Az X90 világautó-projekt első terméke egy kompakt limuzin, amelyet Dacia illetve Renault Logan néven kezdenek majd árusítani a világ különböző tájain. Az első 5000 eurós autó a képek és az adatok alapján kellemes csalódás. A 4,25 méter hosszú, 1,735 méter széles és 1,525 méteres magas Logan egyáltalán nem tűnik kicsinek, a Renault állítása szerint akár öt 190 cm magasságú felnőtt is kényelmesen utazhat benne. A csomagtér 510 literes, akárcsak a Renault Thaliáé, így nem csak a kisautó-kategóriában nevezhető tágasnak.
Korábban sokan azt gondolták, hogy a Logan olcsó változatai nyilván gyenge motorral készülnek majd. Ez sem igaz, a motorválaszték egy 1,4 literes, 75 lóerős benzinessel indul, ami jó átlagos dinamikához segíti a könnyű, üresen mindössze 975 kilogramm tömegű négyajtós járművet: az alapmodell 13 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, a csúcssebessége pedig 162 km/h. Akinek ez nem lenne elég, az a Renault 1,6 literes, nyolcszelepes, 90 lóerős motorjával (175 km/h, 0-100 km/h 11,5 s) is megvásárolhatja majd a Logant, 2005-re pedig két újabb motort ígérnek: egy 1,5 literes, 65 lóerős turbódízelt és az 1,6 literes, négyhengeres, 16 szelepes, 107 lovas változatát. Mondanunk sem kell, az összes motor teljesíti az EU4 károsanyag-kibocsátási normarendszer összes feltételét, hiszen a típust az Európai Unió számos - kevésbé gazdag - országában is forgalmazzák majd.
Akkor az olcsó Logan ronda volna? Ezt persze döntse el mindenki maga, de a fényképek alapján ez sem jelenthető ki egyértelműen. A Thalia púpos formája mindenesetre a múlté, az autó formája inkább a Dacia Solenza formavilágát idézi, mivel jóval szögletesebb az összes jelenlegi Renault modellénél. Az persze nyilvánvaló, hogy az 5000 eurós alapmodell nem lesz igazán gazdagon felszerelve, de az összes modellváltozatba elektronikus fékerőelosztó és Bosch ABS kerül majd, ami legalábbis szokatlan.
A spórolás tehát nemigen érinti az autó használati értékét, és úgy tűnik, a biztonságát sem. Egyes megoldások persze régimódiak: hátul dobfékeket találunk, a hátsó futómű csatolt lengőkaros megoldású, szervokormány csak a drágább változatokhoz jár. Nyilván a belső tér anyagait is inkább teherbírásuk és áruk alapján válogatták össze, mint kellemes tapintásuk vagy az általuk sugárzott minőségérzet alapján, bár ez majd az első teszteknél derül ki. Az egyik érdekes trükk, amelyen nyilván sokat spórolhatott a Renault, az egyetlen darabból készülő műszerfal. Emellett takarékossági megfontolásokból számos részegységet már meglevő modellekből vettek át, így a padlólemez és a hátsó futómű a Nissan Micra megfelelő alkatrészeinek átalakításából származik, az első futómű a Clióból érkezett, a fűtőrendszer azonos a Renault Moduséval, a műszerfal kapcsolói a Twingóból és a Clióból kerültek az új népautóba, sőt, egyes elemek - így az utastéri légbeömlők és a váltógomb - egyenesen az Espace akatrész-raktárából kerültek ki.
Az X90 tehát egyértelműen a Renault alkatrészeire épít, a legtöbb piacon azonban - így Közép-Európában, Törökországban, Észak-Afrikában és a Közel-Keleten a Logan Dacia típusjelzéssel kerül majd forgalomba, míg azokon a piacokon, ahol a Renault eddig nemigen volt jelen, így Oroszországban és a Szovjetunió többi utódállamában Renault Logan néven kezdik meg az új típus forgalmazását. A Logan elvileg olcsóbb lehet minden vetélytársánál - a Renault sajtóközleménye szerint a típus a Daewoo Kalost, a Hyundai Accentet, a Kia Riót és a Skoda Fabiát hivatott alaposan elkalapálni - de a magyarországi importőr korábbi nyilatkozataiból ítélve itthon 5000 euró (1,25 millió Ft) helyett valahol kétmillió forint körül, talán egy kicsit alatta indulhat az árlista.
Az autó forgalmazása először Romániában kezdődhet meg szeptemberben, de még az idén megérkezik Horvátországba, Csehországba, Magyarországra, Törökországba és Szlovákiába is. A harmadik lépcsőben 2005 elején Lengyelország, Észtország, Litvánia, Lettország, Szlovénia, Bulgária és Moldávia is megismerheti az első újkori Daciát. Az ügy magyar vonatkozása, hogy 2005-től Győrben működik majd a Renault-Nissan alkatrészelosztó központ, így innen látják majd el a romániai gyárat is a fontosabb részegységekkel. Oroszországban 2005 közepén indulhat a gyártás, ahogy Marokkóban, Kolumbiában és Iránban is ekkor kezdik meg az új típus gyártását.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
