Az ős-Ferrari... és a Lancia, ami megette

Ferrari 166 MM (1950) és Lancia D24 (1954)

2016.07.27. 17:29
22 hozzászólás

Kapcsolódó
A Ferrari majdnem 61 éves

A Ferrari majdnem 61 éves

A Ferrari 2007 májusában lett hatvan éves. Pechünkre 2008. már elkezdődött, ezért megkésve ugyan, de jöjjön egy alapos visszaemlékezés.

Mai eszünkkel, amikor azt látjuk, hogy már a kifejezetten nagy kocsik is három hengerrel vartyognak tova az úton, értetlenül tekintünk egy olyan autóra, amelynek kétliternyi lökettérfogatát tizenkét hengerre osztották el. Még jobban elámulunk, ha megtudjuk, hogy az már eleve egy markáns hengerűrtartalom-növelésen átesett blokk volt, mert amikor Gioacchino Colombo eredetileg megtervezte, még csak másfél litert tudott, ugyanennyi hengerrel. De mindenre van magyarázat.

Egyik, hogy amikor a háború előtt Enzo Ferrari még az Alfa Romeo versenycsapatát igazgatta, egyszer meglátta egy Delage versenyautó gépterét, kinyitva, benne egy V12-es motorral. Lenyűgözte a szerkezet szépsége, műszaki arányossága, s eldöntötte, ha saját versenykocsit épít, az csakis tizenkét hengeres lesz. Ez a nézete egy ideig előrevitte, később sok esetben hátráltatta a márka versenysikereit. Erről bőséggel írtunk a Ferrari történetét feldolgozó cikksorozatunk első és második részében.

Kapcsolódó
Az undok zseni újabb kalandjai

Az undok zseni újabb kalandjai

Akit érdekelnek a Ferrarik, nem hagyhatja ki cikksorozatunkat. Akit nem érdekelnek a Ferrarik, azt a végére érdekelni fogják. Az se ijedjen meg, aki nem olvasta az első részt - a második magában is megáll.

A másik, hogy adott lökettérfogat megtartása mellett a teljesítményfokozás legegyszerűbb módja a fordulatszám-növelés – laza közelítéssel a dupla fordulat dupla teljesítményt jelent. A negyvenes években, amikor a turbók még nem voltak túl megbízhatók, a kompresszorok alkalmazásához gyenge minőségű volt a dugattyúk anyaga és a benzin minősége, igazából ez az egy igazi lóerőelőnyt nyújtó fogás volt a tervezők kezében, ha versenykocsit akartak építeni. Hiszen még a kipufogóhangolás tudománya sem volt olyan érett, a karburátorok számát és méretét pedig nem lehet bármilyen szint fölé tornázni.

A nagyobb fordulat azonban minden apró anyag- és kiegyensúlyozatlansági hibát kihoz egy motorból. Az a blokk, ami 3000-en gyönyörűen elmegy kétszázezer kilométert, s 5000-es fordulatot alkalmanként, villanásokra kibír, 7000-nél egyszerűen szétrepül, mert a dugattyús motorban a sok, nehéz, ide-oda mozgó alkatrész valamelyike ilyenkor eltörik. De ha azok tömegéből sikerül jelentősen lefaragni, máris feljebb kúszhat a skálán a fordulatszámmérő. Az egyes tömegek csökkentésének kiváló módja pedig, ha több, de kisebb alkatrész mocorog odabent. Ráadásul a V12-es motor már konstrukciójából fakadóan is a legkiegyensúlyozottabban működő valamennyi közül, amit autóba teszünk.

Az első Ferrari névvel feliratozott autó egy csővázas 125 S volt 1947-ben, már az említett, másfél literes, hatvan fokos hengerszögű, 120 lóerős motorral. Még abban az évben elkészült egy ugyanilyen, de nagyobb, 1,9 literes, 130 lóerős motorral szerelt változat belőle 159 S néven. Ezzel érkezünk el a képeken látható szériához.

A 166-os sorozat 1948-ban indult, hozzá a táskás szemű karosszériát Touringék építették, akik annak a kornak a Pininfarinái (Italdesignjai, ha jobban tetszik) voltak. Ennek megfelelően ezeken a 166-os autókon rajta van a cég védjegye, a Superleggera logó. Ilyen 166-osokból létezett utcai (Inter) és versenykivitel is (S), utóbbi 1949-től 166 MM-ként szerepelt a gyár ajánlatában. 110-től 140 lóerőig terjedt a teljesítményskála, a gyengébbeken egyetlen kéttorkú, az erősebbeken három ikerkarburátor keverte a benzint a levegővel. Két literből 140 lóerő közel hetven évvel ezelőtt borzalmas mennyiség volt, hiszen a hasonló motorok a háború után még csak 50-60 lóerőt tudtak. Ez meg a bő dupláját. Egy ötgangos váltón át. Mindezt 650 kilóban. És még nagyon csinos is – nem ferrarisan az, hanem olyan hatvanas évekbeli olaszautósan. Csakhogy tizenöttel korábban.

