Fogyasztás: 18-20 liter, hektáronként

Teszt: Fortschritt E 516 B kombájn

2001.07.31. 09:42

Borzasztó mennyiségű tárcsa és ékszíj mindkét oldalon. A motor a cséplőt, majd a variátort, aztán a dobot és az utánverőt hajtja. Gyűjtő, rázóasztal, rosta, sorolta átszellemülten János, de ennél a pontnál elvesztettem a fonalat. Egy John Deere kombájn közel 3o-45 millió forint, a még kapható NDK testvér a Fortschritt E 524-es 8-1o millió. Egy használt, régebbi E 516 hoz 5-6oo ezer forint körül hozzá lehet jutni.

 
   
   

Három éve rettenetes állapotban volt, amikor megvásárolták az 1986 os NDK Fortschritt E 516-ost. Azóta szinte az összes ékszíjat cserélték, ami körülbelül 4oo ezer forint. Aztán egy csomó apróságnak tűnő alkatrész, és az összeg már 2 millióra ugrott.



 
   
 

-Nagyon utálok ékszíjat cserélni, pedig alkalmanként csak kettővel kell küzdenem. A kombájnon például a variátor ékszíj cseréje egy egész napos program, ráadásul 35 ezer forint. Szerencsére szinte az ékszíj az egyetlen alkatrész, amit cserélni kell, annyira megbízható az 516-os. Az elmúlt két évben szinte semmihez sem kellett hozzányúlni.

 
   
   A hútô és a légszűrôk

A motorral soha nem volt gond. A nyolchengeres tuningolt IFA motor a kombájn legtetején van, fedetlenül. Külön létra szolgál a megközelítéséhez. Impozáns látvány. Mellette már takarva, az óriási hűtő és a vödör méretű légszűrők.





 
   
 

A motor pöccre indul és gyönyörűen jár, a vezetőfülkében szinte alig hallatszik. A 2oo lóerő akár 3o km/ó sebességgel is képes hajtani az üresen 11460 kg-os monstrumot. A hektáronkénti 18-2o literes fogyasztás állítólag elfogadható. Természetesen gabona esetén, mert a kukorica aratáskor ez az érték akár 25 literre is emelkedhet. Akkor az egész elejét, a vágóasztalt és a motollát is ki kell cserélni egy speciális kukoricavágó elemre.

Hogy a munka dinamikus legyen, egyszerre 4oo liter gázolajat képes feltankolni. Hogy mi módon, elképzelni sem akarom, mert a betöltő nyílás több mint két méter magasságban van.

 
   
   

Az első kerekeket hidraulika mozgatja, ezért fék nincs. A meghajtó olajnyomás megszüntetésével fékezhető a szerkezet. A hátsó kerekeknél se hajtás, se fék, viszont azokkal kormányoznak, ezért a fordulókör megdöbbentően kicsi. A szervóval mozgatott kerék több, mint hatvan fokban fordul, ezért a kombájn akár a saját tengelye körül is könnyedén meg tud fordulni.

 
   
 A ventillátor

Az irányító fülke egyszemélyes. A komfortról a fej fölött elhelyezett ventillátor gondoskodik. Nyoma sincs a klímának. Borzasztó látvány a tűző napon, gomolygó porban dolgozó kombájnos. A tulajdonos váltig állítja, a kiváló hűtőberendezés elégséges és kellemes körülményeket varázsol. Szerintem lehetetlen.

Az ülést különféle karok veszik körbe. Balra három kar, a két szélső a cséplő és az ürítőcsiga mozgatását végzi. A középsőt elfelejtettem, micsoda.

 
   
   

Az üléstől jobbra van egy vezérlőpult. Rajta az indítókar, kézifék és még másik három. Tekintsünk el a részletektől. A maradék húsz művelet onnan irányítható. Egy háromfunkciós műszerrel akár még sebességet is mérhetünk. Ott van az olajnyomás és a hőfokmérő. Hurrá! Háromra nőtt a felismert kezelőszervek száma: a kormány és a két visszajelző műszer.

