Elhárulhat a legnagyobb akadály a Google-autó útjából
A Google számára jó is és rossz is a hír: sofőr nélküli autójukat most már önálló közlekedési résztvevőnek tekinti az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatala, ismertebb nevén az NHTSA. És bár ez még nem számít törvényi szabályozásnak, valószínű, hogy az ide vonatkozó jogszabályok alkotói is figyelembe veszik majd a hivatal véleményét.

Az apró kapszula, amelyet a Google jelenleg is tesztel, az első olyan járművek közé tartozik, amelyet nem csak nem kell, de nem is lehet vezetni. Nincsenek benne hagyományos kezelőszervek, csak az uticélt adhatjuk meg, és egy vészleállítóval avatkozhatunk be, ha nem tetszik, ahogy a robotpilóta vezet. Ez azonban nem fért bele az eddig használt jogi kategóriákba, hisz eddig a sofőr mindig az autó valamelyik utasa volt. Ő tartozott felelősséggel a jármű mozgásáért, és mindazért a kárért, amelyet esetleg ezzel okozott. Az NHTSA azonban most hivatalosan is elismerte, hogy a Google kapszula esetében sofőrnek magát az autót kell tekinteni.
Ha később a jogalkotók is ezt a megközelítést alkalmazzák, az azonban kétélű fegyver lehet. Így ugyanis, ha mondjuk baleset történik, amely sérüléssel vagy halállal végződik, akkor a felelősséget könnyen a gyártóra, azaz magára a Google-re háríthatja a bíróság. Másfelől viszont e kérdés tisztázásával egy lépéssel közelebb kerültek ahhoz, hogy a Google járműve megkaphassa a forgalomba helyezéshez szükséges engedélyeket.
Az NHTSA hosszú levelében persze más is szerepel – például az, hogy egyelőre számukra is kérdés, hogyan tudja a Google biztosítani, hogy a jármű, mint autóvezető megfelel mindazoknak a kívánalmaknak, amelyeket egy élő sofőrrel szemben támasztanak. Másképp fogalmazva, hogy lehetünk biztosak benne, hogy a Google autója is megkapná a jogosítványt. A kérdésre pedig aligha létezik egyszerű válasz.
A Google hivatalos álláspontja már most is az, hogy a szoftverük minden emberi sofőrnél megbízhatóbb, és épp azt tartanák kivételesen veszélyesnek, ha megengedné a rendszer, hogy az emberi utasok felülbírálják a robotpilóta döntéseit.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
