Audi TT, nem csajozásra

2011.11.22. 14:46

Úgy tűnik, ahogy egyre több és egyre nagyobb autógyáraink lesznek, úgy lesz egyre jobb az autóipari mérnököket képző intézményeknek. Mind több mérnököt venne fel az iparág, szinte többet, mint amennyi van. Azaz még többet kell kiképezni belőlük.

Gondolom, az sem véletlen, hogy az Audi Hungaria személyügyi igazgatója adta át az autót. Az Audi autógyára bővül, ahová rengeteg mérnök kell, nem árt, ha a diákok megszokják az Audik szagát. Az pedig külön gesztus, hogy nem egy A3-ast adtak, hanem egy csodálatos kupét 3,2-es, V6-os motorral és Tiptronic váltóval.

Valószínűleg ennek is köszönhette a TT, hogy nem álltak neki flexszel szétdarabolni, hanem olyan szimulátort építettek belőle, amely közúti járműként is működhet. Ehhez ma már minden adott, mivel az autó elektronikus rendszerei hálózatot alkotnak, amit kicsit becsapva megalkotható egy ilyen szimulátor. Igaz, nem kis munka, alaposan át kell alakítani az autó belső kommunikációs rendszerét. Úgynevezett virtuális érzékelők hitetik el az autó elektronikájával, hogy ő most megy, sebességet vált vagy épp fékez. Továbbá szükség van még pár szoftverre, melyek közül talán a legfontosabb a CarSim nevű csomag, amely a karosszéria, futómű, hajtáslánc viselkedését valós időben modellezi. Sőt, még az egészről egy animációt is készít.

Tény, hogy aki arra számított, hogy mondjuk egy autós játékprogram részletességét fogja látni, annak csalódnia kellett. A képi megjelenítés és a hang minimalista, sőt, az itt-ott feltűnő fákon simán át lehet menni. Maga a vetítés sem a játékos vonulatot erősíti: a TT tetején lévő projektor képét a garázskapun néztük, egyesek szerint kicsit illúziórombolók voltak a zsanérok. A kormányzás tömeghatása sem tűnik életszerűnek, egyszerűen azért, mert az ember natúrban mozgatja az első kerekeket, amelyeket e célból forgózsámolyra állítottak. Azonban itt semmi sem az illúzióról szólt.

A TT ugyanis nem más, mint vonzó díszlet a műegyetemi kutatásokhoz. Amint az átadó előtt Szalay Zsolt egyetemi docens előadásából kiderült, a Műegyetem (Közlekedési Karának) Gépjárművek Tanszéke is alaposan belefolyt azokba a kutatásokba, amelyek az autóipar elkövetkező egy-két évtizedében meghatározóak lesznek: a vezetés automatizálásáról van szó. Vagyis arról, hogyan fogjuk nem vezetni az autókat, illetve, ami még fontosabb, a tehergépkocsikat. A tanszék ennek kapcsán részt vett a Have It projektben is, amelynek célja az ilyen rendszerek fejlesztése. A 28 millió eurós programban 17 cég és egyetem vett részt, köztük a Volkswagen, a Volvo Trucks, a Continental és még sok beszállító, és persze a BME.

Anélkül, hogy elmerülnénk a részletekben, Szalay Zsolt azt is kifejtette, miért nem fogják erőltetni az autógyártók (egyelőre) a teljesen automatizált vezetést. A válasz egyszerű: az emberek ma még nem képesek elfogadni. Ehelyett különböző fokú, részleges automatizálási megoldásokon dolgoznak, amelyek egy része már ma is elérhető, ilyenek a sávtartó, követésitávolság-tartó rendszerek. A lényege az, hogy kétféle vezetési helyzetben akarják segíteni az embert: egyrészt akkor, amikor a monotónia miatt lankad a figyelem, másrészt olyan szituációkban, amikor túl nagy terhelés éri, így nem képes feldolgozni minden információt. Előbbire jó példa egy masszív autópálya-dugó, utóbbira egy úteltereléssel, szűk sávokkal nehezített útfelújítás forgalmi szituációja.

Igen, de hogy jön ide az Audi TT?

Úgy, hogy a TT a hasonló kutatások részese lesz. Többféle üzemmódban képes működni, az egyik a már említett PC szimulációs mód, amikor valóban bonyolult járműmodell fut a csatlakoztatott számítógépen, de tud önállóan is működni, igaz, ilyenkor vetítés nincs, és a szimuláció is egyszerűsítve működik. A további üzemmódokról pedig itt az oktatófilm, amelyen Szalay Zsolt egyetemi docens magyarázza el a működést.

A kutatások során komponensek, szoftverek, eljárások kifejlesztésére fogják használni a TT-t, a távlati célok között pedig szerepel az autonóm (=önmagát vezető) jármű kifejlesztése is, többek között ezért is ragaszkodtak ahhoz, hogy a kupé normál közlekedésre alkalmas maradjon. Ezenkívül a diákok laborgyakorlatokon ismerkedhetnek meg a CAN-busz trükkjeivel és diplomatervezési feladatokat is fognak kiírni a TT-vel kapcsolatos témákban. Hát ilyen ma a járműgépészképzés.

Sőt, mint kiderült, még ilyenebb. Az átadó után szétnéztem a J épület mögött, ahová kihordták a többi járművet, hogy beférjünk a csarnokba. Nem akármilyen kocsik ácsorogtak itt: többek között a régi, levágott tetejű Toyota Corolla mellett ott állt a hibrid Honda CR-Z, sőt, a tanszék vett egy Mitsubishi i-MIEV elektromos autót is. Igaz, ott árválkodik még a régi LUAZ is, a Záporjóska-motoros kisterepjáró, amely annyira rossz tömegelosztású jármű, hogy a legenda szerint még az átkos érában sem tudott típusbizonyítványt szerezni Magyarországon, mert egy komoly fékezéskor simán átbukfencezik az orrán. De legalább a hallgatók láthatnak karburátort is, nemcsak CAN-buszos Audi TT-t, ha nagyon kíváncsiak.

Az oldalról ajánljuk

Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

3 órája
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53