Nem érdekel, hogy a szülei esküvőjének egyik prominens vendége Adolf Hitler volt. Bánom is én, hogy milyen szado-mazo szexbotrányokba keveredik. Egyedül az zavar, hogy parádés reformötleteivel többet árt az autósport általam imádott ágainak, mint korábban bárki vagy bármi.
Volt közepesen sikeres autóversenyző és közepesen sikeres csapatfőnök is, de Max Mosley tündöklését elsősorban annak köszönheti, hogy jogász. Semmi bajom az ügyvédekkel, de az nem túl jó ötlet, ha az autósport különböző ágainak egyes, egyre súlyosabb problémáit (jog)szabályok folyamatos és követhetetlen módosításaival akarják megoldani. Főleg akkor tűnik ez rossz ötletnek, amikor az érintetteknek épp van bőven más bajuk is.
Mosely a 60-as évek végén, a 70-es évek elején tűnt fel az autósport politikai elitjében, mint a March csapat alapítója, résztulajdonosa és igazgatója. Csapatfőnökként helye volt a Grand Prix Constructors' Association (Grand Prix Konstruktőrök Szövetsége, GPCA) ülésein, ahol hamar felismerte, hogy a sok benzingőztől szédült fejű mérnök és feltaláló között egyedül neki van némi politikai érzéke. Illetve még valakinek: 1971-ben csatlakozott a szövetséghez egy angol üzletember, miután megvásárolta a Brabham istállót. Úgy hívták: Bernie Ecclestone.
Hamar egymásra találtak, és 1974-ben Colin Chapman, Teddy Mayer, Ken Tyrrell, valamint Frank Williams (szintén F1 csapatfőnökök) társaságában megalapították a Formula One Constructors Associationt (Formula−1-es Konstruktőrök Szövetsége, FOCA). Ez a társaság képviselte a csapatok pénzügyi érdekeit a Fédération Internationale du Sport Automobile (Nemzetközi Autósport Szövetség, FISA), a világ autósportját irányító szervezet ülésein.
A 80-as évek elején Mosley képviselte a FOCA érdekeit a FISA-FOCA háborúként ismert sportdiplomáciai csatározásokban, méghozzá elég eredményesen. A FOCA oldalán a többnyire angol székhelyű „kiscsapatok” álltak, míg a FISA a kontinensen működő gyári csapatok, a Ferrari, az Alfa Romeo és a Renault érdekeit tartotta szem előtt. A viszály odáig fajult, hogy a FOCA 1981-ben Dél-Afrikában a világbajnoki sorozaton kívüli versenyt rendezett, sőt, saját motorsportszövetséget alakított. Ezzel sikerült megadásra kényszeríteni a Jean-Marie Balestre vezette FISA-t, és megszületett az első Concorde-megállapodás. Ez a dokumentum rendelkezett arról, hogy a Formula−1 igazgatásához szükséges kormányzati jogokat a FISA, míg a promóciós és (televíziós) közvetítési jogokat a FOCA kapja meg.
Az első Concorde-egyezmény aláírása után a FISA elnöke Balestre maradt, Mosley pedig politikai karrierbe kezdett volna, csak az volt a bökkenő, hogy náci apjának neve miatt Angliában nem számíthatott jelentős eredményekre. Ezért 1986-ban visszatér az autósport világába − sajnos. Különböző szintű feladatok után 1991-ben indult először a FISA elnökségéért Jean-Marie Balestre ellenében, aki akkor az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) és annak sporttagozata, a FISA elnöke is volt egy személyben. Jelöltségét Mosley a következőkkel indokolta. 1989-ben, a Japán Nagydíjon Ayrton Sennát kizárták, miután összeütközött legnagyobb riválisával és csapattársával, a francia Alain Prosttal. Sokak szerint a szintén francia elnök, Balestre nyomására zárták ki Sennát, amiről Mosley így nyilatkozott: „Utálattal tölt el, ami két éve Japánban Ayrton Sennával történt. [...] Ekkor jöttem rá, hogy a FISA többé nem egy fair, sportszerű szervezet.” A választásokon aztán Mosley nyerte el a FISA elnöki székét, Balestre pedig maradt az FIA elnöke, de már csak két évig, mert Mosley 1993-ban ezen a poszton is átvette tőle a hatalmat.
