A többi autós? Beteg mind!

Volkswagen Bogár hotrod 1.3

2010.08.12. 06:59

A megtört, fehérbort szorongató hajléktalanok félve bújtak egymáshoz, ahogy csikorgó fékekkel, pattogó orral eléjük vágódott az Állami Elmegyógy és Intézet mentőautója. Szivacsosra ivott agyuknak fájdalmas volt a felismerés: ebből a delíriumból nincs kiszállás. Tudták, az utolsó fuvar lesz ez, a végső kör a detoxba, vagy az életfogytig tartó bamba nyáladzás. Csak néhány kilométer és vár a lobotómia, majd az örök üresség.

Lapos az orra, mintha az aszfaltot szagolgatná
Lapos az orra, mintha az aszfaltot szagolgatná

A begyűjtést várták, de megmenekültek: mi nem a pszichotróp Budapest ügyeletes ápolói voltunk, hanem padlógázzal kéjenckedő, túlkoros suhancok. A VW hotrod módosította a várost – a normálisnak tűnő lakosok szemében mi voltunk a félnivaló őrültek, de nekünk mindenki más szétsavazott, elszállítandó betegnek tűnt.

Még egy ilyen autó nincs. Építője, Szilvássy Pisti megunta, hogy a sok, önmagát radikálisnak valló bogaras csak bizonytalankodik és fórumokon váltja meg a világot. Nem elégedett meg a tető megvágásával: lekapta a sárvédőket, széthasította a futóművet és átalakította a karosszéria torzóját is. A végeredmény annyira beteg lett, hogy adta magát a mattított festés és a felirat.

Amikor kisautós blogunk guruja, Sipos elküldte a félkész verda fotóit, azonnal sokkot kaptam. Alig bírtam kivárni, hogy elkészüljön az ország legbetegebb autója. Akik az OT Expón velünk ünnepelték a Totalcar tízéves szülinapját, érezhették, milyen hatást vált ki és láthatták, milyen tömegkáoszt okoz a bogár. Pedig amíg nem vezették, semmit nem tudnak.

A kezdetekkor Pisti sem tudta, milyen lesz a vége. Elhozta egy LT kisbusz tetejét a vasgyűjtőből, majd csak jó lesz valamire. Az idők során, mint koszcsík rakódott rá még egy valagnyi alkatrész. Egyszer csak felbukkant egy leállított bogár, amit valaki valahol felkészített vizsgára, ám a műszakira már nem jutott el – érző szíve van, nem volt képes otthagyni.

Feltehetőleg ma is ott mállana az összehordott vas egy műhely sarkában, ha a raktározást végző kedves rokon meg nem fenyíti Szilvássyt: ha nem tünteti el, a MÉH-ben látja viszont a sok kramancot. Nyomás alatt, hirtelen felindultságból cselekedett, elmondása szerint a járóképes alap hét nap alatt kész volt. Még négy hét kellett a végső stádiumhoz – a minimalista külsőhöz kurtított költségvetés párosult.

Nem lehet egy dolgot kiragadni, ami jellegzetessé teszi, hisz minden csücske különbözik a megszokott Volkswagentől. Mivel az első sárhányóktól megfosztották, új lámpát kellett felszerelni. A csöcsös Marchal fényszórók feltehetőleg öregebbek az autónál – egy padlás lomtalanításakor találták, ha minden igaz, még háború előttiek.

Az első kerék sincs a megszokott helyén. Hogy az autó orra ilyen szögben álljon, húsz centivel előre és hússzal följebb került a tengely – az eredeti tizenötös kerékkel minduntalan leért az alja, ezért tizenhatosakat kapott. A felni sem mezei VW, hanem régi Skoda; ha jól saccolom, elöl Popular, míg a tizenötös hátsó Tudor.

A gumik öregek, de sosem használták: egy idős úr spájzolta el szódás Zündappjához még a hatvanas években – természetesen lomtalanításkor kerültek elő. A hátsó kerekek szöge nem véletlen: Pisti átalakította a lengőkart, valamint a gumibakokból is kivágott: a futómű átalakítása természetesen megváltoztatta a kocsi viselkedését. A gyári fékrendszer megmaradt, igaz, csak alapos felújítás után kerülhetett vissza az autó alá. A gömbfejeket is cserélték; az egész elrettentően néz ki, de meglepően vezethető. Az Állami Elmegyógy és Intézet készenléti autója nem támolyog, tartja az ívet és nem felejti az egyenest.

