Mi vár ránk a csúcson túl?

Hetesi Zsolttal a fosszilis energia utáni világról

2011.01.31. 06:30

– Milyen folyamatok támasztják alá, hogy közeleg az energiabőség vége?

– A rendelkezésre álló olajmezők hozama az elmúlt öt–nyolc évben stagnált, illetve csökkenni kezdett. Kevés az esély arra, hogy a Földön valahol még hatalmas kiterjedésű, könnyen kitermelhető készleteket találnak. És itt a kitermelhetőségen nagy hangsúly van. Nincs például értelme annak, hogy olyan folyamat révén állítsunk elő energiát, amibe többet kell befektetni, mint amennyit kinyerünk belőle. Ez egész egyszerűen értelmetlen. Nagy készletek találhatók még mélytengeri lelőhelyeken, olajhomokban, olajpalában, ám ezek kinyerése jóval drágább, és csak stabilan száz dollár fölötti hordónkénti olajár mellett éri meg. Továbbá egy részük alig ad energiatöbbletet a kitermelés során befektetetthez képest, valamint nem lehet belőlük tetszőleges mennyiséget bányászni egy nap alatt – nem tudunk annyit kinyerni ezekből a készletekből, amennyit jelenleg a könnyen hozzáférhető olajból még ki lehet szedni. Ami azt jelenti, hogy lesz még egy ideig fosszilis energia, csak tendenciáját tekintve egyre drágábban és egyre kisebb mennyiségben. Elképzelhető például, hogy egyre kevesebb ember tudja majd finanszírozni az egyéni közlekedését. Földgázból még elég nagy készletek vannak, de az nem helyettesíti minden téren a kőolajat, ráadásul a tengeri szállításához szintén olajra van szükség. De talán szemléletesebb, ha egy ország példáján mutatom be a helyzetet. Kína az 1980-as évekig olajexportőr volt – ma Indiával együtt ez a hatalmas ország gerjeszti a leginkább a keresletet. Feketeszénkészletei még vannak, ám a növekvő kitermelés mellett ezek egyre gyorsabban fogynak, olyannyira, hogy Kína elkezdett szenet vásárolni. Ez egyelőre még csak arra kell, hogy a tartalék készleteit a megfelelő mértékben növelje. De mi lesz akkor, ha a kőszénkitermelése tetőzik, majd csökkenni kezd? Nos, akkor lesz csak igazán nagy felvásárló… Persze az import is csak addig működik, amíg találunk olyan országot, amelyik el akar adni. Ahogy a készletek csökkennek, eljön az a pillanat, amikor a kitermelés már csak az adott ország saját igényeit fedezi, és importra nem jut; azután már azokat sem fedezi. Ismét egy kínai példa: az ország már korlátozza számos iparág, így a híradástechnika és a komputeripar számára nélkülözhetetlen ritka földfémek kivitelét. Felmérték és megértették ugyanis, hogy ezekre a saját iparuk ellátására lesz szükségük.

– Ha tudjuk, hogy korszakváltás előtt állunk, miért nem készülünk erre erőteljesebben? Miért nem igyekszünk biztosítani a körülményekhez képest optimális átmenet feltételeit?

– A modern világot nagyrészt a fogyasztás lendíti előre, erre épül az egész rendszer. A fejlett társadalmakban az emberek megszokták, hogy egyre többet és többet fogyasztanak, hogy jó körülmények között, demokráciában élnek, és erről nem is akarnak lemondani. A politikusokat a rövid távú szavazói érdekek kielégítése motiválja, ezért is meg a világ megosztottsága miatt is kevés az esély arra, hogy globálisan összehangolt, hosszú távú, hatékonyan kivitelezett program születik. Csak nézzük meg, hogy mi történik, pontosabban mi nem történik a nemzetközi fórumokon klíma ügyben.

– Nos, ha nem mondja ki ön, kimondom én: elég nagy esély van rá, hogy a feje tetejére áll a világ, alapos átrendeződésnek nézünk elébe, és a sok emberáldozattal járó konfliktusok sem zárhatók ki. Milyen forgatókönyvek képzelhetők el?

