A villanyellenes kommentelők álma: megtankolod és elmész 1000 kilométert

Teszt: BMW 520d xDrive – 2024.

2024.03.19. 16:20

Még csak március van, de az év legjobb hatótávú autóját szerintem meg is találtuk: a WLTP szerint közel 1200 kilométert megy egy tankolással az új BMW 520d xDrive, a drasztikusan szűkülő dízelpiac egyik utolsó, ám annál meggyőzőbb mohikánja. Én a Google-statisztikáimnak hála nagyjából pontosan tudom, hogy körülbelül másfél hónap alatt autózom ennyit, erre a tesztre viszont szokás szerint csak pár napom volt, így mesterségesen ki kellett találnom egy számomra nem mindennapi feladatot az autónak: a kitűzött cél egy Prága oda-vissza út volt, egy tankkal.

Előrebocsátom: számomra az 1000 kilométer feletti hatótáv egyáltalán nem elvárás, hovatovább sokadlagos szempont egy autónál. Rendszeresen előkerülő kommentelői érv a villanyautók ellen, hogy bezzeg 400 kilométerenként meg kell állni tölteni. Tedd a szívedre a kezed: te mikor mentél utoljára egyben 1200 kilométert? Én megállás nélkül soha, 10-20 perces szünetekkel meg nagyjából kétévente egyszer, teljes autós pályafutásom alatt 5-6 alkalomnál többet nem tudnék megnevezni.

Csak ezek miatt nem vennék dízelt, mert ilyen alapon esztergám, CO-hegesztőm, VR-szemüvegem, planár fejhallgatóm, meg egy Ultegra-szettes karbon országúti bringám is lehetne, pár évente biztos nagyon örülnék nekik egy-két napig, de hogy rendszeres szükségem nem lenne ezekre, az biztos.

Valami ilyesmi van az autókkal is: bejárunk vele dolgozni, ügyet intézni napi 10-20 kilométerre, koptatjuk hidegen a technikát, hurcoljuk benne a 70 liter gázolajat, és folyamatosan arra gondolunk, de jó lesz majd Horvátország felé, amikor nyáron végre lejutunk a családdal. Szerencsére az új 5-ös BMW-nek számtalan egyéb előnye is van a hatótávja mellett, így számtalan egyéb érvet is tudok mellette hozni, ha te is úgy megkívántad a képek alapján, mint ahogy szerkesztőségünk jelentős részével együtt én is.

Autós újságírók számára a közepes prémium szedán olyan, mint egy anyai öl. Megszoktuk, sokszor észérveken túl jónak tartjuk, minden mást ehhez mérünk, feltétel nélkül szeretjük. Mert egy szedánba nem pakolsz úgy, mint egy kombiba, vagy akár egy hasonló méretű SUV-ba, mégis ott vannak mellette a merevségi, csendességi és aerodinamikai érvek, amikből ugyan keveset érzékelünk, de jó tudni, hogy vannak. Lehet, hogy egy 5 méter fölötti hosszúságú autóban simán tud több hely lenni hátul egy más karosszériakialakítással, de az uras hátsó üléshez mégis kapcsolunk egy szedános fart akár tudat alatt, mindezt pedig tetézi az elképesztő összeszerelési minőség, ami nagyjából ötven éve babonázza meg a magunk fajta autókedvelőt.

Épp emiatt is vagyunk nagy bajban, amikor egy ilyen fut be a szerkesztőségünkbe, hiszen mit tudunk róla mondani? Drága? Hát persze, ezt a műfajt sosem mérték olcsón. Minőségi? Naná, még harkály-kopogtatós, kekeckedő attitűddel is nagyon kell keresni a kopogós műanyagot a rejtett helyeken. Szép? A mi szemünknek már csak az alap adottságai miatt is. Takarékos? 5-6 literrel eljár. Érzékelsz valamit abból, hogy négyhengeres? Nagyjából semmit, annyira tele van szigeteléssel. Jól mozog? Nyilvánvaló. Modern a kezelőfelület? Talán itt van egy-két baki.

