Ahol a legtöbb autóst megbírságolják
Tizenhét hónap alatt több mint négyszáz autóst büntettek meg egy budapesti téren, ahol hiányosak az útfelfestések, nem egyértelműek a táblák, de mindig résen vannak a közteresek akik szerint minden nagyon rendben van. Ecset és festék is lesz, ígérte a főnökük amikor egy újságíró telefonált, olvasónkat viszont elhajtották.
A különböző közlekedési és parkolási bírságokból befolyó milliók visszaforgatásával rengeteget tehetne az állam és az önkormányzatok azért, hogy ne kelljen ennyi autóst megbüntetni. Talán büntetni sem kéne, amíg nincsen minden felfestés és tábla a helyén. Sok olvasónk levelében szerepelt ez szinte szóról szóra, miután három hete megírtuk a szerkesztőséghez legközelebbi pénzlehúzó rokkantparkoló ügyét.
Az óbudai Polgár utcában évek óta a felfestések hiánya miatt büntették az autósok egy részét, akik a mozgáskorlátozottaknak fenntartott parkolóhelyekre álltak. Nem is kötelező külön felfesteni a helyeket, ha van tábla – magyarázta egy intézkedő közteres, amikor ellenőrizte, minden szabálytalanul parkoló autóra jutott-e mikuláscsomag és ötvenezres csekk.

A Polgár utcai csapda két nappal a cikk után megszűnt, mert egy óra alatt felfestették a hiányzó jeleket a betonra, de történt más is. Olvasóink között ott volt a Budapesti Közlekedési Központ sajtóosztálya, hiszen nem csak kiküldtek egy stábautót egy vödör festékkel, de kértek, helyesbítsem az első cikkemet. A BKK ezúton üzeni, hogy a harmadik kerület lakótelepi parkolója nem tartozik a fennhatósága alá, ennek ellenére felfestették a jeleket, melyeket valójában a kerületi önkormányzatnak kellett volna. A cégnek semmilyen haszna nem származik a bírságolásokból, nem is ők büntetik az autósokat, így a levél.
Nem csak a Vitézy-királyság írt, jöttek további esetek is. Gábor egy kisebb magánháború végén tart éppen, mert természetesen Magyarországon nem egyedi eset, hogy lekopott, vagy soha nem is létezett felfestések miatt szórják a csekkeket és kerékbilincseket. A meg nem büntetett autósok száma nem jelenik meg az eredményességi mutatókban. Tavaly februárban, a nyolcadik kerületben, a Rezső téri templom előtt tettek kerékbilincset Gábor autójára. Ebben a kerületben az a legjobb, hogy akinek szerencséje van, olyan helyen autózhat, ahol minden felfestés és tábla a helyén van, így pontosan látható, hová parkolhat, ha nem akar büntetést. A Rezső tér viszont csapda.

Hol is van ez?
A főváros nyolcadik kerület, ismertebb nevén a Józsefváros a belső kerületek egyike. Nevét II. Józsefről kapta 1777-ben, összesen 75 ezer fő lakja, területe körülbelül 6,8 négyzetkilométer. A polgármester a Fidesz-KDNP-s Kocsis Máté. A városrész honlapja ide kattintva érhető el.
Amikor a templom előtti halszálkás parkoló a hétköznapokon megtelik, az autók a KRESZ értelmében állhatnak a mögötte átvezető út szemközti padkája mellé egy sorban, egymás mögé is. Ahogy a képeken is látszik, a hely itt elég széles, megvan az előírt 5,5 méter az áthaladó forgalom számára. Így a parkolóból kitolatók is elférnek, és a közlekedők sem akadnak meg. A Rezső tér egyébként Budapest legfontosabb gyerekkórháza, a Heim Pál mögött található, tehát csúcsidőben minden helyre szükség van.
Amikor Gábor megkapta a kerékbilincset, először az tűnt fel neki, hogy a mögötte álló autókon nincs, ugyanakkor a szomszédos villanyoszlop tele van ragasztgatva azokkal a piros matricákkal, melyek a korábbi bilincselésekkor ragaszthattak a megbüntetett autók ablakába, a tulajdonosok pedig az oszlopra. Ezekkel figyelmeztetnek, hogy véletlenül se induljon el az autós, mielőtt 11 500 forintért leszerelteti a bilincset. A bilincsleszerelési díjon felül további 20 ezer forint szabálysértési bírságot is kiszabtak Gáborra, és minden hasonló esetben ezt teszik a törvény alapján.

