Multifunkcionális csodatakony
Filléres neppertrükk – elasztikus tömítőpaszta
Magam is meglepődtem, hány autóbütykölésben jártas ember nem ismeri még a trutymót, pedig sok kínszenvedéstől kíméli meg az embert, ha van egy kartussal. Tömítésre, szigetelésre sok helyen alkalmazható, van, ahol minden más anyag használata barbárság.
Először öreg gumikéder tuningolásnál találkoztam vele, ez az egyik legfőbb felhasználási területe. Aki biztosra akar menni, a gyári, vadonatúj kédert is kinyomja vele, mielőtt a kocsiba szerelné, mert ugye csak a biztos elég ziher. De ez az a trutyi, amihez az ember akkor is biztos kézzel nyúlhat, ha a kissé megöregedett, összeaszott, de még nem reménytelen állapotú kéder mellett becsorog a víz. Vagy ha az utólagos tetőablak kerete alatt ázik a kocsi. Vagy a fényszórón cseréli ki az üveget. Vagy az ajtóra párazáró fóliát tesz. Vagy tönkrement hátsó lámpatest-tömítést akar helyettesíteni. Vagy papucs orrán pamutbojt.
Mitől ennyire sokoldalú ez a paszta? Először is: mert sosem keményedik ki teljesen. Ez sok feladatra alkalmatlanná teszi, de a fent vázoltaknál pont erre a tulajdonságra van szükség. A gumitömítésekbe ágyazott alkatrészek valamennyit mozogni tudnak, így ha kikeményedő tömítőanyagot kennénk melléjük, az előbb-utóbb elválna vagy a tömítéstől, vagy a szélvédőtől. Ezek az elasztoplasztikus cuccok ráadásul nagyon jól tapadnak, szinte mindenhez, így az egyébként mindent magáról ledobó nejlonhoz is – ezért lehet az ajtókárpitok alatti vízzáró fóliát olyan klasszul rögzíteni vele. És ami még nagyon fontos tulajdonság: mivel nem keményedik ki, a ragasztókötés a későbbiekben könnyen oldható, tehát könnyű szerelni.
Több gyártó listájában találhatunk ilyen anyagot, én most a Sika 710-et használtam, de a Teroson, a Dinitrol és ki tudja még hány márka gyárt hasonlót. Ráadásul a Dinitrolnak és a 3M-nek is van egy sokat ígérő cucca, az RB4120, illetve a 08509 kódú termékek, amik nem csak azt tudják, amit a többi, de nedves kéderben is eldolgozhatók, nem kényesek a tökéletesen előkészített alapra – igazi neppereknek való, harctéri alkalmazásra való anyag. Csak arra kell figyelni, hogy ne nagyon legyen tíz foknál hidegebb, illetve 30 foknál sokkal melegebb, amikor bedolgozzuk, egyébként nagyon nagy hőmérséklettartományban alkalmasak a feladatuk ellátására.
Olyan autóknál, ahol a szélvédő nem fixen van a karosszériába ragasztva, hanem hagyományos gumikéderrel, előbb-utóbb biztosan ereszteni fog a gumitömítés. Ilyenkor az ember kitakarítja a kédert, és a tömítés üveggel és kasznival találkozó felületei közé benyomja a csodatevő taknyot. Én inkább kicsit túltolom a dolgot, hadd buggyanjon ki egy kis felesleg, azt eltávolítani kisebb macera, mint később megtalálni, hová nem jutott elég.
Ha marad egy kis felesleg a kéder mellett, ne foglalkozzunk vele, érdemes pár hetet hagyni, hogy rendesen elhelyezkedjen, csak ezután van értelme nagyon nekifeszülni, hogy az utolsó cseppet is leszedjük-ledörzsöljük. Hogy melyik anyagot hogyan kell pontosan alkalmazni, a netről letölthető adatlapokból gyorsan meg lehet tudni, és ugye az ilyen profi cuccokat forgalmazó cégeknek van szakemberük, akik a felmerülő kérdésekre gyorsan választ tudnak adni, érdemes őket is kifaggatni, ha bizonytalanok vagyunk.
A sok jó tulajdonsága miatt egészen kreatív módon is lehet használni ezeket az anyagokat, láttam én már törött foglalatú helyzetjelző-izzót is ilyennel rögzítve. Ha találkozott hasonlóval, vagy más, érdekes felhasználási ötlete van, ne legyen irigy, ossza meg velünk a facebookon, esetleg e-mailben!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
