Red Bull-FIA botrány. Ki hibázott?

2014.03.19. 06:19

Kellett egy kis idő, amíg csitul a botrány és tisztázódik a kép, mert eleinte egymással ellentétes információkat szivárogtatott mindenki és ujjal mutogatott a másikra a Red Bull és az FIA. Mostanra azonban minden világos, kivéve az indítékot.

Reggel gyors konzultációt folytattam Wéber Gabival, akinek telefonos segítségét ezúton is köszönjük. Megvitattuk a helyzetet és könnyedén világos lett minden. Főleg az, hogy a Red Bull jelen esetben kockáztatott és vesztett. De miért tett ilyet? Miért volt hajlandó eldobni Ricciardo 18 pontját? Volt rá indokuk, valahol még érthető is.

Nézzük a tényeket:

1. Az új V6-os turbómotorok Forma-1-es megjelenése önmagában is egy új korszakot nyit. A gyártók és a csapatok többsége hosszú hónapokkal a tavalyi szezon vége előtt látott neki az új autók- és motorok fejlesztésének. Az új szabályok egyik legfontosabbja a 100 kg/futam üzemanyagmennyiség (ez 130-140 liter üzemanyagot jelent). Mindezek mellett – hogy valamilyen módon egyáltalán kordában tartsák a teljesítményt – kötelezővé tették az FIA által homologizált tömegáram-szenzort, amely az átfolyó üzemanyag mennyiségét hivatott mérni. Ez nem haladhatja meg a 100 kg/óra határértéket, ami 27,78 gramm/másodpercet jelent.

Most nyilván lehetne vitát nyitni arról, miért ilyen módon akarják korlátozni a teljesítményt, de az ügy szempontjából ez most másodlagos, a szabályok világosan fogalmaznak.

2. Ezt a szenzort (mérőműszert) a brit Gill Sensors nevű cég gyártotta és szállította le az FIA-nek. A tavalyi év végére kiderült, hogy a szenzor mért értékeiben eltérés is lehet. Eleinte 1-2 százalékról beszéltek, időközben kiderült, hogy +-5 százalék is lehet az eltérés.

Ami egy technikai sportban abszolút elfogadhatatlan. Pláne, hogy az autó teljesítményét jelentősen befolyásoló tényezőt érint.

3. A csapatok gyorsan reagáltak és felmerült a lehetősége annak, hogy a tömegáram-szenzorok nélkül állnak rajthoz, mert pontatlanságuk miatt használhatatlanok az általuk szolgáltatott adatok.

Ugyanis ezeket az adatokat kellett volna, hogy használják a csapatok, csakúgy, mint az FIA, melyhez az időmérők/futamok alatt valós időben futnak be az adatok. Mivel azonban a szállított üzemanyag változásával nagyjából lineárisan számolható a teljesítmény növekedése ill. fogyása, így (a motor teljesítményétől függően persze) egy 600 lóerős motor esetében 1 százaléknyi pontatlanság már +-6 lóerőt jelent.

4. Az FIA részéről Charlie Whiting is elismerte, hogy a szenzorok pontatlanok, ennek ellenére a csapatokat félmegoldás elé állították: minden egyes kalibrált szenzorhoz megadtak egy korrekciós értéket, ezt használva lett volna garantálva, hogy nem lépik túl a megengedett 100 kg/óra-értéket.

5. A RedBull már az időmérő után jelezte az FIA-felé, hogy fals értékeket mutat a Gill Sensors Ricciardóhoz kiosztott műszere. Az FIA ezt elfogadta (tehát nyilvánvalóan látták a szenzor adatait) és Ricciardo autójába a szabadedzésen használt műszert osztották vissza, annak korrekciós értékeivel egyetemben.

6. Természetesen a csapatoknál nem hülyék ülnek, Adrian Newey, az RBR konstruktőre is rendelkezett (a szerintük) pontos fogyasztási adatokkal, ő azonban az egyes injektorokon mérte az üzemanyag-mennyiséget.

7. Az időmérő után kiderült, hogy a beépített FIA-szenzor nem jó. Christian Horner állítása szerint a korrekciós értékeket rosszul adták meg. A versenybíróság az időmérő után figyelmeztette is a csapatot arra, hogy túllépték a határértéket, mire a Red Bull bemutatta saját maga által rögzített adatait, melyek szerint nem. Az FIA – teljesen érthető módon – azzal vágott vissza, hogy csak a hitelesített műszer adatait kötelesek elfogadni.

8. Charlie Whiting ekkor adott ki egy figyelmeztetést a csapatok felé, melynek értelmében csak az ő általuk adott tömegáram-szenzor adatait fogadja el hitelesnek.

9. A Red Bull (azaz Newey) nem volt hajlandó az FIA által megadott korrekciós értékeket használni – erről tájékoztatták Whitingot -, mert szerintük hibásak voltak, a szenzor pedig nem működött megfelelően és rossz értékeket mért. Ehelyett a saját (befecskendezőkön mért) értékeikkel dolgoztak.

