300-am van, mit vegyek elsőre?

Nagy elsőautó-tanácsadó II.

2012.03.25. 08:12

BIZTOS vétel, amire a legtöbben vágynak

A legtöbben effélét keresnek első autónak. Olyasvalaki számára, aki sosem járt szervizben, sosem szerelt, nem ismeri az alkatrészek nevét, a lerobbanás-mentesség a legfontosabb szempont. Még ha tudja is, hogy ennyi pénzért szinte bármilyen autó óriási lutri lehet. Lássuk, mit hirdetnek ennyiért, csak neki.

Magyarország legnagyobb lelki nyugalmat adó olcsó használt autója minden bizonnyal az első magyar Swift. Már akkor négy éve készítették Japánban, amikor Esztergomban 1992-ben megkezdődött a gyártása, pedig 1988-ban már az őskivitel sem volt egy Alfa Centauriról származó hipertér-ugró. Nulla törésbiztonság, minimális korrózióvédelem, pocsék rugózás, rossz úton elpattogó futómű, filléres műanyagok, kényelmetlen ülések, erőteljes Wartburg-feeling állnak a mérleg egyik serpenyőjében, amiket bőséggel ellentételez a használható méretű utastér, a páratlan mechanikai tartósság és megbízhatóság, az egy- és egyhármas motoroktól egyaránt elvárható, szinte robogószerű fogyasztás, az olcsó alkatrészek, a fürgeség. Ha valaki félreteszi a sznobériáját, és nem szándékozik 130-cal nekimenni a szembejövőknek, még 2012-ben sem jár rosszul a régi Swifttel. 95-ös, 96-os, sőt, imitt-amott 97-es autók is felbukkannak ennyi zséért.

De a Stift nem az egyetlen tartós, megbízható, öregecske autó. Az 1994-ben bemutatott I-es Punto szintén jó (csak a hűtőventilátor hőgombája és a szellőzőrendszer állítószervei hülyéskednek gyakran), viszont sokkal finomabban rugózik, csendesebb, tágasabb és jóval autószerűbb a Swiftnél. Kényelmét, vezethetőségét tekintve pocsék ugyan a nőies Opel Corsa B (pontatlan kormány és váltó, szörnyű ülések, hosszan mozgó kuplungpedál, gyenge fék, szerény hatékonyságú szellőzőrendszer), de tény, hogy az alap-benzinmotorokkal elpusztíthatatlan - a futóműve miatt alig kényszerül szereldébe, a motorjai pedig az örök élet plusz egy nap iskoláját követik.

Lehet ennyiért Renault Clio I-est is kapni, amelyiknél, ha van rendes fék, nem morognak a kerékcsapágyak, a korrózió pedig takarékon van, szintén sok boldog használatnak nézhetünk elébe. A Clio ülései elsőre kényelmetlenek (másodikra is), de nem törik össze az embert, mint a Corsáé, a rugózás szuper. Peugeot-ék környékén is érdemes nézelődni: egy sima 1,1-es, 1,4-es motorral szerelt 205-ös szerethető, hosszú életű járgány – igaz, az a hosszú élet mára sokuknál nagyjából lejárt, ezért körültekintéssel válasszunk. E körültekintés főleg a hátsó futóművet és a korróziót érintse. Hasonló eset a Citroen AX is, de az kicsit érzékenyebb, szűkebb járgány. Viszont az újabb 206-os Peugeot-ból, Saxóból csak a legalját kapjuk ennyiért, ezért e tájon szinte felesleges is keresni, bár próbálkozni lehet. Kilencvenes évek közepi Ford Fiesta – nem rossz kocsi - viszont akad már 300 ezerért, de ezeknél nagyon nézzük a korróziót, mert az idő előszeretettel élezte rajtuk a vasfogát. Nem rossz a Polo II sem, de használható III-ast szinte biztosan nem kapni ennyiért.

Gondoltak-e Skodára? A Felicia ugyan a régi, még szoci-érás Favorit erősen átfésült, számtalan ponton módosított változata, de már hamisítatlan nyugati minőségellenőrzéssel, modernebb korrózióvédelemmel, zajcsillapítással, Golfról származó fékekkel, Porsche-továbbfejlesztette motorral, befecskendezővel készült. Nyers, kicsit ügyetlen, a kormány szöge egyenesen borzalmas, de tartós, igénytelen, hűséges autó, megfelelő színben nem is néz ki nagyon bénán. 300 ezer forintért pedig már gyári fényezéses, szervizkönyves, első tulajos példányokat kapni, ami nem mindegy.

