Igazságos kötelező biztosítás nincs
Akármilyen rendszert is találunk ki, mindig lesznek mázlisták és lúzerek. A jövő évtől érvényes teljesítményalapú KGFB tarifái még meg sem jelentek, már egymásnak estek a megmondók, miért kellene kukába dobni az egészet, miért csak egy újabb kitolás, miért igazságtalan. Pedig kár elvakultan üldözni az igazságot, a struktúra csak látszólag változik meg alapjaiban, igazából már régóta nem az számít, milyen autóra kötjük meg. Nem vették észre?
Vegyünk egy nagy levegőt, és próbáljuk elfelejteni a sajátos magyar viszonyokat, a zsebünket feszítő kulcshoz tartozó kocsit és biztosítási csekket, a fizetés közleménnyel érkező havi átutalást, a tavaly kiállított betétlapot. Nézzük a világot kicsit távolabbról, ahogy terepasztalon futkosnak a kocsik, világszinten percenként egymásnak csattanva. Gondoljuk röviden végig a kötelező felelősségbiztosítás kérdését úgy, hogy nem azt nézzük, hogy mit fog kiköpni a díjkalkulátor a jövő héten, szívunk-e vagy jól járunk.
Ha szigorúan ragaszkodunk az igazságossághoz, mint legfelső vezérelvhez, egyetlen megoldás létezik: mindenkinek saját magának kell kifizetnie az általa okozott kárt. Nincs mese. Amit elszúrtunk, azért ki kell állni. Egyedül ezzel a módszerrel lehet elkerülni azt, hogy áttételesen valaki más fizessen azért, amit nem ő követett el. Ez lenne igazságos, és ekkor nem mondhatná senki sem azt, hogy olyasmiért fizet, amire nincs szüksége. Minden más igazságtalan.
Józan megfontolásból mégis a legkevesebben mondanák azt, hogy akkor mostantól szüntessük meg a kötelező felelősségbiztosítás intézményét. Aki tisztában van emberi mivoltával és per vagy töltött már ki úgynevezett betétlapot, egyet kell értenie az állítással, hogy kockázatközösségekben kell gondolkodni.
Lehet, hogy évtizedeken át levezetünk párszázezer kilométert anélkül, hogy karcot ejtenénk más autóján, de bárkivel megeshet, hogy egy ködös reggelen, bal lábbal felkelve elnéz egy féktávot, jobbkezet, sávváltást, és máris ropog a műanyag, csikorog a fém. Akkor jól jön a kék-sárga formanyomtatvány: hirtelen átértékeljük az összeszorított foggal befizetett csekkek fölöslegességét, és örülünk, hogy más fizeti ki helyettünk a lezúzott Mercin alig látható másfélmilliós kárt. Ha pedig éppen mi toltuk a csillagot, és belénk szállt a barom, szintén nem baj, hogy nem éveken át pereskedve, egzisztenciákat megsemmisítve kell kicsikarnunk a töréskár javítására kiadott összeget.
Rendben, szükség van a kötelezőre, de ki mennyit dobjon be a közösbe? Itt már sokfelé ágaznak a vélemények, van, aki a megtett úttal tenné arányossá a díjat, van, aki a személyhez kötődő rizikófaktor alapján határozná meg az összeget, meg persze ott van a legtöbbször alkalmazott rendszer: az autóhoz kapcsolódó biztosítás. Lehet vitatkozni, hogy melyik festi le a leghűbben a kockázati képet, de igazából bármilyen kategóriákat alkotunk, ha több mint egy ember fér bele egy fiókba, tutira igazságtalan lesz.
Mit gondol a biztosító?
Hogy ne legyek egyoldalú, megkérdeztem Jákfalvi Zoltánt, a Generali gépjármű üzletági igazgatóját is, mi a biztosító véleménye az új rendszerről. Szerinte mind a köbcenti alapú, mind pedig a kilowatt alapú számítás alkalmas arra, hogy releváns kockázatkülönbséget mutasson ki az ügyfelek között, amit a tarifálási paramétereknél figyelembe tud venni a biztosító. Emellett a biztosító figyelembe vesz olyan egyéb paramétereket is, mint például a terület, az életkor vagy a kártörténet: ezek akár több mint 100%-os díjeltérést is generálhatnak.
Kiváncsi voltam, vajon nagyobb munka lett volna, ha a teljesítmény helyett a súly/lóerő arányt vezették volna be mérőszámként. Világos nemmel válaszolt erre Jákfalvi Zoltán – a mostani átállásnál is csak a kilowatt adatok beszerzése jelentett többletmunkát. Sőt, akár személyhez kötött kötelezőt is el tudna képzelni, ebben az esetben a személyek nyilvántartása jelentene megoldandó feladatot.
Megnyugtatott mindenkit, aki már érzezte, hogyan húzzák ki a zsebéből az újabb ezreseket, hogy a kormányrendelet által meghatározott sávokat az új díjkalkuláció várhatóan átrendezi, ezért téves jóslat volt ezeket megfeleltetni a korábbi, köbcenti alapú díjsávoknak. Azoknak sem kell aggódni, akiknek hibás adat szerepel a forgalmiban, mert minden kötésnél összehasonlítják majd az értéket a BM elvileg aktualizált adatbázisával. Reméljük, ott tényleg rendbe tettek minden adatot.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