Több szempontból is mérföldkő hát az autó, amelyet Sally Mason-Styrron (amennyire ki tudtam nyomozni, nincs köze Nick Masonhoz, viszont több veterán-sportkocsi felújítóműhelynek is volt már igazgatója, mellesleg övé ez az autó, illetve egy versenykivitelű Ferrari Daytona is) könnyű cipőben végigtolt a goodwoodi kastély aszfaltján. Ez hozta el a Ferrari első és második Mille Miglia-győzelmét 1948-ban és '49-ben, illetve ez volt az első, amit nemcsak versenyzésre, de akár használatra is meg lehetett vásárolni. Hogy mennyire alkalmas az ilyenre, mutatja egy nemrégiben a YouTube-ra feltett videó. Ne feledjék, bő félmilliárdos értékű autót látnak furikázni London utcáin.

A Mille Miglia talán a leghíresebb autóverseny volt akkoriban, egy ott szerzett győzelem többet ért még a Le Mans-i aranyserlegnél is (bár a 166 MM azért azt is megszerezte egyszer). Nem csoda, hogy más autógyárak is görbére pedálozták a biciklit, hogy az övék legyen az első hely ott – kiváltképp az olaszok.

Csakhogy Enzo, ha már egyszer magához kaparintotta a Mille Migliát, nem engedte. 1950 – Ferrari 195 S. 1951 – Ferrari 340 America. 1952 – Ferrari 250 S. 1953 – Ferrari 340 MM. Úgy tűnt, már soha nem jön el többé olyan év, hogy ne maranellói autó nyerjen a versenyen. De például a Lancia akkor még nem a Fiat műanyagba öntött, halódó márkája volt pohos középkorúaknak és egyedieskedő huszonéveseknek szánt autókkal, hanem igazi, high-tech, komoly fejlesztéseket felmutatni tudó, kékvérű brand. Egy Ferrari-, Maserati-, Alfa Romeo-rivális.

1954-ben jött össze nekik a dolog, ezzel az autóval. V6-os motorját leszámítva az 1953-as szezonra kifejlesztett D24 egy Enterprise űrhajó volt a Ferrarikhoz képest. Csővázas volt ez is, mint akkoriban minden, de itt váltó hátul lakott, hátul nem nehéz merev tengely, hanem De Dion felfüggesztés rugózott, a fékeit bent hordta, s még az a bizonyos váz is tudott egy trükköt – a csövei króm-molibdén ötvözetű acélból készültek, ezzel a szerkezet könnyebb és merevebb lehetett, mint másoké.

Oké, csak hathengeres volt a motor az elejében, de jól hátratolták, s 3,3 literből 270 lóerőt hoztak ki, ami a Ferrari 166 MM 70 LE/l fajlagos teljesítményéhez képest 82 LE/l-t jelentett – még csodásabb értékek. Itt, ebben a videóban szerelik és vezetik, nem rossz betekintés.

Azonnal jöttek az eredmények. A D24 bemutatásának évében azonnal 1-2-3-as befutással megnyerte a Carrera Panamericanát (Fangio, Taruffi, Castellotti voltak a pilóták), majd a következő évben a remegve várt Mille Migliát is. A Lancia letette a névjegyét, ráadásul az utolsó pillanatban, mert tudjuk, hogy egy évvel később mi következett – a Mercedes '55-ben egy teljesen új koncepciójú, dög erős 300 SLR-rel indult, s Stirling Mosst, az akkori legnagyobb csillagot szerződtette vezetni: nem volt ellenük fél akkor.

Ha úgy vesszük, a D24 még ritkább, még nagyobb gonddal csiszolt ötvenes évekbeli műszaki mementó, mint a Ferrari 166 MM, de az, hogy együtt szerepeltek Goodwoodban, rohadtul nem történik meg gyakran még a veteránversenyek világában sem.

Elnézést a videók minőségéért – egyszerre kellett telével fotózni, a nagy gépre szorított kisgéppel videózni – a Lanciáról emiatt nem is születtek értékelhető behúzott képek. De az autók, azokat nézzék inkább. Mert csodák.

Az oldalról ajánljuk

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

tegnap, 19:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22