Van még tuti tippünk: 300 ezerért Nissan Micra K11-est (ismertebb nevén bakancs-Micrát) is találunk a hirdetésekben. Elpusztíthatatlan mechanika, tartós kaszni és belső tér, lehetetlenül szerény fogyasztás, mindemellé az élvezetes autózás ígérete. Csak légtömegmérőt ne kelljen cserélni a motorban, mert az hajlamos elromlani, és akkor ugrik bő 50 ezrünk csak alkatrészre. A korabeli Toyota Starlet már csak mérete miatt sem ennyire jó (nincs is belőle), a tojás Mitsubishi Colt nem lenne rossz, de még rohadós, az akkori Honda Jazz viszont tragikusan béna kiskocsi volt, felejtő.

Eggyel feljebb, a családi kompaktok kategóriájába lépve érdemes körülnézni az Astra F-ek környékén is. A tető és a hátsó sárvédőív brutálisan tud rohadni, az ECOTEC-motorok új koruktól zabálják az olajat (ami nem hiba, hanem jelleg), ez tény. De ha valaki együtt tud élni a pontatlan váltóval, a félméteres kuplungpedál-úttal, a hátat középtájt szétgyilkoló üléstámlával (sportszékek kivétel), a vezetőtől erősen jobbra eső, ferde síkú kormánnyal, a meleg, keserű levegőt szállító szellőzőrendszerrel, azoknak – tartóssági, fogyasztási és megbízhatósági alapon - jó választás. Olcsón fenntartható, üthető-vágható, a magyar utakat kivételesen jól bíró futóművű, sok-sok kilométert bíró gépek ezek.

Régi Golf II-ből már szépet kapni ennyiért (igaz, az egy veteránautó az itt taglaltakhoz képest), Golf III-asból viszont itt van a kínálat leggyanúsabb, legelszomorítóbb alja. Erősen túlértékelt típus, ezért hiába volt ő az egyik legjobb, legtartósabb, legkomfortosabb (és talán legunalmasabb belsejű) autó új korában, mára, amit olcsón adnak belőle, az nagy valószínűséggel a halál szélén táncol.

Talán a legjobb német aspiráns a Ford Escort – 300 pénz már a bálna szériát veszi meg, amelyiknek lapított porszívócső-szája van. Nem szép kocsi, de a 300 ezerért sokkal jobb példányokat találni belőle, mint Astrából, Golfból. Kulturált belső terek, nagy ülések, egyszerű, jól szerelhető mechanika, tűrhető futómű, és a korrózió sem vészes gond már ennél a sorozatnál – érdemes hát felvenni a radarra.

Az olaszokkal azonban vigyázni kell. Ha 300-ért látunk Tipót, annak már szinte újnak kell lennie, s ha benzines, azt meg is szabad venni. De a Bravo/Brava korai, facelift előtti példányai már korántsem olyan jól összerakott, megbízható autók, ilyent csak a frissítés utáni sorozatból szabad venni, ami sokkal jobb, tartósabb – de sajnos kívül is esik a lehetőségeinken.

Akit egyáltalán nem érdekel, hogy autójával a legeslegalsó kasztba tartozik majd, kizárólag a használhatóságra koncentrál, vegyen Daewoo-t. A Racer és a Nexia szép állapotban, fillérekért megvehető, de már tűrhető Lanos is van ennyiért. Technikailag, korrózióilag okés, tartós kocsik, legfeljebb nem túl drága elektromos problémák lehetnek velük. De figyelem: az autózási élmény nulla, a fogyasztás pedig nem éppen kedvező ezeknél. Szintén szóba jöhet a Hyundai Accent (igaz, az kisebb), de a Kiáktól ennyi idősen már jobb tartani, gyorsabban fogytak el, mint a másik két márka autói.

Jöjjön néhány japán is. A kilencvenes évek közepén ezek voltak talán a legjobb autók a kompakt kategóriában, a korábbi, szörnyű korróziós gondokat is jórészt orvosolták náluk. De az alkatrész hozzájuk drága, és a gyártás közbeni, sok apró módosítás miatt előfordul, hogy a szerelő háromszor szedi le a hengerfejet a motorról, mire eltalálja, pontosan melyik tömítés passzol oda. Sokat bírnak, finomak, precízek, de a javításuk – a sufniszerelők számára, akikhez a tulajdonosok többsége jár ezen az árszinten - mindig nagyobb fejtörést okoz, mint az európaiaké.

