt is elvesztegetett egy-egy értékes csillagot. De úgy tűnik, lassan elérkezik a japán fordulat ideje is, hiszen először 2005-ben az új Toyota Yaris, majd tavaly a Mazda2 is elérte a mágikus maximális csillagszámot.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 34
Frontális: 16 Oldalsó: 15 Biztonságiöv-emlékeztető: 2 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 37
Gyalogosbiztonság: 18
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Viszont azon vitatkozhatunk egy sort, hogy a csinos kis gyösz mennyire japán. A Ford konszern részeként a Mazda kisautója az új Fiesta igen közeli rokona. Ráadásul az egész cégcsoport hasznosítja a Volvo biztonságtechnikai tapasztalatait, a látványos fejlődés sok esetben a svédek segítségének is köszönhető. De lássuk az eredményt.
Nem kezdődött túl jól a vizsgálat, mivel a frontális ütközésnél rejtélyes okokból késlekedve nyíltak az első légzsákok, így nem is nyújtottak megfelelő védelmet. Miután a Mazda megvizsgálta az esetet, frissítettek a légzsákvezérlés programján, és megismételték a töréstesztet. Az új rendszer már jól működött, a megfelelő pillanatban durrantak a lufik, amelyek így már hatékony védelmet nyújtottak az első ülésre szíjazott dummyknak. A japánok azonnal módosították a sorozatgyártású autók légzsákvezérlőjét is, a már átadott kocsiknál pedig a kötelező szervizek alkalmával frissítik a rendszert. (Ennek érdemes a szervizben utánakérdezni.) A balkormányos, 1.3 GE típusú ötajtós tesztautók 995 kilogrammot nyomtak a mérlegen, hála a Mazda hatékony fogyókúrájának. Szerencsére nem a biztonsági felszereléseken spóroltak, a kocsiban két első-, oldal- és függönylégzsák működik együtt az övfeszítőkkel és överő-határolókkal. Az első ülésekhez az öv bekapcsolására figyelmeztető csipogást adnak, a hátsó szélső ülésekhez pedig járnak a gyerekülések ISOFIX rögzítési helyei.
Ha időben kinyílnak a légzsákjai, a Mazda2 kitűnő védelmet nyújt utasainak. Pedig a kormánykerék az ütközés erejétől 26 milliméterrel került feljebb és 10 milliméterrel vándorolt balra, a vezető feje nem találkozott vele. A kis Mazda utascellája annyira merev és ellenálló, hogy még a szélvédője sem törik össze a csattanáskor, ami azért kisautóknál ritka dolog. Mindössze 4 millimétert mozdult el hátra az A-oszlop, a túlélőtér sehol sem csökkent. A műszerfal alsó része elég puha, így nem jelent sérülésveszélyt a térdnek. Noha a fékpedál 55 millimétert mozdult el hátra és 17 millimétert felfelé, a lábfejek sincsenek még veszélyben.
Ezzel többnyire nem szokott gond lenni, még a kisautóknál sem, de a Mazda2 hátsó ajtaja kinyílt az becsapódáskor, ezért egy pontot levontak tőle. Más említésre méltó nem történt, az oszlopteszten is megfelelő a védelem, a függönylégzsák jól működött.
Mindkét Römer gyártmányú gyerekülést hátra tették be az Euro NCAP-tesztekhez, mivel a jobb első ülés légzsákját csak Mazda márkaszervizben lehet kikapcsolni. Fontos, hogy az anyósülésre a menetiránynak háttal gyermekülést csak akkor szabad beépíteni, miután ez megtörtént. Erre a Mazda2 nem elég harsányan hívja fel a figyelmet, a veszélyt jelző matrica csak felhajtott napellenzőnél látható. További jelölési hiányosságra derült fény az ISOFIX pontoknál. Viszont a másfél és 3 éves kis utasok biztonságban voltak mind a frontális, mind az oldalütközések során, úgyhogy ezért jár a virtuális vállveregetés.
Inkább távolról csodáljuk a Mazda2 vagány formáját, minthogy testi kontaktusba kerüljünk vele. A lökhárító még csak-csak nyújt némi védelmet, de a motorháztető elég kemény, úgyhogy arra vetődni nem túl szerencsés.