Igazságos kötelező biztosítás nincs

2010.10.28. 06:11

Akármilyen rendszert is találunk ki, mindig lesznek mázlisták és lúzerek. A jövő évtől érvényes teljesítményalapú KGFB tarifái még meg sem jelentek, már egymásnak estek a megmondók, miért kellene kukába dobni az egészet, miért csak egy újabb kitolás, miért igazságtalan. Pedig kár elvakultan üldözni az igazságot, a struktúra csak látszólag változik meg alapjaiban, igazából már régóta nem az számít, milyen autóra kötjük meg. Nem vették észre?

Vegyünk egy nagy levegőt, és próbáljuk elfelejteni a sajátos magyar viszonyokat, a zsebünket feszítő kulcshoz tartozó kocsit és biztosítási csekket, a fizetés közleménnyel érkező havi átutalást, a tavaly kiállított betétlapot. Nézzük a világot kicsit távolabbról, ahogy terepasztalon futkosnak a kocsik, világszinten percenként egymásnak csattanva. Gondoljuk röviden végig a kötelező felelősségbiztosítás kérdését úgy, hogy nem azt nézzük, hogy mit fog kiköpni a díjkalkulátor a jövő héten, szívunk-e vagy jól járunk.

Ha szigorúan ragaszkodunk az igazságossághoz, mint legfelső vezérelvhez, egyetlen megoldás létezik: mindenkinek saját magának kell kifizetnie az általa okozott kárt. Nincs mese. Amit elszúrtunk, azért ki kell állni. Egyedül ezzel a módszerrel lehet elkerülni azt, hogy áttételesen valaki más fizessen azért, amit nem ő követett el. Ez lenne igazságos, és ekkor nem mondhatná senki sem azt, hogy olyasmiért fizet, amire nincs szüksége. Minden más igazságtalan.

Józan megfontolásból mégis a legkevesebben mondanák azt, hogy akkor mostantól szüntessük meg a kötelező felelősségbiztosítás intézményét. Aki tisztában van emberi mivoltával és per vagy töltött már ki úgynevezett betétlapot, egyet kell értenie az állítással, hogy kockázatközösségekben kell gondolkodni.

Lehet, hogy évtizedeken át levezetünk párszázezer kilométert anélkül, hogy karcot ejtenénk más autóján, de bárkivel megeshet, hogy egy ködös reggelen, bal lábbal felkelve elnéz egy féktávot, jobbkezet, sávváltást, és máris ropog a műanyag, csikorog a fém. Akkor jól jön a kék-sárga formanyomtatvány: hirtelen átértékeljük az összeszorított foggal befizetett csekkek fölöslegességét, és örülünk, hogy más fizeti ki helyettünk a lezúzott Mercin alig látható másfélmilliós kárt. Ha pedig éppen mi toltuk a csillagot, és belénk szállt a barom, szintén nem baj, hogy nem éveken át pereskedve, egzisztenciákat megsemmisítve kell kicsikarnunk a töréskár javítására kiadott összeget.

Rendben, szükség van a kötelezőre, de ki mennyit dobjon be a közösbe? Itt már sokfelé ágaznak a vélemények, van, aki a megtett úttal tenné arányossá a díjat, van, aki a személyhez kötődő rizikófaktor alapján határozná meg az összeget, meg persze ott van a legtöbbször alkalmazott rendszer: az autóhoz kapcsolódó biztosítás. Lehet vitatkozni, hogy melyik festi le a leghűbben a kockázati képet, de igazából bármilyen kategóriákat alkotunk, ha több mint egy ember fér bele egy fiókba, tutira igazságtalan lesz.

Mit gondol a biztosító?

Hogy ne legyek egyoldalú, megkérdeztem Jákfalvi Zoltánt, a Generali gépjármű üzletági igazgatóját is, mi a biztosító véleménye az új rendszerről. Szerinte mind a köbcenti alapú, mind pedig a kilowatt alapú számítás alkalmas arra, hogy releváns kockázatkülönbséget mutasson ki az ügyfelek között, amit a tarifálási paramétereknél figyelembe tud venni a biztosító. Emellett a biztosító figyelembe vesz olyan egyéb paramétereket is, mint például a terület, az életkor vagy a kártörténet: ezek akár több mint 100%-os díjeltérést is generálhatnak.

Kiváncsi voltam, vajon nagyobb munka lett volna, ha a teljesítmény helyett a súly/lóerő arányt vezették volna be mérőszámként. Világos nemmel válaszolt erre Jákfalvi Zoltán – a mostani átállásnál is csak a kilowatt adatok beszerzése jelentett többletmunkát. Sőt, akár személyhez kötött kötelezőt is el tudna képzelni, ebben az esetben a személyek nyilvántartása jelentene megoldandó feladatot.

Megnyugtatott mindenkit, aki már érzezte, hogyan húzzák ki a zsebéből az újabb ezreseket, hogy a kormányrendelet által meghatározott sávokat az új díjkalkuláció várhatóan átrendezi, ezért téves jóslat volt ezeket megfeleltetni a korábbi, köbcenti alapú díjsávoknak. Azoknak sem kell aggódni, akiknek hibás adat szerepel a forgalmiban, mert minden kötésnél összehasonlítják majd az értéket a BM elvileg aktualizált adatbázisával. Reméljük, ott tényleg rendbe tettek minden adatot.

Az oldalról ajánljuk

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

tegnap, 19:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22