2017.08.13. 06:59 Módosítva: 2017.08.13. 07:10

Az elektromos autó jó, olcsó fenntartani, de drága megszerezni. Van azonban már olyan sok belőle, hogy használtan akár jó vásárt is köthetünk. Vagy mégsem?

Az elektromos autózás nem új találmány. Már a kettes Golfból is volt elektromos változat, sőt, a 19. század végén még egy darabig az sem volt elképzelhetetlen, hogy az elektromotorral hajtott autók terjednek el széleskörűen.

Aztán jöttek a belső égésű motorok és egy évszázadon keresztül egyeduralkodóvá váltak. Most, a gazdasági világválság után, a dízelbotrányok árnyékában úgy tűnik, az elkövetkezendő évtizedekben ismét az elektromos hajtás kerülhet előtérbe.

Persze innen Közép-Európából még mindig nehéz látni, hogy akár csak egy évtizeden belül elözönlenék az utcákat az elektromos hajtású autók, azért mégis tartunk már ott egy ideje, hogy fel-fel bukkannak egyes márkák kínálataiban tisztán elektromos autók. Mivel a kínálat egyre bővül, így már kezdenek a használtautó-piacon is megjelenni az elektromos autók. Sokan csak legyintenek, arra gondolva, hogy egy elektromos autónak óriási az értékvesztése az egyelőre még mindig túl drága akkumulátorok és azok várható élettartam-csökkenése miatt. Ez így is van, azonban néhány tényező árnyalja a képet.

Hatótáv para

Magyarország érdekes terep a villanyautók számára. Az átlagjövedelem alacsonyabb a nyugati országokénál, viszont szinte az összes államnál kisebb területtel rendelkezünk, magashegységeink sincsenek, így a hatótávval kapcsolatos nehézségek nálunk jóval kisebb mértékben jelentkeznek a hétköznapokban, mint mondjuk Franciaországban vagy Németországban. Hiába foghíjas a gyorstöltő-hálózat, egy e-Golffal, de főleg egy Ampera-e-vel, esetleg egy Teslával már kisebb hazai kirándulások is bevállalhatók egy töltéssel.

Kapcsolódó
Túl olcsó a benzin?

Túl olcsó a benzin?

Tovább lassítja a villanyautók terjedését az olcsó kőolaj, pedig már itt a használható villanyautó. De a három közül melyik?

Nézzük, 2017-ben milyen elektromos autók közül lehet válogatni a használtautó-piacon.

A poén kedvéért, kétmillió alatt

Ebben az ársávban olyan modelleket találni, amelyeket tényleg csak második autóként lehet használni. Ilyen például a Citroën Saxo-Peugeot 106 Electrique páros. Ezeknek az autóknak még nikkel-kadmium akkumulátoruk van, így ügyelni kell a memóriaeffektusra. Vagyis időnként mindenképpen le kell meríteni teljesen az akkumulátorokat ahhoz, hogy elkerüljük a korai és drasztikus hatótávcsökkenést. Bár ebből új állapotában sem büszkélkedhettek sokkal: az egyetlen elektromos Saxo népítélkezője szerint időjárástól függően 75-100 kilométerre lehet számítani. Emellett talán nem is különösebben nagy probléma, hogy a 27 lóerős autók végsebessége csak 90 km/h. Nagyon hasonló technológiával árultak első generációs Citroën Berlingókat is, de azok még ritkábbak.

Ebben az árkategóriában még a mindenféle fura moped szerzetek mellett sok Renault Twizy-t fogunk találni. Az alapesetben oldalsó ablakok és fűtés nélküli, apró gyösz 13 kilowattos változata rendszámot is kaphat, így a papírok szerint teljes értékű autónak számít. Minket annak idején nem igazán győzött meg, de egyetlen darab népítélkezőnk pozitívan csalódott benne. A cikk készültekor ebben az árkategóriában egyet sem lehetett találni belőlük a hazai használtautós portálokon, a Mobilén viszont van, aki már 1,1 millió forintnyi eurótól szabadulna rendszámos Twizy-jétől. Előny, hogy regisztrációs adót és vagyonszerzési illetéket – a cikkben szereplő összes autóhoz hasonlóan ­– nem kell rá fizetni. A gyakorlati hatótáv egy kicsivel kevesebb (60-80 km), mint a 106-os vagy a Saxo esetében, viszont a Twizy-ben már lítium akksik vannak, így nem kell a memóriaeffektussal bajlódni. Sőt, ezekkel az akkumulátorokkal akkor teszünk a legjobbat, ha folyamatosan rá-rá töltögetünk, és ritkán merítjük le, vagy töltjük 80% fölé.