– Nézze, én nem jövőkutató vagyok, hanem fizikus, már csak ezért sem tudok és nem is akarok a jövendőmondó szerepében tetszelegni. De azért józan paraszti ésszel is levonhatjuk a következtetést, hogy ha helytálló mindaz, amiről eddig beszéltünk, vagyis az emberiséget fenyegető energiahiány, akkor jelentősen át fognak alakulni az emberiség létét meghatározó körülmények. A lehetséges jövők skálája a viszonylag kis veszteséggel lebonyolított, jól menedzselt átmenettől a nagy pusztulást okozó teljes összeomlásig, az éhínséget, járványokat, erőszakot hozó Mad Max-világig terjed. Az előbbire nem sok esélyt látok, de remélem, hogy az utóbbit sikerül elkerülni. Sajnos, ha csak valami hatalmas csoda nem történik, mindenképpen számíthatunk néhány nagyon kellemetlen hatásra. Ilyen a közlekedés összeomlása, egyes iparágak, végső soron az egész ipar termelésének visszaesése. Ezekről az eshetőségekről is beszámolt a német hadsereg egy nemrég kiszivárgott, az olajhozamcsúcs kapcsán készített kutatási anyaga. Mit fenyeget még a fosszilis források szűkös hozzáférhetősége? Elég csak arra utalni, hogy a kőolaj a vegyipar egyik legfontosabb alapanyaga. Az üzemanyag a műtrágya, a növényvédő szerek, mind-mind fosszilis forrásból készülnek, és ezek nélkül töredékére csökkenne a mezőgazdaság teljesítménye. A szükséges erőforrások és a megfelelő szervezettség híján visszaesne a tudomány teljesítménye, csökkenne az egészségügy és az oktatás színvonala. Ezek mind ijesztő következmények a mai rendezett, kényelmes világunkból nézve. Ugyanakkor nem tudom, hogy ez-e a legrosszabb, ami történhet velünk, vagy az, hogy valaki mégiscsak elővarázsol valamilyen csoda energiaforrást, és az emberiség féktelenül pusztítja tovább a saját bolygóját, ami hosszú távon még nagyobb kataklizmához vezethet.

– Ha a társadalom nehezen mozdul is, mit tehet az egyes ember, hogy amennyire lehet, felkészülten fogadja ezeket a változásokat?

– Azt gondolom, hogy az erőforrások csökkenésével ismét nagyobb szerepet kap majd az önellátás. A helyi és térségi közösségek újjászerveződnek, ez pedig lokális energia-, élelem- és számos esetben lokálisan termelt fogyasztásicikk-ellátást tesz lehetővé. Ugyanakkor az internet és az egyéb kommunikációs technológiák remélhetőleg fennmaradnak, továbbfejlődnek, hiszen hasznuk nagyon nagy; ez tehát egy takarékosabb, lokálisabb, de nem bezárkózó világ lesz. Az egy főre jutó energiafogyasztás korábbi évtizedekben tapasztalt robbanását a fosszilis források tették lehetővé. A jövőben a korlátozottabb, ésszerűbben felhasznált energiafogyasztás felé vezet az út. Az embereknek meg kell találniuk majd a maguk helyét, szerepét ebben az új viszonyrendszerben, ami lehet, hogy kevesebbet nyújt az anyagi javak szintjén, de szinte biztosan többet kínál az emberi kapcsolatok, a közösségépítés terén. Ha csak belegondolunk, mennyi felesleges tárggyal és szolgáltatással vesszük körül magunkat, beláthatjuk, hogy ez még korántsem a világvége lesz – persze ha a kényszerű globális alkalmazkodási folyamatot sikerül nagyjából mederben tartani, amiben nem lehetünk egészen biztosak.

– Hogy visszakanyarodjunk eredeti témánkhoz: milyen közlekedési rendszer képzelhető el az olaj nélküli világban?