Első tankolás: mivel tényleg nem akartam hazáig tankolni, így csak az M1-M7 kivezetőn, a Budaörsi úton tankoltam meg, az útvonalat pedig úgy állítottam össze, hogy legyen benne minden, Magyarországon végig autópályán, a szlovák szakaszon sima országúton, Csehországban pedig szintén autópályán, és végül a délutáni, prágai dugóban közlekedtünk, az odaút tankolástól érkezésig 560 kilométer lett.

A Cobra 11 óta tudjuk, hogy az 5-ös BMW körzete az autópálya, és természetesen a G60 is egy remek utazóautó. Az előző generációhoz képest ismét szélesebb lett – most bő 3 centivel –, de a sokak által örök referenciaként emlegetett E39-nél konkrétan 10 centivel szélesebb az új, a forgalmi sávok viszont változatlanok maradtak, így sokat segíthet az AR-alapú sávtartó, ami az autó első kamerájának képére rajzolja, pontosan hol tartózkodsz a sávodon belül, és segít, hogy jó helyen maradj. Normál esetben persze nincs rá szükség, viszont pályaépítésnél, tereléskor hasznos tud lenni, könnyebben átlátod, mennyi helyed van, amikor jobbról kamion, balról meg a szalagkorlát fenyegető auráját érzed.

A kormányt viszont fogni kell rendesen, mert elég agresszíven fogatja veled a sávtartó. Kamerával figyel, nem kormányerőre reagál, és körülbelül 10-20 másodperc után már narancssárgán figyelmeztet, néhány másodperccel később pedig azonnali beavatkozást kér, különben azt hiszi, rosszul vagy, és megáll. Itt viszont becsúszik az autó legkellemetlenebb fordítási hibája: amikor csak értesít, hogy fogd meg a kormányt, pont az ellenkezőjét írja: Kérem, engedje el a kormányt! Na, ilyenkor ne engedd el, hanem tényleg fogd meg, tapasztalat.

Alapvetően sima utunk volt. Minden sebességhatárt pontosan betartva az 50-90-130 tengelyen közlekedtünk végig, Brno mellett egy közepes, Prágában pedig egy nagyobb dugót éltünk meg. Az első nagyobb dugó előtt simán benne volt az 1150 kilométer körüli hatótáv, 322 kilométer megtételével, 5,4 literes fogyasztás mellett még 825 kilométert tudtunk volna megtenni. Prágába már nem sokkal fél tank felett érkeztünk, a szálláson, 552 kilométerrel a tankolás után még 575 kilométert írt az autó.

Az új 5-ös BMW legnagyobb érdekessége, hogy konkrétan ugyanazon a platformon van belőle a benzines és a villany változat, mégsem érzed ennek semmilyen hátrányát, legfeljebb a küszöb tűnik egy egész kicsit vaskosabbnak a megszokottnál, de az üléspozíció is inkább BMW-s, mintsem villanyautós. Platform-szinten ez még a 2015-ös 7-es BMW óta ismert CLAR egyik továbbfejlesztett változata, a gyártó következő lépése már minden bizonnyal a Neue Klasse platformos szedán és X3-méretű SUV lesz, ami tényleg alapjaitól villanyautónak készül.

Kapcsolódó
Havon tesztelték a vadonatúj platformos BMW iX3-at

Havon tesztelték a vadonatúj platformos BMW iX3-at

Könnyebb, kompaktabb, modernebb és jelentősen hatékonyabb lehet elődjénél.

Kapcsolódó
Nagy a pofája, de van mire

Nagy a pofája, de van mire

Drasztikusan más, mint az elődök, ráadásul még elektromos is. Azért még ne írd le.

Az 520d az egyetlen, 200 lóerő alatti belső égésű motorja a szériának, a 10 éve jól ismert B47-es motorcsaládhoz tartozó kétliteres, négyhengeres dízel van benne, lehet rendelni hátsó- és összkerékhajtással is, minden esetben mild hibrid rendszerrel. 7,5 másodperces 0-100-gyorsulásnál, és az ehhez tartozó dinamikánál sosem várnék többet egy ilyen autóban, a 400 Nm áldásos hatásait érezni, a 8 sebességes ZF automata nagyon lágyan kapcsol a fokozatok között, a megannyi szigetelésnek hála pedig tényleg semmilyen dízeles zaj nem jön át, hidegen beindítva, nagyon fülelve és figyelve lehet érezni hovatartozását, de el nem tudom képzelni, hogy ez bárkit is zavarhatna.

