Budapesten száz lopott autóból kevesebb mint három kerül elő. Magyarázkodtak, amikor rákérdeztünk a bénázás okaira, felháborodtak, amikor megírtuk, mennyire esélytelenek az autótolvajokkal szemben, most viszont mintha valami végre történne a rendőrségnél. Nemrég 220, zömében itthon ellopott autó találtak. Egy részük már nem autó, hanem alkatrészbánya, a többit viszont visszakapták a tulajdonosok. Elkezdett dolgozni a rendőrség?

Az ellopott, majd részben szétbontott autók jelentős része sosem kerül vissza az eredeti gazdájához. Sokan inkább megtartják a biztosítótól kapott pénzt, és nem bajlódnak az előkerült kocsi javításával, a helyreállítás néha milliókba kerül, hiszen pont a legértékesebb alkatrészeket adják el a leghamarabb a tolvajok. Mindez a cascós kárrendezésre vonatkozik, és ha a tulaj mégis az autót szeretné, vissza kell fizetnie a biztosítótól kapott kártérítést, vagyis visszavásárolhatja az autót a társaságtól.
Nem véletlenül izzadt szerdán délben néhány újságíró és több fontos rendőr társaságában a Generali biztosító egyik igazgatója személyesen Vác legporosabb autótelepén, ahol tíz, mindenféle állapotú autót és autótetemet, továbbá egy homlokrakodót adtak vissza a tulajdonosaiknak. A foltos fényezésű kocsikról először azt gondoltam, hogy a tolvajok búcsúzóul leöntötték őket valamilyen savval. Valójában egy hangárban rejtették el őket a lopás után, és ott valamilyen meszes lerakódást hagyott rajtuk a tető irányából beszivárgó víz. Azért így sem lesz mámor ezt eltávolítani a fényezésről.
Évente körülbelül 4,5-5 ezer autót lopnak el, és majdnem kétszer ennyit törnek fel Magyarországon a rendőrség 2013-as összesítése szerint. Amikor legutóbb rákérdeztünk, még nem állt össze a tavalyi statisztika, de ez is elég beszédes. Természetesen Budapesten a legsúlyosabb a helyzet, és itt találják meg a legkevesebb lopott autót. Más országban ellopott, vagy autókölcsönzőből, hamis papírokkal elhozott autókat is rendszeresen találnak, ezek nem szerepelnek a magyar lopási statisztikában.
A rendőrség talán nem is keresi a nálunk lopott kocsikat, csak unottan felveszi a tulajtól az adatokat és alszik tovább? Gyanús, hogy eddig ez volt az altalános módszer. A károsult elmondhatta a történetét a teremgarázzsal, a riasztóval, a térfigyelő kamera rossz minőségű felvételével és a mit sem sejtő szomszédokkal. Majd kapott egy papírt, és reménykedhetett egy hónapig. Ezután küldték a sablonlevelet a nyomozás felfüggesztéséről, mert nem találtak semmit. Hogyan is találtak volna, amikor bármilyen lopott autót órák alatt ki lehet vinni az országból, és nem kell több idő a szétszereléshez sem.
Évek óta változatlanul az itthon leggyakoribb régi Suzukikból és Opel Astrákból lopják a legtöbbet, mert ezek a legkeresettebbek a feketepiacon is. Amiből sok van, eleve könnyebb ellopni, hiszen nem tűnik fel senkinek, ha pár hétig egy lakótelepi parkolóban pihentetik, aztán új motor- és alvázszámmal ismét forgalomba helyezik, és eladják. Népszerűek a német prémiumautók is, mert BMW-kre, Audikra és Mercedesekre szintén nagy a kereslet, ám ezek egy részét azonnal külföldre viszik, hogy az Európai Unión kívül helyezzék ismét forgalomba, új számokkal.
Amióta fellendült a magyar használtautót-import, óriási piaca van a bontott alkatrészeknek is. A magyar autósoknak sokszor nincs pénze a kintről behozott autók szervizköltségeire, de az évi 100 ezer, import használt kocsi zöméhez biztosan kell olcsó lökhárító, generátor, műszerfal, vagy ami éppen elromlik. A bontott alkatrészek pontos nyilvántartása szinte lehetetlen, mert minden legális autóbontóra jut négy illegális. Ezek apróhirdetésben árusítanak szét gyakorlatilag bármilyen autót, viszonylag gyorsan és olcsón.