– Bontsuk ketté a témát közösségi és egyéni közlekedésre! Ami az előbbit illeti, világszerte megvannak a vasútvonalak, ezeken vissza lehet térni a nagyobb forgalomra. A közösségi közlekedés terén ismét kiemelkedő lehet a vasút szerepe, az IC-k az egyik legtakarékosabb közlekedési eszközök, ha az egy főre jutó fogyasztást nézem km-re vetítve. A szállítás problémája már jelentősebb, hiszen a kamionok, teherhajók, melyeken a globális gazdaság mozgatja áruit, nehezen cserélhetők le más eszközre. Közvetlen villamos hajtás aligha képzelhető el egy kamion esetén, hajókról nem is beszélve… Annyi energia valószínűleg nem lesz, hogy mindenkinek lehessen saját autója, vagy ha mégis, azokat kis teljesítményük és hatótávjuk miatt csak közeli célpontok elérésére használják majd. Tavasztól őszig egyébként villanyrobogókkal is jól el lehet boldogulni helyben, de van egy még jobb eszköz, a bicikli, hogy a saját két lábunkat ne is említsem. Hogy a repüléssel, különösen az interkontinentális járatokkal mi lesz, arra nézvést vannak ötletek, de ilyen tömeges formában valószínűleg csak az olcsó energia korában tudtuk használni őket.

– A remény hal meg utoljára, mondjunk hát a beszélgetésünk végére valami biztatót…

– Az emberiség a történelme során túlélt már sok nehéz helyzetet, megoldott válságos szituációkat, bár a legtöbbször nagy árat fizetett érte. Okosak vagyunk, kreatívak, eltökéltek, és ez segíthet majd ebben a közelítő problémaözönben, amelyhez fogható még soha nem tornyosult előttünk. Ugyanakkor felelőtlenek és szűk látókörűek is vagyunk – különben eleve nem kerültünk volna ebbe a helyzetbe, és nem viselkednénk a természet ellenségeként, amely nélkül aligha boldogulhatunk. A természethez és a saját, egykor működött közösségi példáinkhoz fűződő viszonyt kell helyreállítanunk – ez az egyetlen esélyünk, és remélem, meg tudjuk ragadni. Sajnálom, ennél biztatóbbat nem tudok mondani. Mindenki tegye meg a maga szintjén, amit tud, és a sok egyéni jóakarat remélhetőleg olyan erővé egyesül, amellyel át tudjuk úgy formálni a világunkat, hogy az utódaink is teljes életet élhessenek.

Fogy az idő

Az Egyesült Államok 48 szárazföldi kőolajmezőjének összesített hozama minden várakozás és ellenkező becslés ellenére esni kezdett 1971 után. Ezen a tényen nem változtatott semmit az említett dátum után felfedezett Mexikói-öböli és alaszkai olajmezők termelésbe hozása sem. Egyetlen olajgeológus volt, aki képes volt előre megbecsülni ezt a jelenséget, M. King Hubbert, akit egészen a jelenség bekövetkezéséig nem is vettek komolyan.

Miután az USA és az Északi-tenger olajmezői is igazolták, hogy egyetlen mezőrendszer termelését sem lehetséges a kimerülés pillanatáig növelni, sem szinten tartani egy idő után, a Hubbert-féle elmélet keretében kezdték el vizsgálni a földi olajkitermelés jövőbeli lehetséges alakulását. Az USA-ban az elnök számára készített ún. Hirsch-jelentés az akkor rendelkezésre álló adatok alapján az olajkitermelés tetőzését 2006 és 2015 közé tette. A jelenlegi modellek szerint a kitermelési csúcs 2008 és 2011 között lehetséges.

A helyettesítésnek az elkövetkező 5–15 évben kellene végbemennie, ugyanis az összesített fosszilis források hozama legföljebb eddig tartható szinten. A globális energiarendszer látókörében azonban nincs olyan forrás, amely skálázhatóságban, energiasűrűségben, tárolhatóságban, olcsóságban, nettó kinyerhető energiában megközelítené a fosszilis forrásokat. (H. ZS.)

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

3 órája
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36