10. A futam ötödik körében kapták az első figyelmeztetést, mely szerint túllépik a megengedett értéket – nyilatkozta Whiting. Az FIA jelezte, hogy a szenzor adatai szerint 4 százalékkal túllépték a megengedett tömegáramot és csökkentsék 96 kg/órára. A Red Bull ezt nem tette meg, hiszen az ő adataik (amit nem a szenzorból nyertek) szerint minden rendben volt és a csökkentés 24 lóerős mínuszt jelentett volna a teljesítményben, amely elég lett volna ahhoz, hogy Ricciardo pozíciót(kat) veszítsen.

11. Ezzel természetesen éles ellentétbe kerültek az FIA-val és a versenybírákkal, akik hasonlóan arrogáns módon vágtak vissza és a szabályok értelmében utólag kizárták Daniel Ricciardót a futamból.

12. A csapatnak átadott indoklás hasonló hangvitelű volt: "A technikai szabályzat kimondja: Bármikor, amikor mi úgy vesszük észre, hogy a szenzorok meghibásodtak és ezen meghibásodást a rendszerünk nem jelezte, az esetben mi kommunikáljuk ezt az érintett csapatok felé és váltunk át tartalék megoldásra." Ugyanebben az indoklásban azonban az FIA (nem is tehetne mást) azt is elismerte, hogy „Bár a (Ricciardo autójában lévő) szenzor működésében eltérések mutatkoztak a szabadedzések és az időmérő során, azonban a csapatok által használt mérési módszerekkel szemben ezek maradnak az FIA hivatalos mérési eszközei, ha csak az FIA másképp nem dönt”.

13. A Red Bull Racing természetesen fellebbezett és bízik benne, hogy Ricciardo visszanyeri pontjait.

Ennyi a tény és ezekből sok minden kitűnik. Arra mérget vehetünk, hogy szerencsétlen Ricciardo nem fogja visszakapni pontjait. Viszont ez tipikusan az a példa, amikor mindkét félnek igaza van és mégsem.

Az FIA sara a sztoriban egyértelműen az, hogy elismerten rossz tömegáram-szenzorokat homologizált. Amint azt fent is írtuk, ebben a sportban elképzelhetetlen ekkora mérési pontatlanság. Itt nem létezik az, hogy valami vagy -5 vagy +5 százalék, itt századmillimétereken, grammokon múlik minden. Az FIA hibát követett el és kész.

Felmerült annak a lehetősége, hogy a Newey-féle módszert kéne használni, hiszen az tényleg pontos értékekkel szolgál. Ez – elméletileg – igaz, viszont nagy hibája, hogy valós időben nem lehet megoldani az adatátvitelt a versenybíróság felé. Egyszerűen azért, mert nem így volt tervezve. Mivel pedig meglehetősen kényes dologról van szó, így muszáj, hogy ezen adatok valós időben követhetőek legyenek. Egy utólagos logba bele lehet nyúlni és ha nem is, akkor is csak a futam után lehetne szankcionálni azokat, akik trükköztek az átáramló benzin mennyiségével.

Joggal mutatott rá a Red Bull a hibás – és elfogadhatatlan – működésre? Igen.

Ugyanakkor az FIA teljes joggal büntette meg őket, hiszen a technikai szabályzat betűje ellen vétettek. Ráadásul úgy, hogy már a futam előtt kilőtték az éterbe Whiting felemelt mutatóujját, mert nyilván tisztában voltak azzal, hogyan reagál majd a Red Bull, miután péntekről-szombatra kérték a cserét. És mivel a többi csapat is szembesül ezzel a problémával, így – ha igazat adnak Horner csapatának –, akkor magukra vonják a többiek (jogos) panaszát is. Ezt nyilvánvaló okokból kifolyólag meg akarták előzni.

A többi csapat elfogadta a rájuk szabott korrekciós értéket csendben, bár könnyen lehet, hogy tudták: a Red Bull majd kiugrasztja a nyulat a bokorból. És ebből a szempontból védhető is a magatartásuk, hiszen a Marussia vagy a Caterham verheti az asztalt, de amikor az utóbbi évek domináns csapata mutat rá nagy nyilvánosság előtt egy ekkora gondra, annak súlya van.

Hogy tavaly december óta miért nem történt változás a Gill Sensors termékei körül? Miért kellett még most is ezeket használni? Nyilván létezik egy szerződés valahol, biztos van oka annak, hogy ezeket kell használniuk.

Christian Horner és Adrian Newey kockáztattak, összeakasztották bajszukat az FIA-val, szembementek azzal, amit követeltek tőlük, mert biztosak az igazukban (és valószínűleg úgy is van). Morálisan nyilván megkérdőjelezhető a döntésük, hiszen Ricciardo szenvedte meg mindezt hazai közönség előtt, élete legjobb eredményét elérve. Kérdés az is, hogy mennyire érdemes rögtön a szezon első futamán rápirítani az FIA-ra?

Viszont az is tény, hogy ha most nem pattan ki a botrány, akkor a későbbiekben már nem szólt volna ekkorát, hiszen mondhatták volna azt az FIA részéről, hogy eddig miért nem szóltak?

Hogy még egy csavar legyen mindezen: a Red Bull Racing saját programot használ a motorvezérlő elektronikánál. Ezt – érthetően – nem osztja meg a többi Renault-motort használó csapattal.

Ugye, milyen kacifántos? Az történet, amelyben mindenkinek igaza van, de veszíteni csak az veszített, aki 330-cal száguldott a betonfalak között.

Na ez itt a baj.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

1 órája
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22