Az Evopro csoport az eddigi rövid buszos pályafutása során többször is megdöbbentette a szakmabelieket. Először kompozit buszukkal, majd a bezárt NABI budapesti telephelyének felvásárlásával és egy új buszgyár alapításával hívták fel magukra a figyelmet.
Értesüléseink szerint az így létrejött MABI-hoz csatlakozik több további cég is. Az egyik az Auto Rad Controlle Kft. (ARC), jelenleg ők gyártják és fejlesztik az Ikarus nevű buszokat. Az egyesülés másik résztvevője a mátyásföldi Lanta Consulting Kft., a résztulajdonában lévő Egyedivel együtt. Ez nemcsak a megállapodások és a szerződések aláírását jelenti, hanem azt is, hogy a cégek egy helyre, a volt NABI budapesti, Újszász utcai telephelyére költöznek, ahol az új cég Ikarus Egyedi néven fogja az autóbuszokat gyártani.

A MABI tehát egy széles körű összefogással létrejött buszgyártó, amely az egyesülés után minden feladatra tud majd autóbuszokat gyártani. A jelenleg gyártásott alacsonypadlós városi és elővárosi széria, a tervezés és megvalósítás alatt álló Egyedi típusok és persze a Modulo, valamint a NABI-tól örökölt Sirius is benne van a portfólióban. Azonban nemcsak buszokról van szó, hanem trolikról is, például itt készültek korábban a Szegedi Közlekedési Társaság megrendelésére is az új járművek.
Az új cég megszületése egyben azt jelenti, hogy az Ikarus márkanevet birtokló Széles Gábor buszgyár nélkül maradt, hiszen mindent, amit eddig Ikarus néven fejlesztettek és gyártottak, lényegében az ARC terméke volt. A nevek kavarodását az okozza, hogy a székesfehérvári Ikarus, és a budapesti Ikarus Egyedi Autóbuszgyár a rendszerváltás után már külön életet élt és mások voltak a tulajdonosai.

Az Ikarus márka egyébként 2010 áprilisában éledt újjá, amikor is az Auto Rad Controlle Kft. és a Műszertechnika Zrt. megalapította a Magyar autóbuszgyártó Kft.-t. A korábban ARC néven készülő buszokat ekkortól hívták Ikarusnak. A tervek szerint a névváltozáson túl új Rába főegységeket és alkatrészeket is kaptak volna, de a később állami tulajdonba került győri cég végül egyetlen főegységet sem gyártott az újkori Ikarusokhoz.
Négy és fél évvel ezelőtt még évi 300-500 autóbuszt akartak eladni, de hiába voltak a háttérben milliárdok, nem igazán érkezett pénz a fejlesztésre. Úgy tudjuk, részben ezért is került sor a szakításra, részben pedig azért, mert habár a Széles Gábor-féle Ikarus 2010-ben elvállalta, hogy értékesíti a buszokat, de egyetlen egy üzletet sem tudtak kötni. Ezt jól bizonyítja az is, hogy a Széles Gábor érdekeltségi körébe tartozó VT-Arriva a BKK alvállalkozójaként majd 400 új buszt vásárolt Budapestre, de ezek közül egy sem Ikarus. Amikor pedig esély lett volna egy-egy tender megnyerésére, akkor nagyon furcsa és szinte teljesen hihetetlen üzleteket próbáltak nyélbe ütni. A legemlékezetesebb ilyen a budapesti trolitender, amikor is az Ikarus az orosz Trolzával óhajtott indulni. Most az Ikarus vezetésének és a tulajdonos Széles Gábornak új partner után kell néznie, ha továbbra is szeretnének autóbuszokat gyártani.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