Kapcsolódó
Halálkanyar a villamosszékben

Halálkanyar a villamosszékben

Ha minden igaz, ma nem lehet ennél olcsóbban közlekedni rendszámos, autópálya-képes, fedett, rendes karosszériát viselő járművel. Rettegjünk.

Elektromos autó 3 millió forintig

Kapcsolódó
Miért nem járhatok én ilyen kocsival?!

Miért nem járhatok én ilyen kocsival?!

Régi mániám tripla turbólángra kapott egy japáni utazás után. Egy világ, amitől elzár az élet.

Ez a kategória is vegyes. Bár itt már csak lítiumos autók szerepelnek, mégis őskövületnek számít a Mitsubishi i-Miev/Peugeot iOn/Citroën C-zero trió. A világ első, autópálya tempóra is képes elektromos autója japán belpiacos kei carnak indult, így túl sok hely nincs benne és csak bő 100 kilométerig bírja szuflával. A kis hatótáv egyben az előnye is, hiszen gyorstöltővel fél óra alatt 80%-nyi naftát kapnak az akkumulátorok (hagyományos hálózatról hat óra a töltés). Mivel még éppen lehet kapni ilyen autókat újonnan is (kicsivel 9 millió alatt), látni lehet, hogy néhány év használat múltán harmadára esik az értékük. Ilyet is csak városba vennénk.

Vannak viszont már három millió alatt Renault Fluence ZE-k is, amelyek  a japán-francia trióhoz hasonló gyakorlati hatótávval rendelkeznek, viszont jóval tágasabb a szükségmegoldásnak készült apróságoknál. Persze a Fluence-nál sem tökéletes minden, hiszen az akkumulátorok a csomagtartóból veszik el a helyet, így hiába lett a hagyományos szedánnál hosszabb az autó, a fél köbméteres rakteréből csak 317 liter maradt. Ezért az árért ráadásul jól felszerelt példányokat is találni. Azonban a Fluence sem hosszútávfutó, száz kilométernél tovább csak jelentős önmegtartóztatással bírja, amit jól fémjelez az a tény is, hogy nemzetközi bemutatóján is a kedvezményes benzinmotoros változat bérlésével dicsekedtek.

Vegyes felvágott, még mindig kirívóan drágán (3-8 millió forintig)

A hárommilliónál drágább, de tízmilliónál olcsóbb elektromos autók kategóriájában találhatjuk a legtöbb ajánlatot, pedig valószínű, hogy a használt piacon a jelenlegi körülmények között ezeket a típusokat keresik majd a legkevésbé, hiszen az autózás ezen – egyelőre – réteg műfajában vélhetően inkább a két szélsőség a legkelendőbb.

Van azonban már Nissan Leaf 3,5 millió forinttól. Korunk legnagyobb példányszámban értékesített elektromos autója lassan minden akkumulátorverziójával kifutó modell lesz, így a következő hónapokban még drasztikus árcsökkenésre lehet számítani. A Leaf mindenféle sallang nélkül adja a villanyautózás élményét (ha lehet ilyenről beszélni). Változattól függően (24 illetve 30 kwh-s verziók közül lehet választani). A Leaf a gyengébbik akkucsomaggal 121, míg az erősebbikkel 150 kilométeres hatótávot ígér friss akkukkal, a valósághoz egészen közel álló EPA ciklus szerint.

A Leaf-tulajdonosok általánosan nagyon elégedettek az autóikkal, csupán a gyorstöltőkért vívott közelharc miatt panaszkodnak, de ez ugye minden típusnál fennáll. A gyár is hisz a termékben hiszen nyolc év / 160000 km garanciát vállal az akkumulátorokra. Vásárlás előtt érdemes tájékozódni a tulajdonostól, hogy a gyári garancia érvényes-e még. Ez a kérdés még csak most kezd igazán aktuálissá válni, hiszen a legöregebb Leafek is csak hét évesek. Az akkucsomag cseréje a leafesek fóruma szerint nagyjából másfél millió forintnak megfelelő dollár körül mozog.

