Akik mögött soha!
Benőtt a fejem lágya, vagy a család teszi, tudja a fene. Amikor a normál közlekedésről van szó, egyre kevésbé vagyok izgága. Csak hagyjanak békén, köszönöm, csak el szeretnék menni oda, ahová indultam. A trükk egyszerű, és úgy tűnik, hatékony: bizonyos közlekedőket elkerülök.
Pár típust kapásból kiszúrok a forgalomban. A gyűjtés hosszas humánetológiai megfigyeléseken alapul, amelyeket 1995 óta végeztem a magyarországi forgalomban. Mit teszek, ha ilyennel hoz össze a sors? Két lehetőség van: vagy megelőzöm, vagy megállok, lemaradok, de egy a lényeg: bármi áron elhúzok a közelükből. Mert az ilyenek vonzzák a bajt. Egyelőre működik.
A kormoló dízel
Felismerni könnyű: az autó, ami nem látszik a füstjétől. Egészségvédelmi okokból nem maradok mögöttük, mert ha véletlenül megnyerek egy hosszabb szakaszt – alagút, rakpart – az maga a halál. Mondhatnák, hogy na de a koromfosás nem magatartásforma. Hogy a francba ne lenne az? Látja a tükörben, de nem megy el megcsináltatni, netán ő maga rakatta be a chiptuningot. Le is nyomom mindet.
Speciális eset a BKV-busz, leszámítva a frissiben érkezett Merciket. Sajnálom, mostanság a Volvo buszokat sem engedem ki magam elé a megállóból, mert azoknak is véres a torka. Tudom, ki kéne. De talán a környezetvédelmi előírásokat is be kéne tartani. Vicces, a megállóban nem lehet cigizni, de az ilyen buszok megállhatnak ott.
A fogalmatlan majom
A fogalmatlan majom felismerése egyszerű: szemmel láthatóan nem tudja, hol van, majd a belső sávban hirtelen állóra fékez, és jobbra akar kanyarodni, három sávon át, miközben a többiek satufékkel próbálnak megállni. Normál menetben vánszorog, rángatja a kormányt, nem vesz tudomást arról, ami mögötte történik, mivel a vezetés és/vagy a tájékozódás annyira leköti az agykapacitását, hogy a tükröt nézni már nem megy. Hogy miért ilyen? Nem feltétlenül kell eltévedt embernek lennie, páran egyszerűen alkalmatlanok a vezetésre. Így születtek, vagy már túl öregek hozzá, de valamilyen csoda folytán még megvan a jogsijuk. Az egyik legveszélyesebb fajta, spurizok a közelből, az biztos.
A telefonálgatós
Tudom, a KRESZ is tiltja, de azért ennek is vannak fokozatai, azokra gondolok, akik túlzottan elmerülnek a telcsizésben, és annyi eszük sem volt, hogy ha már utálják a Bluetooth-t, akkor automata váltós kocsit vegyenek. A lelkiismeretesebbje néha próbál indexleni, jobb kézzel átnyúlva, csak hát közben tántorog a sávban, feldönti a motorosokat, vagy amit ér. A menet közben újságolvasó és iPad-ező e törzs alfajának tekinthető, gyors távozás ajánlott a közelből.
Aki öt másodpercenként fékez egy aprót
Azt hiszem, ehhez nem kell magyarázat, talán simán befért volna a fogalmatlan majom pont alá, de ez annyira borzalmas, hogy külön ki kell emelnem. Sima, egyenes utat képzelj el, egyenletesen haladó forgalommal. Na, és előtted ott az öt másodpercenként fékezgető. Igazából csak reflexből rásimít a fékre, épp hogy felvillan a féklámpa, te meg nem tudod, mi a baj. Aztán kiderül, hogy semmi, ő ilyen, ettől érzi, hogy ura az autónak, így nem szalad szét a ménes. A pofára esés, amikor tényleg meg akar állni. Az enyhébb változat csak minden tájékozódási pontnál fékez, mert megijeszti a dolog, hogy hamarosan döntést kell hozni. Például továbbmenni egyenesen a kereszteződésben, úgy, hogy zöld a lámpa. Menekülök is.
Az előzgetős kamion
Ilyen nem is létezik, hisz tilos előzniük! Vagy igen? Egyrészt csak autópályán tilos, másrészt meg az egész országra kiterjedő előzési tilalom jó ötletnek tűnhetett, de eszméletlen kiszúrás a kamionosokkal, akik többnyire nem is egymást, hanem azokat az autósokat kerülgetik, akik rájöttek, hogy a Swift Sedan hetvennél fogyaszt a legkevesebbet az autópályán (róluk később).
A rendőrség képtelen is a tilalom betartatására, hisz nem állíthatunk minden kamion mellé egy rendőrt. Erre a kamionosok is ráébredtek, és mostanában már szinte ugyanolyan gyakran előznek, mint a szabály bevezetése előtt. Egy darabig türtőztetik magukat, de egyszer csak tele lesz a tökük. És ilyenkor már agresszívak, berántják a kamiont az autók elé a legkisebb lukba is.
Nem akarom mondani, hogy én szóltam, az előzési tilalmakat dinamikusan kéne változtatni a hely és a forgalom függvényében a fényjelző táblákon, ahogy a németek, osztrákok csinálják, és nem olyan ökörségeket kiirkálni, hogy esőben csúszik az út, meg hogy csatoljabeazövet. Ezzel a szabállyal egyrészt hülyét csináltunk a rendőreinkből, másrészt egy csomó embert ér váratlanul a kamionok előzése az autópályán (bár kezdik megszokni újra), harmadrészt iszonyatos derbik folynak az országutakon, ahol sokkal-sokkal veszélyesebb, ha a kamion előz. De ott szabad.