Ez a 200 lóerő tényleg mindenre elég. 130-as tempóig tényleg mindig azt érzed, hogy van tartalék, dinamikusan gyorsul még 100 fölött is, a bal oldali váltófül hosszabb megpöccintésével pedig tudsz aktiválni egy boost módot, ami valószínűleg azt az extra 200 Nm-t és 18 lóerőt próbálja pár másodpercre kihasználni, ami a 48 voltos hibrid-rendszerből jön – túl sokat a gyakorlatban nem érezni belőle, egy országúti előzést viszont mindenhogy jól lehoz egy 70-80-as tempóról is.

A BMW iDrive 8.5 rendszer grafikus felülete, ikonjai, háttere és a hozzá tartozó 12,3 + 14,9 hüvelykes képátlójú kijelzők csábítók a nyomkodásra, és alapvető baj nincs is velük: a panelek feketéje IPS-hez mérten gyönyörű, ami esténként nagyon sokat számít – az Aston Martin DBX-ben például kifejezetten csalódtam ebben –, pengén működik a vezeték nélküli CarPlay, a kezelheőtségről pedig a szokásos középső iDrive-tárcsa ugyanúgy gondoskodik, mint az érintőkijelző, és még gesztusvezérelni is lehet például a zeneléptetést és a hangerőállítást. 

Hibái viszont vannak: egyrészt, bár alapvetően sehol nem kell sokat várni a rendszerre, viszont ha a gyári térképen próbálsz keresni valamit, az sokkal döcögősebb, mint akár egy Volkswagen ID.7-ben, amiből melegváltásban ültem át a BMW-be, pedig egy Teslához képest az is darabos és már-már lassú. A másik, hogy bár a rendszer tényleg nagyon ügyes, néha az alapvető autós funkciókkal nem működik együtt. Mondok egy konkrét példát: találsz egy párhuzamos helyet bal oldalon, indexelsz balra, az iDrive még fel is ajánlja neked, hogy automatikus parkolás balra. Szerinted melyik tükröt hajtotta le a padkához, hogy lássam? Nyilvánvalóan a jobbost. 

Valószínűleg hazaért volna a kocsi, ha nem szenvedünk a parkolással. Kevésbé rutinos prágaiként biztosra akartam menni, és egy metróközeli P+R-ben akartam letenni a kocsit, ahol van egy sorompós beléptető meg egy bankkártya-terminál, másra nem vágytam. Természetesen mind tele volt, a Google parkolás címszóval a legbutább helyekre vitt, így egy darab autós bevásárlóközpont-járattal és 1 óra parkolókereséssel pont azt a 60 kilométerre való üzemanyagot égettük el, ami még az autópályán Tatabányától hazahozott volna. 

Az 5-ös BMW belépője a benzines, hátsókerekes 520i, ami 23 millió forintról indul, az 520d pedig 24,1 milliós alapáron nyit, ezzel az xDrive összkerékhajtással pedig 25,2 millióról indul. Összehasonlítani leginkább a szintén nemrég érkezett E-osztállyal, a W214-gyel lehet.

Az árazások nagyon hasonlók, ha ugyanazt a teljesítményszintű E220d dízelt nézzük, ám míg az egy jóval hagyományosabb, urasabb hangulatú old money-autó némi giccsel, addig ez egy jóval letisztultabb, sportosabb hangulatú dolog, teljesen más üzenettel – nagyon örülök, hogy ezek a különbségek még manapság is ennyire markánsan érezhetők, legalább ebben, a német prémium triónak talán legfontosabb üzeneti értékű kategóriájában. Kéne, bármikor.

A végeredmény: 1098,6 megtett kilométer, 5,6 literes átlagfogyasztás, 75 km/h átlagsebesség.

Az oldalról ajánljuk

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

3 perce
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06