Ettől japán a japán autó

Háttéripar a Tokiói Autószalonon

2013.11.28. 06:02 Módosítva: 2013.11.28. 09:32

Minden autószalonon a csajok, csillogó vagy mostanában inkább matt tanulmányautók, rongyrázós bemutatók körül van a nagy tömeg, innen ontják a beszámolókat egymást taszajgatva az újságírók, de mindig ott van a B oldalon a háttéripar is. Kisebb standokkal, többnyire kevésbé izgalmasnak tűnő kiállítási darabokkal, néha eldugott zugokban bújnak meg, de nekem különösen kedvesek a beszállítók standjai - nélkülük nehéz dolga volna mostanában a kirakatdíszítő-művész autógyáraknak.

Sokszor érdekesebb infókat is lehet kiszedni a lézengő mérnökökből, hiszen kevésbé profi pr-csapat tartja őket pórázon, mint a kommunikációt mesterfokon űző autó- és motorgyártóknál, és szívesen mesélnek a munkájukról. Tokióban ráadásul szokatlanul nagy arányban voltak jelen; bár tudtak volna rendesen angolul, hogy értelmesen el lehessen beszélgetni velük.

Még az Ina, Schäffler, FAG, Luk márkákat tömörítő európai gyökerű cégcsoport is japán személyzetet állított a termékei mellé. A legérdekesebbnek egy új fejlesztésük, a mechanikusan utánállítódó kuplungszerkezet tűnt. Ha jól értettem, például az új Passatban is ilyen van, de erre nem vennék mérget. A szerkezet lényege az, hogy a nyomólap egy rafinált ricnis csigával utána megy a kuplungtárcsa kopásának, hasonló elven, mint az önbeálló dobfékek. A lendkerékre csavarozott fedőlemez és a tányérrugó felfekvő pontja között alakítottak ki egy ferde pályát, amelyen a forgástengelyhez képest elfordulva követi az önbeálló szerkezet a tárcsa kopását.

Nem csak leírva nehéz megérteni, én is ott álltam egy pár percig, amíg átláttam a működését. A fejlesztés célja, hogy a tárcsa teljes élettartama alatt azonos pedálerővel tudjunk kuplungolni, sőt, azonos karakterisztika mentén. Magyarul ugyanazt érezzük a bal lábunkkal egy száz-, kétszázezret futott autóban, mint egy újban. Aki kínlódott már erősen kopott kuplunggal, tudja, hogy kellemetlenül nagy erő kellhet a kinyomáshoz, amikor a tányérrugó már erősen kimélytányérosodik, hogy le tudja szorítani a tárcsát. Erre megoldás a mechanikus utánállás, amelynél a sajátos karakterisztikájú tányérrugó mindig ugyanabban a helyzetben van.

Nem kevésbé érdekes dolgokat hozott a Jtekt. Megigézve álltam perceken át az arannyal befuttatott sperrdiffijük mellett, mikor hajlongva mellém lépett egy japán mérnök. Mélyebb filozófiai társalgás nyelvi akadályok miatt sajnos nem alakulhatott ki közöttünk, de először hallgathattam meg egy japán szájából a hacsi-rokü szavakat (nyolc-hat), amikor afelől érdeklődtem, milyen autókba szerelik a B típusú Torsent - a Toyota GT86 és néhány Lexus osztozik az ügyes önzáró szerkezeten.

Nem csak ezt, hanem szintén csigakerekes, Torsen-elven működő osztóműveket is gyárt a Jtekt, mégpedig egy szakajtó európai autógyárnak is. A mérnöknek volt egy listája, amelybe belenézhettem, de lefotózni nem volt szabad. Az automata váltójuk mellett végleg zátonyra futott a beszélgetésünk, ezért továbbálltam.

A váltógyártóknál egyébként az tűnt fel, hogy nagyon nyomják a CVT-ket. Dupla kuplungos váltót egyet sem láttam a kiállításon, fokozatmentesből viszont legalább ötöt. Úgy látszik, a japánoknál ez a népszerűbb.

A Jatcónál megérinthettem azt az olajkavargatósnak csúfolt automata váltót is, amely meggyőzött, hogy sportkocsiban, de legalábbis GT-ben van helye a hagyományos automatának. Ezt a hétgangost a 370Z mellett még egy sor olyan Nissanba és Infinitibe szerelik, amelyet nálunk nem forgalmaznak.

Azon is látszik az eltérő fejlesztési filozófia, hogy egy vadonatúj, keresztmotoros autókhoz való négysebességes, hagyományos automata váltó díszelgett mellette a standon. Nálunk az ilyen valószínűleg eladhatatlan lenne, de ha jól értettem, ezt a japánok is inkább a fejlődő piacokra szánják.

Bezzeg a kis CVT-jüket nem, azzal például a Juke-ban is büntetnek minket. Ez egy úgynevezett fémszíjas váltó, amelynél a két variátortárcsa egy szíjszerűen viselkedő, ám fémből készült, rettentő tudományt tömörítő szalagot présel. Az eggyel nagyobb típusnál a végtelenített angolna helyén már egy láncszerű képződmény van, amelynél a tárcsák a láncszemek csapjain keresztül közvetítik a nyomatékot.

A Mikunit én eddig csak a zseniális karburátorairól ismertem, de szerencsére rájöttek, hogy abból már nem lehet megélni. Igaz, Indiában például még többnyire karbis motorkerékpárokat adnak el - mondja a mérnök - de azok inkább kínai koppintások. Ezért a befecskendező rendszerek mellett többek között ráálltak a vezérműtengely-állító kütyükre és az elektronikus gázpedálokra is - utóbbiból az alul rögzített típusokra, nehogy egy Toyota-féle szőnyegbotrányba keveredjenek.

Az NPR mindenféle motoralkatrészeket, egyebek mellett vezérműtengelyeket, szelepülékeket és dugattyúgyűrűket gyárt, utóbbiról lehet ismerős a márkanév. Új termékük a súrlódáscsökkentő hengerpersely, amelynél azt a szakaszt síkosították fel apró pöttyökkel, ahol a legnagyobb a dugattyúsebesség. Ügyes trükk, hogy kihagyták a dugattyú mozgásának felső tartományát, ahol nagy gáznyomás szorítja a hengerfalhoz a gyűrűket – itt valószínűleg nem bírnák a gyűrődést a speciális összetételű súrlódáscsökkentő pöttyöcskék. Inkább dízelmotorokhoz szánják egyébként, de szériagyártásban még nincsen.

Meglepően sok szerszámgyártó is épített magának standot, ezeknél remegett talán a legjobban a térdem. Ki ne érzékenyülne el egy japán motívumokkal megfestett nyelű racsnis dugókulcs láttán? Gyönyörű szerszámokat hoztak, igényességben inkább hasonlítottak egy művészien kidolgozott hangszerre, mint egy közönséges munkaeszközre.

Racsnis csillagkulcs-dömpinggel támadott a Snap-on is, akik szemmel láthatóan megértették a japán piac lényegét: macikát ültettek díszkellékeik mellé, hogy érezze a törődést a hazai közönség. Aki szereti a csupasz fémet, bátran lapozzon bele a galériába, akad ott még egy-két fogaskerék, kardáncsukló és nyomatékkulcs, amiben gyönyörködni lehet.

Az oldalról ajánljuk

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

tegnap, 19:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22