Viszont arra nagyon kíváncsi lennék, mit gondolnak Mosley fenti kijelentéséről a semleges szurkolók és Lewis Hamilton hívei a tavalyi Belga Nagydíjat követő emlékezetes botrány kapcsán. Mennyire gondolta bárki is fairnek és sportszerűnek a Mosley vezette FIA-t azok után, hogy Hamiltonnak utólag 25 másodperces büntetést adtak egy − vitathatóan − szabálytalannak ítélt előzési kísérlet miatt. Ezért a futamgyőzelem helyett ezen a versenyen csak harmadik lett a későbbi világbajnok, ráadásul részben ennek a kis büntinek köszönhető, hogy a ferraris Massa és közte a vb-címért vívott párharc szó szerint az utolsó kanyarig tartott.
Az FIA és az angol Mosley persze nem nemzetiségi okokból hoztak a brazil Felipe Massának és az olasz Ferrarinak kedvező ítéletet a brit McLaren csapattal és annak versenyzőjével szemben. Bár, ha nagyon szemét akarnék lenni, megpendíthetném a Mosley nemzetiszocialista indíttatása és Hamilton bőrszíne közötti összefüggést, de nem teszem. Sokkal érdekesebb, hogy az egy évvel korábbi kémügy miatt az FIA és Ron Dennis, a McLaren csapat vezetője, valamint Lewis Hamilton régi pártfogója között elég komoly ellentétek feszültek. Sokan vádolják az FIA vezetőit erős Ferrari-szimpatizálással − szerintem egyáltalán nem alaptalanul.

Mosley, Schumacher, Ecclestone
De még ez sem lenne akkora tragédia, ha az utóbbi évek szerencsétlen szabálymódosításai, a Schumacher-éra fullasztó unalma, a bénán kezelt botrányok nem csökkentették volna drasztikusan az FIA presztízsét és a Formula−1 rajongói táborát. Ráadásul a költségek csökkentése érdekében hozott intézkedések többnyire pont ellenkező hatást értek el. A slick után a bordázott gumiabroncsok (teljesen más technológia, lehetett a fejlesztést az alapoktól újrakezdeni), a keskenyebbre vett nyomtáv (alapjaiban megváltoztatja a karosszéria és a futómű paramétereit, itt is lehetett a nulláról indulni), a V10-es helyett előírt V8-as motorok (szintén teljesen új tervezői, mérnöki problémákat vet fel, itt is lehetett elölről kezdeni szinte mindent) mind fentről jövő politikai döntések eredményei. Az meg nem tesz jót.
A V10-es motor például azért lett az egész mezőnyben egyeduralkodó, mert az előírt maximális lökettérfogatból ezzel az építési móddal lehetett a legjobb, legerősebb motorokat készíteni. Természetes szelekció vezetett oda, hogy a V8-asok és V12-esek mellett először csak megjelentek, majd kizárólagossá váltak a V10-es motorok. Minél több paramétert ír elő a szabályalkotó, annál kisebb a mozgástér a mérnöki, fejlesztői kreativitásra, így már egészen pici előny kicsikarásáért is óriási áldozatot kell hozni. És itt az áldozat egyszerűen pénzt jelent.
A legutóbbi szabálymódosításokkal és Mosley további ötleteivel kapcsolatban pedig egyenesen épelméjűségi aggályok vetődnek fel. De komolyan, csak én érzem durva nonszensznek a környezettudatos autóversenyzést? Értem én, hogy a környezetvédelem fontos dolog, de nyilván nem az F1-es autók hibrid rendszere jelenti az áttörést a Föld védelmében. Annál is inkább, mert a kifejlesztésére fordított erőforrásokkal együtt egyáltalán nem vagyok meggyőződve arról, hogy pozitív a mérlege. Viszont abban teljesen biztos vagyok, hogy költségcsökkentésnek nem nevezhető.
