Új remények

2004.07.27. 12:45

Alig pihentük ki a Picanto bemutatását, máris itt az új Kia, a Cerato. Pár nap, és a bemutatón megtett két kilométert egy hosszabb teszttel is megfejelhetjük, de addig a türelmetlenek betekinthetnek a képgalériába, én meg néhány unalmas mondattal elmesélem a lényeget.

csik.jpg

Koreában már egy éve bemutatták, Amerikában januárban, Európában márciusban hullott le a lepel. Én meg most kikanyarodtam vele az Eötvös útra. A Kia Cerato megérkezett Magyarországra.

A Hyundai Lantra padlólemezét felhasználó Cerato öt, illetve négyajtós karosszéria változatban készül. A hazai vásárlóknak egyelőre be kell érniük a lépcsőshátúval, ugyanis a sportosabb ötajtós csak ősszel érkezik. A motorváltozatok terén is lesznek korlátozások, ugyanis a kétezres CRDi dízelt a magasabb ár miatt valószínűleg nélkülöznünk kell.

Ha mégis dízelt szeretnénk, marad a Kiánál most debütáló common-rail, az 1.5 CRDi. A szintén összel érkező közös nyomócsöves 1493 cm 3-es dízel 16 szelepes, 102 lóerős és 216 Nm a maximális nyomatéka. A benzines választékot a szerényebb 1.6 literes (1599 cm 3) 105 lovas 143 Nm nyomatékú és a nagyobbik kétliteres (1975 cm 3) CVVT-motor képviseli, ami 143 lóerős és a maximális nyomatéka 186 Nm. Mindannyian a Hyundaitól érkeznek.

A bemutatón kipróbált, legjobban felszerelt Carato "Racing Sport Action" feliratú váltógombja igazi sportosságot sugallt, de a saroknyi forduló alatt ez nem nagyon jött le. Talán majd a hosszabb teszt alatt. A kézi váltó helyett csupán 300 000 Ft felárért, speciálisan a Ceratóhoz fejlesztett automataváltót rendelhetünk. Ez az összeg a konkurensekhez képest igen kevés, és aki megelégszik egy négysebességes automatával, annak nagyon megéri. Ráadásul - ahogy a Picantónál - a mozgássérültek a Cerato automatát kedvezménnyel vásárolhatják.

 
  "Semmi több, csak az autó önnek"
 
  Vannak napok, amikor úgy érzi, semmi egyébre nincs szüksége, mint világos célokra, tiszta gondolatokra és egy olyan partnerre, akire bármilyen helyzetben számíthat. Egy ilyen napon biztos, hogy beleszeret az új KIA Cerato-ba, amely aztán minden nap hűséges társa lenne. (részlet a Cerato reklámanyagából)

A karosszériát szélcsatornában tesztelték, és a tervezésekor is nagy figyelmet szenteltek a zajok és a rezgések csillapításának, szigetelésének. A futómű elől-hátul segédkeretre épül, ami hozzájárul a zajok az utastértől való jobb kiszűréséhez. A vibráció csökkentése érdekében műanyag és alumínium motorfelfüggesztéseket alkalmaztak, a szívócsőből eredő zajokat pedig rezonátordob szűri ki.

Mind a négy keréknél független felfüggesztést és szériában nitrogéngáz-töltésű Sachs lengéscsillapítókat kapott. Elöl a jól ismert McPherson rendszer figyel, hátul kettős keresztlengőkarok és egy hosszlengőkar. A futómű megoldásnak köszönhetően a hátsó felfüggesztés kevés helyet rabol a csomagtóból.

A belsőt elsőre tágasnak ítéltem. A lábam kényelmesen elfért úgy, hogy magam mögé még be is ülhettem. A Kia adatai szerint szinte az összes belső méret nagyobb a konkurencia átlagánál. Persze az átlaghoz hasonlítani némileg csúsztatás (néhány kicsi kategóriatárs lerontja az átlagot), de nem hangzik rosszul. A lépcsőshátú változatnál is 60/40 arányban dönthető a hátsó ülés, így az alapból 345 literes csomagteret az utastér felé toldhatjuk meg.

