Szabad-e régi olasz veteránautót megvenni?

2012.01.11. 08:36

Tárgy: Régi olasz veteránautó megvétele?

Dátum: Mon, 9 Jan 2012 00:58:09 +0100 (CET)

Feladó: Ildikó

Címzett: Csikós Zsolt

Tisztelt Csikós Zsolt!


A  tanácsát szeretném kérni, mert figyelemmel kísérem a munkásságát a Totalcar cikkein keresztül, és innen tudom, hogy Ön az öreg autók szakértője. Olvasom, hogy mostanában főleg Mercedes típusokban "utazik", de ugye, korábban sokáig az olasz veteránautók rajongója és használója volt. Egy több mint 17 éves veterán Lancia Delta megvásárlásán gondolkodom.
Nem nagyon értek az autókhoz, de most kell egy olcsó autó, és maximum 500 ezer HUF van rá. (Eddig egy viszonylag új, 2008-as Honda Civicet használtam, de azt vissza kellett adnom, így egyelőre anyukám Renault Clióját kaptam kölcsön).

Erre a Lanciára egy rokonom hívta fel a figyelmemet, akinek egy ismerőséé. A színe, a formája, és a kék Alcantara kárpitja nagyon tetszik, és az anyagi keretekbe is belefér.

Tudom, hogy az 1,6 liter/75 LE nem ad ki egy versenyautót, de nem is akarok vele száguldozni. Van benne szervokormány, rádió, elektromos ablak, stb. Klíma sajnos nincs, viszont van nyitható tetőablak, légzsákot meg úgysem reális elvárni egy ilyen korú autótól.

Apropó: úgy hallottam, hogy az ilyen korú veterán autók biztosítása olcsóbb, és még egyedi rendszámot is kapnak. Igaz ez?

A másik kérdésem, hogy egy ilyen veterán korú Lancia Delta alkalmas lehet-e a mindennapos közlekedésre, elsősorban Budapesten, és kb. havi 1-2 alkalommal autópályán?

Van még ezekhez alkatrész?

Érdemes megmenteni, mint régi autót, mert egyszer majd értékes lesz, vagy még túl sok van belőle?

Ha mégis megvételre ajánlja, mit nézessek meg rajta a szerelőkkel?

üdvözlettel

Ildi

Kedves Ildikó!

Ez az autó azért elég messze van a veteránkorúvá éréstől, hiszen arra még 13 évet várni kell (a veteránvizsgán a betöltött 30 év számít). És spéci rendszámos (azaz OT-s) veteránná csak akkor válik - akármennyi idős is -, ha az oldtimer-bizottság szigorú, eredetiséget, állapotot felmérő vizsgálatán átmegy, majd igazolást és rézplakettet kap. Az addig hátralevő 13 év alatt pedig óriásit romolhat még az állapota, hiszen egy ilyen korú kocsinál a konzerválás (hogy a rozsda meg ne egye, hogy a műanyagjai ki ne fakuljanak, ne töredezzenek, repedezzenek szét) elég reménytelen dolog.

p0002916

De jól tudja, 20+ éves kortól lehet rá úgynevezett hobbi biztosítást kötni például a Trabant-Wartburg-, vagy a Volkswagen-klubban, csak be kell valamelyikbe lépni. A tagdíj összege pár ezer forint évente, a biztosítás pedig bő 13 ezer forintra jön ki évente a klub honlapjának ide vonatkozó táblázata szerint. Sok? Szerintem kifejezetten olcsó.

Tegyük tisztába: ez egy öregedő, de azért még korántsem régi autó. Az állapota kifejezetten szép, gondozott, bár hogy elölről miért nincs róla kép, az el nem tudom képzelni, hiszen az a legjellemzőbb nézet.

Ez a fajta motor tartós, de az időben elvégzett vezérműszíj-cseréről kérjen írásos bizonyítékot, mert ha a fogazottszíj átugrik, a motor menthetetlenül tönkremegy, és százezres nagyságrendű a javítás. A kipufogót is ellenőriztesse, mert ha rövid utakra használták sokat az autót, szinte biztos, hogy korrodált valahol.

Az első futómű érzékeny, de nem drágák hozzá az alkatrészek, arra pedig érdemes készülni, hogy egyes kezelőszervek (pl. zárak, szellőzésgombok), elektromos berendezések nem működnek. Ezek azonban inkább kényelmi tételek, az alapvető megbízhatóságot nem befolyásolják, ha effélével szembesül, vegye meg az autót nyugodtan, s alkudja le a javítások árát.

Még egy jó hírem van: az ebből a korszakból származó olasz autók - ha összetörés után ugyan nem javították a karosszériájukat szakszerűtlenül - alig rozsdásodnak, ezért elképzelhető, hogy egy ilyen szép állapotú példány még sokáig egyben marad.

Alkatrész jó eséllyel van hozzá, hiszen ez egy Fiat-alapú kocsi, ha máshol nem, hát a Torjay-tuningnál, a Kauf-fernél biztosan. Hacsak nem spéci elemekről van szó, feltehetőleg minden igen olcsó is lesz.

Könnyedén bírja az autópályát, 75 lóerő egy ilyen könnyű karosszériához bőséges, a városi fogyasztása pedig olyan 9 liter körül alakul, ügyesen még az alá is szorítható. A balesetvédelme viszont marginális - az olaszok akkor még csak kevéssé aknázták ki a merevített utascella/könnyen gyűrődő első-hátsó zóna adta lehetőségeket. Egyébként ebben a korban sok autóban már volt légzsák, oldalvédelem, ABS, ebben a példányban még nincs, bár vezetőoldalit mintha már lehetett volna rendelni hozzá.


Sok ilyen második generációs Delta nem futkos már a világban, részben, mert az első szériás volt a legendás autó a HF Integrale-verzió ralisikerei miatt, részben mert akkoriban éppen halványabban ragyogott a Fiat csillaga.

Nem valószínű, hogy akár ötven éves korában értékessé válna majd (a lassanként ötven évessé érő Fiat 1300, Lancia Fulvia szedán sem az), de oldtimert amúgy sem financiális okokból vásárol az ember, mert arra csak a legdrágább kocsik jók: Ferrarik, homológ versenyautók, Lamborghinik. Hanem szeretetből...

Üdvözletem
Csikós Zsolt

Az oldalról ajánljuk

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

3 órája
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22