A jövő módosult: autózni fogunk

2012.09.28. 05:07

Lassacskán megszokom, hogy az autógyárak jövőképe dinamikusan változik. Általában ez a változás a benzinárak és az aktuális válságok függvénye – ami teljesen érthető. A cél az, hogy ne haljunk ki, hisz akkor ki venne autót?

Lehet, hogy én kezdek kicsit belefásulni ezekbe a milyen-lesz-a-jövő típusú sajtórendezvényekbe, de kezdem fenntartásokkal fogadni, amiket ott mondanak. Hisz ha minden megvalósulna belőlük – bár ilyet soha, senki sem ígér – szóval, akkor már itt a sarki kúton vennénk a cseppfolyós hidrogént a tüzelőanyag-cellás autóinkba. Mondjuk ez a saccolás az Opel Hydrogen-2 bemutatójáról származik, ahol úgy 2005-re jósolták az első sorozatgyártású hidrogéncellás kocsit, és 2010-15 között meg már széles körben elterjedtek. (És most ne tessék nekem jönni a Honda  FCX-szel. Az egy nem létező autó.)

Ezzel nem azt szeretném sugallni, hogy nem hiszek ezekben a fejlesztésekben, csak azt, hogy valószínűleg a változás sokkal lassabb lesz, hacsak nem üt be valamilyen krach, politikai válság, satöbbi.

Azonban van egy kis bajom ezekkel a jövőképekkel: azt vetítik előre, hogy majd a benzin nélküli jövőben is kétszázzal fogunk száguldozni, böhöm autókkal, lehetőleg SUV-okkal, vagy más bálnákkal. Azonban ennek én nem látom a realitását, ha megbocsátja nekem ezt az Audi jövőkutató részlege. Hogy miért? Mert rengeteg energiát igényel, és nettó pazarlás, hisz még igazából élményt sem nyújt egy mai, jól hangszigetelt kocsiban.

Jelenleg egyébként a széndioxid-mentes közlekedést tűzte ki a zászlajára az Audi, ami a mai trendeknek tökéletesen megfelel. Ez van, amikor a politika rákattan valamire, és végre fel tud mutatni diadalmasan egy kellemes ellenséget, mindannyiunk mumusát, a céókettőt. Azonban ez erős leegyszerűsítése a közlekedés problémáinak, nem hinném, hogy az a töménytelen gumi, a rengeteg fékpor, a dízelkorom és hasonlók ne vetnének föl kérdéseket. Sőt, az elektromos hajtások használata majd felvet új gondokat, mint a ritka földfémek bányászata, az akkuk feldolgozása, az értékes anyagok visszanyerése. De hagyjuk, ezek túl nagy gondok ahhoz, hogy az Audi, vagy akár az egész VW-csoport oldja meg.

Mivel a program legelején volt a tesztvezetés – a csoportok közötti rotáció miatt –, viszonylag hamar túl voltuk az esemény csúcspontján. Viszont itt elég realista dolgot is mutattak, igaz, nem csak azt. Nem húzom tovább, az Audi A1 e-tron második generációja volt az, ami olyan volt, mintha a közeli jövő köszöntött volna be. Csikós vezette az elsőt – aki nem akarja elolvasni  itt, annak elárulom: ebben a tölthető villanyautóban egy Wankel-motoros hatósugárnövelő volt hátul, amely az akkuk lemerülésekor, azaz úgy 50 km után ellátta árammal.

Az új A1 e-tron

tök más konstrukció. Először is a belső égésű motor az orrában van, olyannyira, hogy egy egyfokozatú sebességváltón keresztül közvetlenül is képes a kereket hajtani. Ez azonban nem Wankel, hanem hagyományos dugattyús motor, három hengerrel, amit a kétliteres TSI-ből nyiszáltak le. A teljesítménye 130 LE (95 kW). Rajta van ezen kívül két villanymotorja, az egyik alapvetően indítómotorként és generátorként működik (50 kW, 210 Nm), míg a másik (85 kW, 250 Nm) a fő hajtó villanymotor. Ez működik olyankor, amikor tisztán elektromos módban halad a jármű. Ha sportos üzemmódba kapcsolunk, a benzinmotor azonnal beindul, de semmit sem hallani belőle. Hihetetlen, vajon kiöntötték bitumennel az orrát? Ezt egyelőre nem tudhattuk meg, tilos volt felnyitni a motorházfedelét. Az A1-es villanymotorral is igen jól gyorsult, hivatalosan 9 másodperc alatt van százon.

A benzinmotor normális esetben 55 km/óránál lép akcióba, ilyenkor a váltó üresből egyes fokozatba kerül. Ez az egy fokozat elég ahhoz, hogy az autó végsebességéig elbírja a benzinmotor, eleinte a villanymotorral karöltve. 130 fölött viszont az elektromos hajtás kikapcsol, és marad a benzines, mert így pikk-pakk lezabálná az akksit a hajtás. Azt mondják, hogy az összesített rendszerteljesítmény kb 177 lóerő, ami a fentiek miatt persze csak 130 km/óráig igaz, onnantól van egy 130 lovas autónk, amivel normálisan lehet autópályázni is. Momentán ez a realitás, higgyék el, még ebben az autóban is volt vagy 200 kilónyi akku, de úgy tűnik, legalább az erőátvitel egyszerűen gyártható.

Természetesen, ahogy minden tölthető hibridnél, ennél is elmondták, hogy egy litert fogyaszt százon, de azt elfelejtették hozzátenni, hogy további 17,5 kilowattórát is. Ez a helyzet az első száz kilométeren, aztán bonyolódik a helyzet, mindenesetre az autó hatósugara, ha jól emlékszem, összesen 600 km, ennek kevesebb, mint az hatodát tudja megtenni villanyhajtással. Jópofa ötlet, hogy a számítógépén beállíthatjuk, hány kilométernyi útra elegendő villanyt tartalékoljon a rendszer, ha mondjuk az utunk végén van egy villanyautós zóna, ami Németországban már realitás.

Ahogy Csikós az első generációba zúgott bele, úgy én ebbe. A jó futóművén csak alig érezni az extra tömeget, a könnyed kormányzás fantasztikusan jó, és természetesen a három henger hangjának totális kizárását is előnyként említeném. Az egész rettenetesen működőképesnek tűnik, a bonyolult bolygóműves erőátvitel elhagyása is jóárasítást jelent, szóval egészen hihető, hogy 2014-től árulni fogják.

Az e-tron vonulat másik két autóját már nem lehetett vezetni. Az egyik az az R8 e-tron-példány volt, amellyel a végtelenségig ismételt videón Markus Winkelhock nürburgringi rekordot dönt – ennek limitált végsebességű változatát fogják kis szériában gyártani. Máris tessék félretenni az euró százezreket, mert egyszer még nagy érték lesz.

A másik, ugyancsak R8-alapú villanyautó, ugyancsak 1,7 tonnás tömeggel az e performance. Ez egy 36 millió eurós kutatási projekt eredménye, 400 kilónyi folyadékhűtéses Li-ion akkuval, amit két csomagban építettek bele. Az autóban összesen három 50 kilowattos villanymotor van, ebből kettő a hátsó kerekeket hajtja, egy az elsőket.

Az oldalról ajánljuk

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22