Korfüggő olajok?

2010.04.12. 10:14

Helló Doki!

Annak idején eléggé elterjedt nézet volt, hogy 0W-40 olajat csak új vagy max. néhány ezret futott autóba szabad tölteni. Utána néhány évig 5W-40, majd kb. 5 éves kortól 10W-40 olaj kell a motornak. 10 éves kor felett mehet a 15W-s, hígabbnak nincs igazán értelme.

Az lenne a kérdésem, hogy azóta a motorok változtak ekkorát, vagy már akkor is rosszul adták az instrukciókat (jelzem, a szakszervizek is!) a hozzáértők.

Ha viszont így van, akkor ma miért van még egyáltalán forgalomban 15W-40-es olaj?

üdv: ZoLL

Kedves Zoll!

Több oka is van a paradigmaváltásnak. Az egyik ok, hogy elég nagy káosz van a fejekben a viszkozitási osztályok pontos jelentésével kapcsolatban, még a szervizekben is. Sokan úgy gondolták, gondolják, hogy az a tény, hogy egy motor olajfogyasztását vissza lehet fogni egy vastagabb olajjal, az azt jelenti, hogy akkor töltsünk bele 0W helyett 5W-t, aztán 10W-t stb., mert ezek egyre vastagabbak. Csakhogy az olaj vastagsága nem állandó, sőt. Egy 10W40-es olaj például -25 fokon akár 7000 mPa*s viszkozitású is lehet, míg 100 fokon (ami leginkább hasonlít egy üzemmeleg motor hőmérsékletéhez) legfeljebb 16,3 mm2/s (azaz kb. 14 mPa*s) (l. a SAE J 300-as táblázatot). Ha azt mondjuk, hogy a motor azért eszi az olajat, mert az vékony, akkor mikor fogja enni? Akkor, amikor az olaj hideg és sűrű vagy akkor amikor forró és vékony? Nyilvánvalóan az utóbbi esetben.

Az olajfogyasztás visszafogásán kívül van-e más indoka, amiért magasabb téli viszkozitási osztályú olajat ajánlanak a régebbi motorokhoz? Véleményem szerint nincs. Ugyanis ahogy a motor melegszik, a viszkozitás csökken. És ez a jó, hiszen az olaj üzemi hőmérsékleten lesz a legoptimálisabb a feladatai ellátására. Mivel még a legalacsonyabb téli viszkozitási osztály, a 0W is jóval magasabb viszkozitást jelent (6200 mPa*s, -35 fokon), mint amekkora az ideális a motor számára, ezért az alacsonyabb téli viszkozitású olaj használata csak annyit jelent, hogy az olajnak "rövidebb utat" kell megtennie, amíg eléri az ideális viszkozitást. Merthogy eleve vékonyabb. De jelenti-e ez azt, hogy amikor az üzemi hőmérsékletet eléri, akkor vékonyabb lesz, mint a másik, mondjuk az 10W-s olaj? Nem. Ugyanis az, hogy üzemi hőmérsékleten milyen vastag, azt a melegoldali viszkozitás dönti el, nem pedig a téli.

Több okot ígértem. A másik ok az, hogy régen a szintetikus olajok (a 0W és 5W olajok általában szintetikusak) nem igazán voltak barátságosak a tömítésekhez, így azok kiszáradását eredményezték. Nem a motorok változtak meg, hanem a mai szintetikus olajok már olyan adalékokat tartalmaznak, amelyek nem károsítják a tömítéseket.

Feltehetjük a kérdést másképp is: hogy anyagilag van-e értelme az alacsonyabb téli viszkozitási osztályú olajok használatának. Innen nézve már van igazság az Ön által leírtakban. Egy 0W-s vagy 5W-s olaj használata egy értékét vesztett, sokéves használt autó esetén nem biztos, hogy kifizetődő. Nem mintha nem védene jobban az olaj, de ha azt nézzük, hogy egy 10W40-es olaj is majdnem biztosan ugyanúgy megvédi a motort élete végéig, akkor anyagilag nehéz megindokolni egy drágább olaj használatát. Egy nagy értékű autó esetén vagy akkor, ha a tulajdonos a műszaki biztonságot fontosabbnak tartja, mint az ár/érték arányt, akkor kortól függetlenül érdemes alacsony téli viszkozitású, szintetikus olajat használni.

És hogy miért van még 15W40-es olaj? Pont azért, mert az a legolcsóbb. Csak egy dolog változott: azóta a 10W40-es olajok is nagyon olcsóak lettek, így a legjobb ár/érték arányú választást már ők jelentik, és nem a 15W40-es olajok. Magyarország klimatikus viszonyait figyelembe véve a 10W és a 15W között van akkora különbség, hogy a 10W által elérhető jobb téli teljesítmény miatt megérje azt a kis pluszköltséget. Ráadásul a 10W40-es olajok jellemzően félszintetikus bázisúak, a 15W40-esek pedig ásványiak, így nem csak viszkozitásban, hanem tartósságban is különbség van köztük az előbbiek javára.

Üdv,
Olajdoki

Az oldalról ajánljuk

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

1 órája
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22