A nyilvántartási rendszer több helyen átereszt. Szinte lehetetlen lebukni a kintről behozott autókhoz előírt első műszaki vizsgán, az alaposabb eredetiség vizsgálat pedig csak a magyarországi autóknál kötelező. Ez csak egy egyik gond. A másik, hogy az okmányirodai ügyintézők nem okmányszakértők, ezért egy közepesnél jobb hamisítvánnyal simán át lehet tolni a kinti lopott kocsit. Így az legális magyar forgalmi engedélyt kaphat, és akár másnap el lehet adni. Ha ismét külföldre viszik, majdem biztos, hogy nem derül ki a csalás.
Az Országos Rendőr-főkapitányságon tavaly áprilisig úgy gondolták, a legjobb az autótolvajokat kergetni a hajnali városon át. Maximum összetörik évi pár ezer lízingelt rendőrautó, de legalább megpróbálták. Ha így, vagy máshogy mégis sikerül elkapni egy-egy tolvajt, lehet róla írni egy közleményt a Police.hu-ra, elfér a tyúklopások és a közlekedésbiztonsági rajzverseny hírei közt. Az újságok úgyis lecsapnak a kisnadrágban elővezetett tolvaj fotóira, és úgy tűnhet, nagy dolgok történtek, továbbá pár napig nem esik megint szó arról a további száz tolvajról, akit sosem kapnak el.
Hogy pontosan mi történt a kérdéses időpontban az ORFK-n, az most teljesen mindegy, úgy tűnik, végre megtalálták a módszert: lefüleltek néhány orgazdát, és találtak néhány bűnbandát, amelyek lopott autók alváz- és motorszámának átütesével, az elektronikus védelmi rendszerek feltörésével és újratanításával, autóbontással, illetve komplett autók legalizálásával foglalkoztak. Eddig csupán Pest megyében négy büntetőeljárást indítottak, ezért itt napi 4-10 darabról 0 és 1 közé csökkent az autólopások száma. Tovább nyomoz az ORFK, mert a módszerváltás óta minden országrészben találtak hasonló ügyeket.
Nagyon könnyű volt eddig a tolvajok dolga, mert egyetlen ideiglenes rendszámtípus sem szerepel a központi nyilvántartásban. Egy rutinellenőrzésen nem tudják lekérdezni például az eredetileg autószervizek és kereskedők számára kitalált próbarendszámhoz tartozó tulajdoni adatokat. A P-rendszám azért is tökéletes eszköz a lopott autók mozgatásához, mert nem egy konkrét járműre lehet kiváltani, hanem egy évre. Így naponta akár tucatnyi különböző autóra fel lehet szerelni, a rendőrségi kamera biztosan nem jelzi majd, hogy lopott autó közlekedett vele.
Rengetegen csalnak a magyar próbarendszámokkal, ezért nem csak a rendőrség, de a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is folyamatosan ellenőrzi, amit tud, meséli Némedi Gábor ezredes. Megnézhetik, az autó vezetője kitöltötte-e indulás előtt és érkezés után az indítási naplót, illetve a rendszámtulajdonos cég befizette-e a több mint százötvenezer forintos kötelező biztosítást. Az utóbbi évben rengeteg próbarendszámot vontak be mindenféle adminisztratív hiányosságok miatt (néha kicsit eröltetett menetben), ezért információink szerint az autótolvajok most hamisított német próbarendszámokkal mozgatják a lopott kocsikat. Ilyet ezer euróért lehet venni a magyar feketepiacon, de most már nyilván értik, nagyon megéri még így is.
Az autólopásokkal kapcsolatos tehetetlenség évtizedes hagyomány volt eddig a magyar rendőrségnél, most talán változik valami, de Némedi ezredes szerint még mindig vannak fehér foltok, ugyanis sok autót nem tolvajok lopnak el, hanem maga a tulajdonos, hogy ne kelljen tovább fizetnie az autóhitel törlesztőrészleteit. Az ilyen ügyeket még mindig nagyon nehéz felderíteni, mert még egy modern német luxusautóhoz is lehet nyers kulcsot kapni a neten, ezt pedig elég sokan fel tudják programozni az adott autóhoz, így még arra sincs szükség, hogy a tulajdonos átadja az egyik gyári kulcsot a neki segítő tolvajnak, elég, ha megkéri, hogy tüntesse el az autó nyomtalanul. Ha az autón volt casco, mindenkinek megérheti az üzlet, lebukni szinte lehetetlen. Tegyük hozzá, azért olyan esetről is bőven hallani, amikor maga a tulajdonos találja meg az autóját, valahol a lakóhelye közelében, mert a rendőrség pont ott nem keresi.
Hát ezért vagyunk most kicsit óvatosan optimisták, miközben persze jó látni, hogy a rendőrség végre rátalált a módszerre: már tényleg nem csak papíron üldözi az autótolvajokat. De miért kellett erre eddig várni?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