Ebben az ársávban feltűnnek a divatos elektromos szuperminik is, mint a Smart Electric Drive, a Fiat 500e, Chevrolet Spark EV, Kia Soul EV, Volkswagen e-Up!, vagy a BMW i3. Ezek közül nyilván az utóbbi a legérdekesebb. Az i3-as azonban nem csak egyedi kinézetével tűnik ki a többiek közül. Ha kevésbé szeretnénk aggódni a hatótáv miatt, válogathatunk range extenderes (kiegészítő benzinmotoros) változatok közül is. Ilyenek már a kínálat alján, hatmilliótól is elérhetőek, azonban érdemes elgondolkodni, hogy a nagyjából 120 kilométeres gyakorlati hatótávot érdemes-e megkettőzni úgy, hogy cserébe újra a nyakunkba veszünk egy belső égésű benzinmotort és annak minden karbantartással járó nyűgjét. Ahogy megannyi típusnál, úgy az i3-nál is érdemes nézni az évjáratot, hisz 2016-ban nagyobb teljesítményű akkumulátorokat kapott a típus. A 96 Ah-s változat már 170 kilométer körül megy el egy töltéssel.

Ugyanez a kettősség igaz a hetes Golf elektromos változatára (e-Golf) is, amelyből a 2017-es változat már mindenféle különösebb trükközés nélkül elmegy bő 200 kilométert. Ez már igen közel áll ahhoz, amit itthon kellemesen lehet használni, de ezek a változatok még túl újak, nem is találni belőle használtat. A régebbi, gyengébb teljesítményű és kapacitású verzió már hatmilliótól elérhető, de 150 kilométeres hatótávja és használható méretei nem ellensúlyozzák a Fluence ZE-hez képesti dupla felárat.

Ennek az ársávnak még a titkos favoritja lehet a Renault Zoe, de itt is figyelni kell arra, hogy a modellciklus alatt többfajta teljesítményű akkumulátorral is szerelték, illetve szerelik még most is a típust. Az első, 22 kWh-s változat még 100-150, míg az újabb 44 kWh-s verzió már akár a dupláját is tudja. Az igazi csavar talán nem is itt van, hanem az autó eredeti konstrukciójával. A Renault a Zoe-t eredetileg úgy árulta, hogy az akkumulátorokat csak lízingelni lehetett, így vásárlás előtt mindenképpen mg kell tudni, hogy az árban már benne van-e az akksi is. Ötmilliótól már találni olyan ajánlatot, amiben az akkumulátorok is benne vannak.

Határ a csillagos ég (8 millió forint felett)

A közel nullkilométeres villanyautók ha rövid ideig is, de őrzik az árukat. Viszont ha igazán őszinték akarunk lenni, a 8 millió forint feletti árkategóriába néhány kósza B-osztályos Mercedesen kívül inkább a Teslák tartoznak. Szupersportautókat megszégyenítő Model S még három évesen is 15 millió környékén kezdődik. Ehhez persze a már említett bődületes teljesítmény mellé akár bő 400 kilométeres hatótávot és részlegesen önvezető rendszert kapunk.

A java még csak most jön

Egyelőre még igen kevés nagyobb sorozatban gyártott lítiumos akkumulátorral szerelt elektromos autó jutott el a garanciális időszaka végéig, így érdekes lesz figyelni, hogy pontosan milyen gyors avulással és milyen drága akkumulátorcserével kell számolni.

Mint minden új technológiánál, úgy az elektromos autóknál is igen gyors fejlődés tapasztalható. A megoldás még csak most forr ki igazán, így egy hagyományos, hatéves autóciklus alatt is óriási fejlődésen mehet keresztül egy elektromos autó. Többek között ennek is köszönhető az óriási értékvesztés, azonban nem szabad elfelejteni, hogy egy elektromos autó karbantartási igénye akár negyed annyi is lehet, mint egy hagyományos, belső égésű motorral hajtott autóé. Ilyen feltételek mellett , aki kizárólag helyváltoztató eszközt lát egy autóban, annak akár még egy lízing konstrukció is ideális megoldás lehet. Így a legdrágább tétel (akkumulátorcsere) alól is felszabadulhatunk.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

1 órája
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53