Fellebbezést írt a Józsefvárosi Közterület-felügyeletnek és külön a tizenharmadik kerületi rendőrkapitányságnak ahová a bírságolási ügy tartozott. Nem értette, mivel követett el szabálytalanságot. Kiderült, hogy autójával a kritikus öt és fél méter alá szűkítette a szemközti parkoló végén amúgy is szűkülő út egy szakaszát, vagyis megsértette a KRESZ 40. paragrafusának második bekezdését. Ismerik önök ezt a bekezdést? Pedig nem ártana.

Az esetről fotókat is készített, és először az azóta átszervezett felügyeletnél fellebbezett. Ebben azt írja, hogy bár autójával valóban a tér kiszélesített szakaszának végén állt, de az út jobb szélén ennek ellenére bőven elég hely maradt az áthaladó forgalomnak. A helyszínen közlekedők negyven-ötvenes tempóban simán áthajthattak a következő kereszteződésig. Azzal is érvelt, hogy ha autójával az út jobb szélére állt volna, az arra haladóknak ki kellett volna őt kerülniük, így viszont teljesen egyenesen elhajthattak a menetirány szerinti bal oldalon hagyott Fordja mellett.
Mivel semmilyen táblával vagy útfelfestéssel nem találkozott, amely figyelmeztetné az autósokat, hogy a templom előtt egészen pontosan hol ér véget a parkolási lehetőség, rákérdezett a felügyeletnél, hogy hány autóst büntettek meg a közeli hónapokban a környéken. A józsefvárosiak profi válaszából először semmi sem derült ki, a büntetést természetesen nem akarták elengedni, azt írták, nincs jogosultságuk elárulni, hány autóst büntetnek meg naponta vagy havonta, és amúgy sem ők felelősek a táblákért és felfestésekért.
Kulturált nozgássérült-parkoló? Senkit nem érdekel
Budán, a MOM Park bevásárlóközpont környékén is éveket öregedhet, aki nem parkol elég körültekintően. Sőt, itt a körültekintés nem is elég, a látnoki képesség a minimum, ha nem akarjuk, hogy a szomszédos Csörsz utcai sportpálya mellett lévő két mozgássérült-parkoló valamelyikébe álljunk, véletlenül. A Csörsz utca kétirányú, de aki a Hegyalja útról közelíti meg, annak esélye sincs észrevenni, hogy rossz helyre áll, mivel a mozgássérült-parkolókat jelző táblát csak az ellenkező irányból, az Alkotás út felől érkezők láthatják. A táblát egy beton villanyoszlopra szerelték, a parkolókon felfestés nincs és nem is volt. Végtelenszer ötvenezer forintnyi bírságbevételre számíthat a helyi önkormányzat, míg nem tesznek még egy táblát az oszlopra, vagy nem találják fel a beparkoló autósok szeme előtt felbukkanó kis táblákat. A büntetés ötvenezer forint per autó per alkalom, ha pedig fellebbezel és elutasítják a kérelmed, rögtön százezer forintot kell fizetni. Két tábla ára egy húszas lehet.