Aki nem hagyja magát
Na, ez az a majom, akit csak akkor kezd el zavarni a saját andalgása, amikor már elkezdted előzni. Ekkor gázt ad. Elsődleges fellelési helye az autópálya. Mi a megoldás? Hát mi lenne? Adj több gázt. Méghozzá annyi ideig, amíg el nem tűnt a tükörből. Amíg lát, kopóként követ majd, és előbb-utóbb megpróbál visszaelőzni. Ha már nem lát, csak a különlegesen jó memóriájúak előznek vissza, velük ne is foglalkozz, hagyd elmenni. Ha szerencséd van, akkor nem tartozik a következő halmazba is:
Az előzés után visszalassító
Mert hát az idiótája valamiféle presztízskérdést csinál a dologból, ha megelőzik. Mondjuk ott van vele a csaja, és azt hiszi, ettől tűnik kevesebbnek a szemében. Na, az ilyen visszaelőz, de onnantól kezdve megnyugszik, vége lesz a menési rohamnak, és hiába haladnál közben végig kényelmesen tempomattal, ő elveszti a fonalat, és visszaáll százhúszra. Az ilyennel nincs mit csinálni, a praxisomban két elmenés-visszaelőzés után a pisi/nasiszünetet szoktam javasolni.
Aki csak az egyenesben gyors
Bár alapvetően nem zavar, ha valaki lassan kanyarodik. Az viszont irritál, amikor az egyenesben a fénysebesség is kevés, aztán jön a kanyar, vészfék és ötven. Van az a kanyargós országút még az Alföldön is, ahol egyszerűen nem lehet az ilyenekkel együtt közlekedni, mert az egyenes szakaszokon az életed árán is lenyomna, aztán meg feltart. Régebben simán otthagytam őket a francba, ma már, az objektív felelősség-érában hagyom elmenni, vagy megkérdezem a feleségemet, nem akar-e rágyújtani. Akar.
A bohém
Az ilyen kedves emberek társaságban utaznak, látszik, hogy remekül érzik magukat, beszélgetnek, viháncolnak, gesztikulálnak. Nem is különösebben veszik észre, hogy autóznak, ám valójában pontosan ugyanazt csinálják, mint a fogalmatlan majmok, csak sokkal kedélyesebben ölnek meg. Le is lépek a környékről.
Az alfa-hím
Általában nagyon értékes autóban ül, többnyire valamilyen SUV, fürtökben csüng a kocsiról a lézerblokkoló, a navi mellett ott az okosteló és egy 10-es iPad, tappancsokkal a szélvédőre rögzítve, rögtön a radardetektor mellett. Megtehetné, hogy nagyon gyorsan megy, szoktál is vele találkozni, ahogy kétszázról beleáll a seggedbe fél méternyire az autópályán. Ilyenkor elengeded és kész, megszabadultál tőle, bár nehéz megérteni, hogy amikor előtted busz, oldalt meg kamion, akkor miért megy az egyik kerékkel a füvön, balra indexelve, nem tudsz megszűnni, félrehúzódni, satöbbi. Mindegy, előbb-utóbb megszabadulsz tőle.
Azonban vannak ám nyugodt pillanatok is az ML Merciben, ilyenkor huszonöttel megy ötven helyett, néz ki boldogan a világba, tán a csaja is ott van valahol a kocsiban, csak lentről nem látszik. Az alfa-hím ilyenkor nem bánt, csak kicsit akadályozza a forgalmat, megelőzöd és kész.
A Gerhard Plattner-hívő
A német takarékosság-pápa magyar követői egyre többen vannak, amióta 350 fölött van a benzin ára, a 400 forintos ársávban pedig még többen coming outoltak. Főleg az utakra. Fura résztvevői a közlekedésnek, és sajnos azt kell mondanom, a vezetési stílusuk csakugyan takarékos. Hisz állandó hetvennél tényleg nem fogyaszt a kocsi, csak hát kissé furcsa, hogy mindenhol ennyivel mennek, a játszótér mellett, az iskolánál, az országúton és az M7-esen is.
Talán nem is észlelik, mi folyik körülöttük, gyűlik hátul a kamion- és kocsisor. Aztán a türelmetlenebbje (320d, román kisbusz) elkezdi végigelőzni, mert már eldurrant az agya, mindegy, hogy jön a kanyar, majd csak befér valahová. Egy ilyen karavánba belekeveredni igazi büntetés. Vagy te is végigelőzöd, vagy imádkozol, hogy forduljon el a következő falunál (nem fordul el, Csengersima felé tart), vagy miattad fog túl sokat dohányozni az asszony.
Ha nem jött volna át: ez az írás nem arról szól, hogy mostantól mindenki nyomja, ami a csövön kifér. Előbb-utóbb úgyis jön a fénykép, vagy más kellemetlenség. De ha külföldön jársz, mondjuk az olaszoknál, valamiért jobban érzed magad. Elárulom, miért: mert ott nagyjából mindenki hasonló sebességgel autózik, valahogy nincs ekkora különbség az emberek tempója között. És nem kell arra figyelni, kikkel vagy körbevéve.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