Mint ahogy az új aerodinamikai szabályok miatt se sokat spóroltak a csapatok, bár ezekkel elsősorban nem is ez volt a cél. Azért lettek ilyen szörnyen rondák az idei versenyautók, hogy több legyen az előzés, látványosabbá váljanak a futamok. Eddig ugyanis úgy működtek az Formula−1-es kocsik, hogy ha egy gyorsabb utolért egy lassabbat, akkor az elöl haladó szárnyai elterelték a leszorítóerőt termelő menetszelet, így a hátsónak csökkent az aerodinamikai tapadása, ezért nem tudott előzni. A kisebb diffúzor, a keskenyebb és magasabb hátsó szárny és még egy csomó kötelezően előírt apró módosítás ezt a hatást hivatott csökkenteni. Hogy milyen sikerrel, az majd az első futamon derül ki.
Azt viszont már most is tudni, mik Mosley további tervei. Bár lehet, hogy a boldog tudatlanság állapota ez esetben tényleg jobb volna. Jönnének például az egységes alkatrészek, amelyek mind olcsóbbakká tennék a csapatok működtetését. Hülyeség, nem is kicsi. Vegyük az egyenváltók bevezetését. Az XR nevű cégtől származó alkatrész beépítéséhez például teljesen újra kéne tervezni az aktuális karosszériák hátsó részét, ami nem megy magától − értsd: nincs ingyen. Vagy mégis? Hát persze, ha bevezetik az egyenkarosszériákat, akkor csak egyet kell fejleszteni, megoszlanak a költségek, aztán kész. Ráadásul spórolni lehetne a gépátvételen, ha mindenki ugyanazt használná, nem kéne ellenőrizni a csapatokat, hogy megfelelnek-e az előírásoknak. Ezen azért merengjünk el egy rövid pillanatra. Nem ellenőrizni Formula−1-es csapatokat?! Hát most komolyan, hol élnek ezek, a Holdon?
Ha viszont az autók minden eleme minden csapatnál egyforma lenne, akkor a fejlesztési költségek tényleg minimálisra csökkennének, viszont az autógyárak hátat is fordítanának a Formula−1-nek. Mert mi a fenének szórakozzon itt a BMW, a Mercedes vagy a Ferrari, ha úgysem tudja bizonyítani technológiai fölényét, mérnökei rátermettségét. És ezen keresztül nem tudja azt az üzenetet eljuttatni leendő vevőihez, hogy az ő autói jobbak.
De ugyanígy halva született ötlet, hogy a tesztelések és a szélcsatornaidő korlátozása kiegyenlítené a gazdagabb és szegényebb csapatok közötti különbségeket: akinek több pénze van, az adott idő alatt végezne el több munkát, gyűjtene több adatot, vagy egyszerűen csak építene néhány szuperszámítógépes szimulátort. Az autóipar látott már ilyet, például a biztonsági fejlesztéseknél, ahol ma már a töréstesztek nagy százalékát számítógépen szimulálva végzik el.
Max Mosley-tól nem csak Formula−1 témakörben származnak hajmeresztő ötletek. A ralit is módszeresen gyilkolja, az idei vb-n például már csak két gyári csapat állt rajthoz. Azon a rali-világbajnokságon, amit szerintem az idén nem is lenne szabad így hívni: nekem az a rali-vb, ami Monacóban, a Casino főterén rajtol. Persze a Subaru és a Suzuki távozását most rá lehet kenni a válságra, de akkor hol van a Mitsubishi, a Skoda, a Hyundai, a Seat és a Peugeot a mezőnyből? Vagy fordítva is feltehetjük a kérdést: milyen válság volt, amikor ők hátat fordítottak a rali-világbajnokságnak?
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!
Szerintem egyértelmű a válasz: vezetői, irányítói, koncepcionális válság volt, amikor a fenti márkák elmenekültek az autóversenyzés másik népszerű ágából, ami már csak árnyéka pár évvel ezelőtti önmagának. És ha Mosley marad hatalmon, a helyzet itt is csak egyre rosszabb lesz.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