Persze a jó vezethetőséget tessék egy hotrod szintjén érteni. Az amerikai építési irányzat feltételezi a sima utakat; a hazai göröngyökön az összes épített-vágott-ültetett autó elpattog, egyes elemeik hangos kracch zörejjel húzzák végig a kátyúk peremét.

A lehúzott ablakokon kötelező kikönyökölni, ez a gép Teréz anyából is kihozná az exhibicionista, nyélgázas közbotránykeltést. Erre az egyre ideális ez a bogár: az egyedi forma és a derékmagasságba húzott trombitáin át durrogó 1300-as boxermotor bárhol, bármikor képes meglepni a többi földlakót.

A gyermekek imádják, az anyák elmosolyodnak. Az idősek nem értik, a fiatalok meg követelik a gázfröccsöt és mobillal kameráznak. A Népsziget tövében faszt_és_fjurioz gépeikkel bandázó vagányok auráját úgy szakítottuk szét, hogy a motorháztetejükön lefagyott a laptop és kék halálba merevedett a fedélzeti elektronika; pedig mi csak ötvennel csettegtünk, vidáman zötykölődve a fekete műbőr polszki-üléseken.

A hátsó pad autentikus: mosható, ha valamelyik beteggel gond lenne. A gumiszobát idéző kárpitot a motorüléseiről ismert Ricardo varrta. A hátsó tűzfalba vágott ablak Ikarus ajtóról származik: a Csepel teherautóról csent belső visszapillantón át még ki is látni rajta. A vékony kenderkötéllel betekert kormányt meglepően jó fogni, hiába indul meg a bogár segge, nem csúszik el a kézben. Autentikus felszerelés a sziréna kábele, amely legjobb helyen a sofőr hóna alatt van. Az utasok riogatására kiváló eszköz a beöntőpumpa, ami eredetileg egy díszítőfecskendő; egy áruház cukrászkellékei között találta Pisti.

A két ajtót leszámítva talán nincs is széria karosszériaelem. A csomagtér fedelén kikandikál a benzinbetöltő nyílása, amely körül úgy vágták ki a pléhet, hogy nyitáskor se akadjon el. Milliméterre ki van számítva. A futómű módosítása miatt ugrott a gyári üzemanyagtartály, helyette az univerzális trabantos került a Volkswagenre. Nyílását kipufogócsővel hosszabbították meg, amire csőrös Ford Transitról való sapka került. (Ha már sapka: Szilvássy Pisti volt az, aki Sapka nevű motorépítő barátjával 2007-ben megnyerte az európai motorépítő bajnokságot a Time Machine nevű gyönyőrű steampunk custommal.)

A szélvédő fölött a tető vonala már vágott, hisz az LT-pléh ezt megkívánta. Nem csak a kisteherautóról importált fém a csemege: az árnyékoló az eredeti bogárfenék légréseit kivágva készült. A formás sziréna egy NDK turmixgép és egy kék kínai villogó keresztezéséből született. Mögötte a csomagtartó szintén honeckeri, Trabanton volt valaha.

A megszokott kerek hátsórész helyett függőleges az autó fara. Szokatlan, ám rettentő látványos megoldásként a négyhengeres szabadon rezeg. A festetlen, finoman rozsdás kipufogó feltehetőleg félelemmel tölti el nem csak a fűben fetrengő hajléktalanokat, hanem a mögöttünk autózót is – amúgy nem annyira hangos, mint ahogy kinéz. Mivel Pisti a könyököket is megpiszkálta, ugrott a fűtésnek kialakított köpeny. A meztelen bordák sokat tesznek a látványhoz, igaz, a téli közlekedés problémássá vált.

Az elmebeteg bogár a deviancia pléhből kalapált szobra. Már álló helyzetben is döbbenetes, de ha nyomjuk a gázt, olyan, mintha a világ legrettegettebb csínytevői lennénk. Pedig szelíd lázadás ez, nyolcvannal, röhögve.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

1 órája
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22