Hat-nyolcszázezer forint az a pénz, amit a két átlagkeresetből élő, négyfős család évek alatt spórol össze. Egy fiatal csávó, ha otthon lakik a szüleinél, és masszív kezdő fizetése van, esetleg pár hónap alatt összerak ennyi zsét, de akkor nincs diszkó, nincs csajozás. Ez már sok pénz. Ezért autót várunk, mert itt már fáj, ha kiderül: mellényúltunk. Négy használtautó tesztje következik, egyenesen a placcról.
Amikor a Fehér útra indultunk Bende Tibby belépésével immár négy főre bővült, s ez alkalommal igazi operatőrrel is kibővített csapatunkkal, mindannyian egy véleményen voltunk. Ha kétszázezerért és négyszázezerért korábban nagyjából csak gyanús hulladékokat kaptunk egy-két kivétellel (Golf II, Seicento Sporting), a legutolsó mintavétel közel duplájáért joggal feltételezzük: itt már igazi autók következnek. Olyanok, amiket mi is autónak nevezünk.
Nem túl magasak az igényeink, Pista egy 14 éves Volvóval jár, Bandi Audija közeledik a harminchoz, Tibby E28-as BMW-je is lassan veteránkorú lesz, miként az én 123-as Mercim is rövidesen átlépi a huszonhetet. Mind használható, külföldre járó, fűtő, világító, ablakot törlő, zárható, tűrhetően kényelmes gép, egyiknél sem kell tartani lerohadástól, egyiknél sincsenek közelgő, komoly meghibásodásra utaló jelek.
Az autók, amiket most készülünk megnézni, másfélszer, kétszer, háromszor érnek többet a sajátjainknál. Ezek jók lesznek. De nemcsak jók, már szépek is! Sőt, egyikünk-másikunk még működő klímaberendezésben is reménykedett titkon...
Az Artik Kft. sokkal igényesebben, körüljárhatóbban tálalja az autókat, mint az eddigi két kereskedés, amelyek kínálatából merítettünk. Szép, tiszta, szemétmentes, murvás placc, az autók négy sorban, levegősen, de katonásan ácsorognak. Pucoltak, kívülről kvázi hibátlanok, az ember zsebében már a telep láttán is nyílni kezd a buksza.
Nehéz választani, mert a kétmilliós kocsik vállvetve ácsorognak a másfél millásokkal, közibük szúrva ott egy rakás egymilliós, úgy kell keresgélni az alját. A mi szintünket. „Nagy igény lenne olcsóbb kocsikra is, de azokból kevés van a piacon, és ami eladó, annak nagy része reménytelen eset, azokból nem tudjuk feltölteni a kínálatunkat” – mondja a telep vezetője.
Ettől még, mint a lefolyó örvénye, úgy szippantja a betérőt maga felé az olcsóbb kocsik árcédulája. Itt ez az ezüstmetál izé, hát ez két misibe kerül, de szép. Viszont ott van mellette a másik metálkék, alig idősebb és csak egy guriga. Na és akkor emitt ez a metálzöld, ami tényleg nem sokkal öregebb, és csak NYOLC kiló?! A soha nem fakuló, a fáradt lemezek fölött is tükrös magbiztossággal csillogó metálfény és a nehezen piszkolódó, műszálas, tűzálló kárpit valószerűtlenül soká tudja hirdetni a rég elmúlt újautóságot. A modern autó nem úgy öregszik, mint a régi – ez büszkén, szemre jó állapotban csúszik le a lejtőn.
Valószínűleg itt lehet a bibi, meg ott, hogy a három éve mind súlyosabb recesszióban vergődő magyar autópiac alig frissül. A kilométerek, az évek és a sómarta rozsdafoltok viszont ugyanúgy szaporodnak. A 2011-es hat kiló tehát nem ugyanaz, mint a 2007-es hat kiló volt. Sokkal rosszabb. Mert ma sokkal többen keresnek sokkal rosszabb autókat - kiborították őket a hiteldézsával a lefolyóba, volt új autójuk, nincs új autójuk. Autójuk sincs. De olcsó autóból nem lett több a piacon.
Igen, a metálfény és az átrendeződött viszonyok állhatnak amögött, hogy így alakult ez az összehasonlító teszt. Nagy nehezen kiválogattunk négy, némi erőltetéssel talán nyolcszázezer alá alkudható kocsit. Elvittük őket egy nem túl nagy körre – a szomszédos BNV mellé, ahol régen a szörnyű hírű szabadpiac volt, az öregebbek talán emlékeznek még rá. A Dobi.
Kettő közülük olyan hibákat produkált, hogy alig mertük őket visszavinni lábon: hosszas hűtés után, óvatos masszírozással tereltük őket haza. Kettő jól bírta a kiképzést (már ami kiképzést pár száz méternyi autózás jelent), de azok sem fakasztottak mosolyra.
Nem akarom szaporítani a szót, olvassák inkább a tesztet, nézzék meg a videót. Elnézést, ez alkalommal nem volt kedvünk poénkodni. A sokszázezer forintos kezdeti, majd a még párszázezres azonnali javítási kiadások felderengő réme kicsit lehangolták a csapatot.
Most pedig csapjunk bele, lapozzon!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
