Százezer kilométer ezres Swifttel
Azért vettem, mert tetszik. A háromajtós régi Swift szerintem szép. Ráadásul jó is. Amikor meg éppen rácáfolni igyekszik legendás megbízhatóságára, néhány marék ziziért javítható.
Kétezres évjárat, ezres, háromajtós, metálkék GLS. Szervó, klíma nincs, elektromos ablak és tükör akad. Most fordult az órám százezerre. Kicsit csalok, mert ennek csak nagyjából a háromnegyedét tekertem bele magam, de így is elegendő a táv, hogy mélyebb következtetéseket vonhassak le.
Öt és fél évesen, 27 000 kilométerrel vásároltam. Ha jól emlékszem, alku után valamivel kilencszáz felett, ami már akkor is sok volt egy minimál-Suzukiért. Különösen annak tudatában, hogy már érkezőben volt az új Swift, ez pedig mindig automatikusan töri le az előző generáció árát. Tudom még fokozni: kereskedőtől vettem, és ezen az is alig tompít valamit, hogy akkor épp ennél a cégnél dolgoztam.
Sérülésmentesnek árulták, ami részben igaz volt, még ha ez annyira hülyén is hangzik, mint az önmagába visszatérő görbe egyenes (= kör). A bal küszöb hátulján, alul volt némi sminkelés, de ha javítva is volt, igazán profin csinálták meg. Nyugodtan ültem bele, bízva abban, hogy megbízható, olcsó autót vásárolok, és nem fogom a gatyámat rákölteni.
Így is lett. Az időszakos szervizeken kívül némi ablaktörlő lapát, izzó fogyott. Az első nagyobb befektetés a kipufogó cseréje egy év együttlét után. Akkoriban kétféle lehetőség adódott: gyári, vagy neves gyártó terméke harminc-negyvenezer között, vagy olcsó, noname verzió tizenhétezer körül. Azt gondoltam, legyen jó legalább öt évig, vásárolok egy jóféle Bosalt, drágán. El is költöttem rá egy zsák pénzt – elárulom, nem bírt egy évet, és rondán kinyílt a hátsó dob pereme. Szerencsére garanciában cseréltük, egy újabb Bosalra.
Ez a hiba egyébként az első komolyabb út előtti átvizsgáláskor derült ki, 2007-ben ugyanis tragikus hirtelenséggel kitaláltuk, hogy kiugrunk Zwickauba a nemzetközi Trabant-találkozóra, az ötvenéves jubileumra. Igen, Swifttel, ide köpjetek, épp nem volt olyan megbízható Trabantom, amivel nyugodt szívvel nekiindultam volna. Suzukiztunk tehát, a csütörtöktől vasárnapig tartó partira elindultunk péntek este. A nagyjából ezer kilométeres távot szinte végig autópályán tettük meg, komoly tempót diktálva az ezres varrógépnek. Természetesen gond nélkül teljesítette a hazautat is, azonban kiderült, hogy a big block 1,3-hoz képest hajszolt üzemben hipp-hopp megnő az étvágya. Nagyjából egy tankkal többet kívánt a kétezer kilométerre, mint amire az itthoni fogyasztás alapján számítani lehetett volna. Szívtuk is a fogunkat, hogy az el nem költött eurómorzsákból jusson még benzinre a határig.
A következő évben – én nagyjából 60 000 km-nél jártam ekkor – itthon elhatalmasodott az etanolláz. Öt kilométerre dolgoztam az otthonomtól, így nem annyira a fogyasztáscsökkentés, inkább a kíváncsiság okán próbáltam meg, mit szól ehhez a Swift. Itt olvasható, ezért csak röviden foglalnám össze: 5,8 l/100 km fogyasztás etanollal, különösebb gond nélkül, az üzemanyagnyomás emelésével.
Eddigre túl voltunk három olajcserén. Kétszer cseréltünk üzemanyagszűrőt, háromszor légszűrőt, egyszer féktárcsákat betétekkel. A vásárláskor kapott új váltóolajat is, plusz valamelyik vizsgán felraktuk a vonóhorgot. Minden egyéb alkatrész tette a dolgát, ahogy illik. Még a kuplung is, pedig miután a Lőrincz-testvérek Renault Masterét a mögé akasztott trélerrel, azon pedig a tőlem frissen megvásárolt púpos Trabant kombival levontattam az M0 Duna-hídjáról, mindenki arra tett, hogy hamarosan le kell húznunk a váltót a helyéről.
Aztán az egyébként karcmentes autó megkapta az első pofont az élettől – szigorúan tekintve az én hibámból. Egy Punto I-est sikerült megtalálnom hátulról, miután kikanyarodott Százhalombatta felől a hatos útra, de közben meggondolta magát. Én szerencsére csak csorogtam utána csúsztatott kuplunggal, de arra nem számítottam, hogy megáll, mert valahol Ercsi környékén látott egy felénk haladó autót.
Egy percig nem volt kérdés, hogy enyém a felelősség. Vásároltam neki egy új hátsó lökhárítót a szilánkosra szakadt helyett, lefényeztettem, ő pedig büszkén járt vele egy hétig, amíg a parkolóban le nem tolatta egy beton virágvályúval. A Swift ettől valamivel jobban járt, kissé megroppant a géptető íve a díszrács mellett és egy hangyányit elmászott a hézag. Hagytam, ahogy van, méregdrága egy ’97 utáni géptető.
Aztán jött Vályi, a lidérc. Valahol hallhatta, hogy a Trabant lámpakarika a világ legkeményebb tárgya, ezért a négyüteműm bal elejével előbb egy vaskos fát próbált meg gyökerestül kifordítani, majd – tíz perccel később – a megmaradt jobb oldali lámpakarikát tolta bele a Swift hátsó ajtajába. A mai napig ott a nyoma, de szerencsére komoly kárt nem tett a csomagtérfedélben. A történet alig ülepedett le, néhány nappal később még újdonságként meséltem, amikor az érkező Sabc a „…hát nem nekem jött a Pista a Trabanttal?” végszóra belépve csak ennyit fűzött hozzá: „Én meg az E34-gyel most.” És tényleg, a ház előtt parkoló Swift megkapta az ezüst festékmintát is a jobb hátsó sárvédőívre. Ez van, a világ változik, régen az úttörőnyakkendőre gyűjtöttük a barátok aláírását, ma pedig a dukkón hagyják ott kézjegyüket.
Na persze kapott azért ezen kívül is egy-két karcot szegény, lakótelepen parkolt, amióta megvan. Szerencsére azonban a szemközti óvodába érkező anyukák túl nagy kárt nem tudtak tenni benne.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
