Kia Rio (2005)

Kia Rio (2005) törésteszt

2006.02.03. 13:35

Ha nem is szerzett öt csillagot, árához képest nem teljesített rosszul a teszten a koreai kisautó. A Rio a gyermekekkel és a gyalogosokkal is viszonylag kíméletesen bánik a bajban.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 29
Frontális: 11 (69%) Oldalsó: 16 (89%) Biztonsági öv-emlékeztető: 1
Gyermekbiztonság: 34 (69%)
Gyalogosbiztonság: 13 (36%)

Az EuroNCAP a szuperminik kategóriájába sorolta a Kia Riót. Nem elég, hogy az autó ínycsiklandó ár-érték aránnyal büszkélkedhet, de négycsillagos eredményével a törésteszten sem végzett rosszabbul, mint drágább európai társainak legtöbbike. Ebben a mezőnyben eddig csak az új Clio, a Modus, az új Yaris, a Peugeot 1007 és a Grande Punto kapott öt csillagot. A kétcsillagos gyalogos-tolerancia is átlagos érték, ahogy a gyermekvédelem hármasa is - bár furamód a Rio kisebb testvére, a Picanto ebben a versenyszámban 2004-ben négy csillagra vizsgázott.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Balkormányos, EX felszereltségű, 1,4 literes benzines Riókat tört össze az NCAP. Az autókban az ezúttal hasznavehetetlen ABS mellett frontlégzsákok, oldal- és fejlégzsákok, az első üléseken öv-előfeszítők és erőhatárolók vigyáztak az utasokra. A Rio csak a vezető övének be nem kötésére figyelmeztet. A tesztautók tömege 1154 kg.

A frontális ütközés szimulációján 69%-ot ért el a Rio. Bár a légzsákok gyönyörűen kinyíltak, a bábuk pedig előírásszerűen puffantak beléjük, a vezető mellkasát naranccsal, azaz a határeset színkódjával kellett satírozni. A kormány mindössze egy milliméterrel hajlott el jobbra, az ütközésoldali A-oszlop 23 mm-rel tolódott hátra. A kabin deformációja jelentéktelen volt, a dummy-k nem szenvedtek komoly fejsérülést.

A lábtérben jóval izgalmasabb események játszódtak le. A Rio mintha koncentrált támadást intézett volna az elöl ülők alsó pár végtagjai ellen. Kormányoszlop, középkonzol, műszerfal, gyújtáskapcsoló: Hurrááá, irány a térdek! A pedálok közül egyedül a fék renitenskedett, 68 mm-t hajlott hátra. Az NCAP nem örült az összeszakadt műszerfal éles, könnyen sérülést okozó maradványainak sem. Külön felhívták a figyelmet a vezető (tehát az ütközés oldalán helyet foglaló bábu) lábára fenekedő segédvázra, ami a szimulált karambolban csúnyán betolakodott a lábtérbe, súlyos sérüléseket okozva a sofőrnek.

Az oldalütközéssel szemben jóval ellenállóbbnak bizonyult az autó, utasvédelmét 89%-ra értékelték. A fejet és a felsőtestet védő légzsákok mindkét teszten jól vizsgáztak, azaz a 29 km/h sebességgel az első ajtóba csapódó, 254 mm átmérőjű oszlop és a másfél méter széles, ötvenes tempóval érkező, deformálódó szerkezet ellen is megfelelő védelmet nyújtottak a babáknak.

A hátsó ülésre a szokásos 18 és 36 hónapos gyermekeket jelképező dummy-fiókákat szíjazták, a nagyobbat a Britax-Römer gyerekülés ISOFIX-szabványos rögzítéseivel; a kisebb egy menetiránnyal szembefordított, biztonsági övvel bekötött Britax-Römerbe került. Mindkét gyemek testét még elfogadható mértékű, de azért erős terhelés érte az ütközésekben. A fejsérülés viszont szinte kizárt. A 69%-os teszteredmény stabil három csillagot jelentett a Riónak.

 

A figyelmetlen gyalogosok testét a Kia jól elkülönített zónákkal fogadja, minden ütközési ponton más-más mértékű sérüléseket okozva. A 40 km/h sebességgel legázolt áldozat lábszára finoman beépül a lágy, kellemesen deformálódó lökhárítóba. Figyeljék meg: célszerű a baleset során arra törekedni, hogy pont az autó közepével csapjuk el a ténfergőket - vagy ha mi ténfergünk, pont a középvonalon csapódjunk be.

A combot már egy kemény, vörössel jelzett sáv várja: a motorháztető elülső éle. Az elütött gyermek tisztán hallhatja csontjai reccsenését, hiszen feje a motorháztető puha közepére fog érkezni. A felnőtt áldozat tudatára ellenben jótékony homály borul, amikor koponyája a szélvédőkeret alsó, kemény részén koppan.