A Cerato a törésteszteken 4 csillagot ért el. A széria két első légzsák mellé rendelhetünk oldal- és az utastéren végighúzódó függönylégzsákokat is. Az intelligens légzsákrendszer felméri az ütközés súlyosságát, majd ennek függvényében megfelelő erővel és sebességgel nyitja őket. Elöl övfeszítős biztonsági övek és aktív fejtámla védi a sofőrt. Hátul még a középső utas is hárompontos övet csatolhat be, és fejét fejtámla védi. A hátsó ülés környékén - a Kiánál megszokott módon - ott vannak a gyermekülésnek rendelt ISOFIX-fülek.

A biztonsághoz tartozik, hogy széria a négycsatornás, négyszenzoros ABS, az elektronikus fékerőelosztó (EBD) és - aki a vészfékezésnél segít - a fékasszisztens (BAS). A kipörgésgátló (TCS) opció. Ahogy kell, hátul 258 mm átmérőjű féktárcsák fékezik az autót, az első tárcsa 275 mm átmérőjű. Szériában 15-ös acélfelni jár 195/60 R15-ös Bridgestone gumikkal, de mint a bemutató autón láttuk, rendelhetünk érdekes grafitszürke-metál 16-os alufelniket is.

 
  Cerato árak:
 
  Cerato LXBase 1.6 3 499 900 Ft
Cerato LXSafety 1.6 3 999 900 Ft
CeratoEX 2.0 5 199 900 Ft
 

A szerviztapasztalatokat még nem ismerhetjük, de reméljük, megint jó kis Kia született. Az európai ízlésnek megfelelő arculat, a negyven hónapos tervezőmunka és a 220 millió eurós beruházás meghozta gyümölcsét. Illetve, hogy meghozta-e, majd meglátjuk. Az árakat tekintve nem lőttek nagyon a konkurensek alá. Nehéz eldönteni, van-e az emberekben annyi bizalom, hogy pár százezer forint megtakarítás reményében a Kiát válasszák. És akkor az értékvesztésről még nem esett szó.

Kia Cerato

Az unokabátyám egy Rio kombi elégedett tulajdonosa. Ráadásul már a második Kiáját hajtja. Lakókocsit húz keresztül Európán, és imádja. Annak idején azért az árért nem volt hasonló. A Ceratót még nem látta.

 
  Műszaki adatok
 
 
Motor: 1,6lDOHC 2,0 l CVVT 1,5 l CRDi
Váltó: ötfokozatú kézi/automata ötfokozatú kézi/automata ötfokozatú kézi
Lökettérfogat (cm 3): 1599 1975 1493
Max. teljesítmény (LE/fordulatszám): 105/5800 143/6000 102/4000
Max. nyomaték (Nm/fordulatszám): 143/4500 186/4500 235/2000
Üzemanyagtartály mérete (l): 55 55 55
Fordulókör sugara (m): 5,07 5,07 5,07
Kerékméret: 15 x 6,0 15 x 6,0 15 x 6,0
Gumiméret: 195/60 R15 195/60 R15 195/60 R15
Hossz/szélesség/magasság (mm): 4480 / 1735 / 1470 4480 / 1735 / 1470 4480 / 1735 / 1470
Tengelytáv (mm): 2610 2610 2610
Csomagtartó mérete (l): 345 345 345
Önsúly (kg): 1178/1198 1225/1251 1251
Végsebesség (km/h) (kézi/automata): 186/173 208/200 173
Gyorsulás (s, 0-100km/h) (kézi/automata): 11,0/13,0 9,0/10,4 12,5
Fékezés 100 km/h-ról (m): 42,3 42,3 42,3
Fogyasztás vegyes üzemmódban (l/100 km) (kézi/automata): 6,8/7,7 7,5/8,2 5,5
           
Garancia: 3 év, vagy 100 000 km teljes körű, valamint 5 év átrozsdásodás elleni garancia