Megszűnik a Saab autógyár
Mindennek vége, bezárják a svédországi gyárat, leépítik a kereskedőhálózatot és megszüntetik a márkát. Az anyavállalat, a General Motors kiszámítható, lassú folyamatot ígér: kifizetik a beszállítókat, és tovább biztosítják a terméktámogatást és a garanciális feltételeket az eladott autók tulajdonosainak.
„Bár mindent megpróbáltunk, mostanra egyértelművé vált, hogy nem tudjuk elfogadható időkereten belül lezárni a Saab eladását. A cég fennmaradásához viszont gyors megoldásra lett volna szükség. Sajnáljuk, hogy nem tudtunk megállapodni az eladásról a Spyker Cars-szal. Mostantól azon dolgozunk a Saabbal együtt, hogy a cég működésének leállítása a lehető legkevesebb zökkenővel mehessen végbe. Ez nem csőd, vagy felszámolási eljárás: a Saab kifizeti az adósságait, leállítja a gyártást és felszámolja a kereskedőhálózatát, miközben gondoskodunk a cég ügyfeleiről.” – mondta a GM Europe elnöke, Nick Reily.
A GM január óta igyekezett új tulajdonost találni a Saab számára, miközben maga is átesett egy csődeljáráson, és az is kérdésessé vált, hogy legnagyobb európai leányvállalatát, az Opelt megtarthatja-e egyáltalán. A Saab több befektető érdeklődését is felkeltette, de a Koenigsegg sportkocsigyár által vezetett konzorcium, amely a legesélyesebb vásárlójelöltnek tűnt, november végén visszalépett, így a GM potenciális vevő nélkül maradt. A hetek alatt meghirdetett újabb tenderen egy másik kis sportkocsigyár, a holland Spyker – illetve a mögötte álló orosz bank – bukkant fel, mint a Saab lehetséges megmentője, de úgy néz ki, néhány nap tárgyalás után világossá vált a hollandok számára is, hogy a svéd gyár túl nagy bajban van.
Az amerikai tulajdonosnak így nem maradt más választása, mint a Saab felszámolása. Az évek óta masszív veszteséggel működő svéd gyár életben tartásához euró-milliárdokra lett volna szükség, a nemrégiben az amerikai állam által megmentett General Motorsnak pedig nem áll rendelkezésére elegendő forrás. Ráadásul a Saab épp modellváltás előtt állt volna: épp csak elkezdték az új 9-5-ös piaci bevezetését, a 9-4X hobbiterepjáró pedig a fejlesztési folyamat végénél járt. Így ahhoz, hogy a cég versenyképességét megőrizzék, egy éven belül ki kellett volna fizetni azokat a költségeket, amelyek az új modellek gyártásának beindításával kapcsolatosak.
A márkanév valószínűleg örökre eltűnik, de a GM az utolsó pillanatban még eladta a régi 9-5-ös és a modellfrissítés előtti 9-3-as gyártósorait a kínai Beijing Automotive-nak, így elképzelhető, hogy ezek a típusok más néven ugyan, de még hosszú évekig készülhetnek Kínában. Úgy tudjuk, a GM a kínaiaktól kapott pénzből igyekszik finanszírozni a felszámolási eljárást, amely biztosan eltart három-négy hónapig.
A Saab Automobile AB. 1948-ban alakult a Saab repülőgépgyár leányvállalataként. A cég eleinte kisautók gyártásával foglalkozott, de a 80-as évek végére elsősorban jól felszerelt, és viszonylag drága középkategóriás típusokat kínált. 1989-ben vásárolta meg az autógyárat a Scania csoporttól a General Motors, de az amerikai óriásvállalat az eltelt húsz év során sem bővítette a Saab kínálatát, amely így csupán kétféle modellből állt. Nagyrészt ennek köszönhető, hogy a svéd autógyártó soha nem tudott stabilan nyereségessé válni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