Azóta kitettek egy megállni tilos táblát az út túloldalára a parkoló végéhez, de felfestés nincs, amely után csak kerékbilinccsel dacolva lehet letenni az autót a Rezső téri templom tövében. Egy környéken élő azonban elmondott néhány dolgot, amikor kimentem körülnézni. Valahol kamerák lehetnek, mert a közteresek Gábor esete óta is villámgyorsan a helyszínre érnek, ha véletlenül megáll egy autó a képzeletbeli vonalon túl, szabálytalanul. Senkinél nincs mérőszalag, és talán nem is hallott arról a bizonyos szabályról, meg az átkozott méterekről. Ez persze nem mentesít, de igazán kivonulhatna a Rezső térre egy brigád, hogy megoldja a problémát.
Gábor tovább görgette az ügyét. Nem a 11 500 forint izgatta, nem is az, hogy a fellebbezésekkel párhuzamosan a bírságok a többszörösükre emelkednek (miért is?), ha végül elutasítják a szabálytalanul parkoló autós kérelmét. Az érdekelte, miért nincs felfestés vagy tábla, illetve, hogy hány autós járt hozzá hasonlóan pórul akkoriban.

Újabb levelet írt, de ezúttal a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság hatóságnak. Innen egyértelmű állásfoglalást kapott, a Közterület-felügyeletnek ki kell adnia a bírságolások listáját. Ez meg is történt. Szép hosszú lista. Kiderül belőle, hogy 2012. január és 2013. május közt, vagyis tizenhét hónap alatt négyszázharminchét autóst büntettek meg különböző parkolási szabálysértések miatt a budapesti Rezső téren. (21 millió 850 ezer forint) A nyilvántartást összegző kimutatás nem részletezi az ügyeket, de látszik, hogy rengeteg autós futott ugyanabba a kelepcébe. Sokakat büntettek meg azért is, mert az előírt öt méteren belülre álltak valamelyik kereszteződéshez képest, és a környező oszlopokon is jócskán látni a hátrahagyott kerékbilincs-matricák maradékát. A templom előtti villanyoszlopon olyan intenzív lehet a felragasztás és lekaparás, hogy lassan festék sem lesz rajta.
Felhívtam Ács Pétert, a Józsefvárosi Közterület-felügyelet és Városüzemeltetési szolgálat vezetőjét, hátha nem is hallott még az évek óta létező problémáról. Nem hallott, de meglepetésemre nem az egyéb esetekben szokásos hárító mondatokkal reagált, hanem azt mondta, hogy nagy dolgok történnek mostanában a kerületben. Állítólag nagy útfelfestési akció zajlik, mindenhol megjelölik a bírságolási szempontból kritikus helyeket, hogy a lehető legkevesebb autós jusson Gábor sorsára. A Heim Pál kórház környékén ugyan ez a folyamat még nem bontakozott ki, de az igazgató ígérte, a cikk megjelenésének napján odaküldi egy megbízható emberét, aki dönt a továbbiakról. A dolog azért érdekes, mert közben Gábortól kaptam egy régi levelet, melyet egy bizonyos Ács Péter, az akkor még létező Józsefvárosi Városüzemletetési szolgálat vezetője írt neki válaszként, a Rezső téri problémával kapcsolatos felvetésére. Ez nyilván csak véletlen egyebeesés. A levélben amúgy az áll, hogy a szolgálat vezetőjeként nem illetékes az ügyben.

Jó is ez, amikor egy útfestő utat fest, egy igazgató ígér és betart, és ehhez csak pár hetente kell újabb és újabb cikkeket írni. Egy tökéletes világban ez működhetne a sajtó mellőzésével, teljesen automatikusan is. Egy tökéletes világban nem pattintanák le élből az autósok életszerű panaszait, mint ahogy tették ezt a rendkívül kitartó Gáborral is. Nekem nincsenek illúzióim, szörnyű, de lehet, hogy tényleg minden egyes önkormányzatot fel kéne hívni, hogy fessék fel, és táblázzák ki rendesen a városi utakat. A Ford tulajdonosa végül nem kapta vissza a kerékbilincs leszereléséért kifizetett 11 500 forintot az önkormányzattól, de a rendőrség, anyagi körülményeire való tekintettel figyelmeztetésre enyhítette a bilincspénzen felül kiszabott 20 ezer forintos szabálysértési bírságot. Ennek is örülnünk kell.
Ha önnek is hasonló ügyek tarkítják az életét, írjon levelet erre a címre az ügy részleteivel.

Az oldalról ajánljuk
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