Corollából ennyiért csak kilencvenes évek elejit kapni, abból se nagyon van választék, Civicre, Mazda 323-asra nagyobb az esélyünk. De 323-asból ne sportosnak látszó F-et, hanem polgári szedánt vegyen, aki jót akar magának, mert azokat még talán nem használták széjjel a boyracerek. Suzuki Baleno kevés van a piacon, azok is főleg osztrák, regisztrálásra váró autók, hiszen a típus igen drága volt nálunk új korában. Ezek szinte mindegyikénél rohadt az első bölcső, életveszélyesek, alkatrészt nem kapni, marad a drága hegesztgetés. A Mitsubishi Lancer is jó kocsi volt, de a többinél rosszabb a szervizháttere, ezért csak jó állapotút szabad.

Francia családi kompakt is szóba jöhet: a Renault 19 unalmas, kisebb és közepesebb nyűgöktől nem mentes, de mechanikailag alapvetően tartós jármű. Még jobb a Peugeot 306 (de akár a korábbi 309 is szóba jöhet), Citroen ZX páros, amelyeknél ha rendben a hátsó futómű, a futásteljesítmény nem vészesen nagy, akár évekre autó lehet még. Túlmelegedési, fűtési problémák lehetnek ugyan, de ezek nem túl drágán orvosolhatók.

Fél, uszkve egy mérettel feljebb is lehet keresnivalónk, azzal a kitétellel, hogy azok az autók már újonnan is komplikáltabbak voltak, tehát több minden tud bennük meghibásodni mára, s drágább is a javításuk. Carinát lehet találni, s ha egyben van, olyat szabad venni is, leginkább Japánban összeszerelt négyajtóst, kevésbé Angliában készült ferdehátút, legkevésbé Amerikában gyártott kombit. A Primera, bár jobban néz ki, sokkal problémásabb autó, akkor már inkább egy Galant, ha tűrhető az állapota. A Mazda 626 sem rossz vétel, bár azokban gyakran csillagászati a kilométer, az ennyiért elérhető, lépcsős hátú Accord viszont még rohadós fajta autó volt, s a versenyző-aspiránsok is előszeretettel pusztították őket – olyat csak nagyon óvatosan.

Németet is szabad venni, de a lehető legegyszerűbb kivitelt. A malacorrú Passatból (meg pláne a már maszkos, frissített változatból) ennyiért csak olyat látni, amelyik többször megtette oda-vissza a Föld-Hold távot, de egy megnézést megér, ha van mellé némi előélet is. A Vectra A is tartós, fejfájás-mentes típus volt, igaz, némiképp rohadósabb. De a Mondeók mára nagyon elkezdtek szétesni, ha valamit, hát inkább egy régebbi Sierrát válasszunk – tartósabb kocsi is volt, ráadásul ennyi pénzért már ott mozgunk, ahol a megkímélteket adják. De kezdőknek vigyázat télen – ez hátsókerékhajtásos!

Rettegni a franciától sem kell – ha ésszel választunk. A Peugeot 405 egyszerűbb kivitelei igen sokáig bírják, csak a hátsó futómű érzékeny a karbantartásra. Hasonló konstrukció a Citroen Xantia is, a hidropneumatikus rugózás áldott kényelmi és áldatlan karbantartási velejáróival együtt. Ha valamelyiket, hát inkább a Peugeot-t, az se rugózik rosszul... A Laguna viszont veszélyesebb választás, a Renault rossz korszakát élte akkoriban, ritka közülük az olyan, amelyik kevés problémával használható.

Szólni lehet a svédekről is: a bézbólsapka Saab 900 inkább hobbiautó ma már, mint kezdőnek való kocsi, az utána jövő, szappanformájúbb, a Vectra A-val kvázi megegyező technikájú GM-900-as pedig mindig problémás volt. A Volvo 440/460 viszont elég masszív, tartós gép, csak a drága alkatrészek miatt ajánlott az óvatosság. De a gyönyörű 480-as kupét csak nézegetni szabad, megvenni nem – az sokkal érzékenyebb, rosszabb konstrukció volt, mint a lúdtalpas családi verziók.

Az oldalról ajánljuk

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22