Csúszik az út? Kapcsolj feljebb!
Hogyan vezessünk havas úton
Kemény telünk van, ráadásul nem csupán hideg, de csapadékos is. Sok a hó, csúsznak az utak, mi pedig sokat bénázunk, pedig általában van megoldás.
#1. szabály: vegyél téli gumit!
Csúszkálunk, mint disznó a jégen. Nem is lehet másképp. Csodák nincsenek, sajnos a legmárkásabb, leghájtekebb téli gumival sem lehet megszegni bizonyos fizikai törvényeket. A téli gumi nem csodaszer, de a túléléshez alapkövetelmény, komoly hóban enélkül semmi esélyünk nincsen.
#2. szabály: ha fékezni kell, taposs bele!
A fékezésről nem sokat mondhatok, menjünk lassabban, mint szoktunk, és fékezzünk sokkal hamarabb, ha lehetséges. Ha baj van, és hirtelen kell megállnunk, úgyis a gumikon és az ABS-en fog múlni, nem azon a pár tizedmásodpercen, amennyivel valaki gyorsabban vagy lassabban reagál a vészhelyzetre.
#3. szabály: iktasd ki a kipörgésgátlót!
Ha nem megállni, hanem történetesen haladni szeretnénk, bonyolódik a helyzet. A kerekek folyton elforognak, ahelyett, hogy a kocsit hajtanák. Kellemetlen jelenség, pláne emelkedőn. A kipörgésgátlók nem jelentenek megoldást a helyzetre, hiszen elveszik a gázt, vagyis ilyenkor jobb, ha mellőzzük az elektronikát, mi adagoljuk a gázt és hagyjuk, hogy a kerekek nem nagyon, de egy kicsit kipörögjenek. (Ha már haladunk, 30-40 km/h-s sebességtől kapcsoljuk vissza az elektronikát, ha nem kapcsol vissza magától)
#4. szabály: kapcsolj feljebb!
A kipörgésgátló tehát nem segít rajtunk, van azonban egy igen hatékony fegyverünk. Ha azt szeretnénk, hogy a kecske is jól lakjon és a káposzta is megmaradjon, vagyis úgy szeretnénk gázt adni, hogy ne forogjanak el a kerekek, kapcsoljunk egy, esetleg két fokozattal feljebb a megszokottnál, tartsuk a motort 2500-as vagy akár 2000-es fordulat alatt, ha ez lehetséges, és van benne elég erő így is.
Van az úgy, hogy az ember tudja a jó megoldást, mégsem alkalmazza. Nyilván mindenki észrevette már, hogy amikor egy zöldre váltó piros lámpánál kikanyarodik, általában semmi gond nincs a gyorsításnál, ha meleg van és száraz az aszfalt. Ha esett az eső, már előfordulhat, hogy elforognak a kerekek, ahogy a fordulatszámmérő mutatója felfelé kúszik, hóban meg szinte értelmetlen ilyenkor gázt adni, annyira hamar bekövetkezik a jelenség, melyet jól ismerünk, a tudást mégsem fordítjuk a javunkra.
Főleg hegymenetben látok sokakat szerencsétlenkedni. Izomból nyomják a gázpedált, ha nem megy a kocsi, és ezzel maguk alatt vágják a fát, hiszen – míg egy kevés kerékpörgetés a javunkra is válhat – ha nagyon pörög az a fránya kerék, egyáltalán nem hajt, csak a havat hányja szét. Véssék az eszükbe: ha nagyon csúszik az út, eleve jobb kettesből indulni, minél alacsonyabb a motor fordulatszáma, annál kisebb az esély rá, hogy megcsúsznak a hajtott kerekek. Ha már haladnak, akkor is tartsák az alacsony fordulatot, havas úton mindig legyen a váltó legalább egy fokozattal feljebb a megszokottnál.
#5. szabály: tarts nagyobb követési távolságot!
Akinek helyén a józan paraszti esze, itt befejezheti az olvasást, ami ez után következik, nem vezetési tanács, vagyis igen, de nem a vezetéstechnikával kapcsolatos. Ha történetesen felfelé halad konvojban, és meg kell állnia, tartson nagyobb követési távolságot, ha ugyanis az ön előtt álló sofőr nem olvasta ezt a cikket, és egyesben, nagy gázon akar elindulni felfelé, szerencsétlenkedés közben jó eséllyel vissza fog csúszni egyenesen az ön kocsijába. A nagyobb követési távolság persze nem csak itt, minden szituációban jól jöhet, ne feledjék, csúszós úton sokszorosára nő a féktáv.
#6. szabály: mindig a lentről jövőnek van elsőbbsége!
A másik ökölszabály, hogy ha egy parkoló kocsi miatt nem férnek el ketten, vagy a hó miatt csak egy nyomban járható az út, mindig a fentről jövő engedje útjára a lentről érkező autó sofőrjét, mindig ő álljon félre a nagy hóba, hiszen ő az, aki a gravitáció segítségével jó eséllyel el is tud indulni újra, a másik kocsinak valószínűleg esélye sem lesz, miután elveszítette a lendületét. Tudom, sokak számára mindez evidens, de ha csak néhányan megvilágosodtak, már az is nagy öröm. Nem csak nekem, mindenkinek, aki autót vezet.
#7. szabály: élvezd az élet apró örömeit!
Remélem, sokaknak segítettem, balesetmentes közlekedést és rövid, csapadékmentes telet kívánok mindenkinek!
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