 
   
 A gázkar

Vérszemet kapok. Jobbra lent a lábnál az a gázpedálszerű izé nem lehet más, csak a gázpedál. De nem, az asztalt mozgatja le és fel, a szörnyű dolgot ott elöl. A gáz sokkal jobb helyen van: jobbra a hátam mögött.

A kulcsszó a variátor. Nem hangzik rosszul. Szintén a jobb oldali pulton szabályozhatnám, ha tudnám, hogyan kell. Egy biztos a variátorral élet és halál urai lehetünk. A variátor szabályozza hogy a cséplô mennyire verje ki a szemeket a kalászból - ha gyengére állítom, egy csomó szem a kalászban marad, és pocsékba megy a gabona fele. Ha túl erősre állítom, péppé veri az egészet és tönkremennek a szemek. Ezért ajánlatos jóban lenni a kombájnossal.

 
   
   

Egy óriási légturbina is van a gép első traktusa alatt. Nem nehéz kitalálni: a gabona tisztítására szerkesztették. Az áramló levegő fújja ki a polyvát és a töreket, vagyis a fölösleges magházat és a szárdarabokat.





 
   
 

János, a tulajdonos szereti az 516-ost. A kombájnozás csak hobbi és fizetés-kiegészítés. Panelházban lakik a városban, és területi képviselő, hol másutt, mint egy gabona termékeket forgalmazó cégnél. De ha eljön az idő, gépre pattan és irány a mező. A felesége az állandó kísérő és szerelő személyzet, mindenre felkészülve autóval és szerszámokkal követi urát. Egyelőre bérmunkában dolgoznak, de remélik, az igazi élet is hamarosan eljön, és saját mezőn arathatnak.

 
 Kopír asztal
 
Az NDK kombájnok érdekessége a kopír asztal. A technológiát a korszerű kombájnoknál is csak mostanában vezették be. A berendezés, ami tulajdonképpen a gabona szárának vágását és a kalászok kombájnba jutását végzi, speciális papucsok segítségével felveszi a talaj egyenetlenségeit, és ezáltal gazdaságosabbá teszi a betakarítást.

Cat megjegyzése:
A helyi termelôszövetkezet géptelepe közvetlen a szomszédságunkban volt. Kisgyerekként elôszeretettel csavarogtam a hatalmas gépmonstrumok, traktorok, kombájnok között, és játszottam bújócskát a Rába Steiger óriási kerekeiben. A szerelôk - mert a gépvezetôk egyben lakatosok, traktorszerelôk, és kombájnosok is voltak - már jól ismertek, és egyszer Csáki Pali bácsi kivitt magával az aratásra.

Amennyire jópofának tűnt a kombájnozás kívülrôl nézve, ezt a fülkébôl már nem lehetett elmondani. A kombájn egy orosz gyártmányú gép volt, rozsdavörös, valami 21-es, de már a betűjelére nem emlékszem, a tsz-ben ezeket váltották le a "modern" zöld-fehér NDK gépek. Légkondi nem volt benne, csak ventillátorok fújták be a kinti forró levegôt. A fülke mint egy üvegkalitka, dél felé könnyedén elérte a belsô hômérséklet az 50 fokot. Ha pedig egy kis szellôzés reményében a sofôr kinyitja az ajtókat, akkor pedig kívülrôl száll be a por és a zúzott szalma és ragad bele az ember bôrébe.

A hômérsékleti anomáliákról eleinte elterelte a figyelmemet a vezetésre összpontosítás. Nagyon nehéz egyenesben tartani, fôképp mivel kis irányváltoztatáshoz is majdhogynem körbe kellett tekerni a kormányt, szóval nem egyszer belenyúlt az "oktató", hogy korrigálja a hibámat, utánam így is cikkcakkos maradt a tarló.

A medvefogás a másik mumus, amivel riogattak. Errôl már többször hallottam, miközben a nap végén sörrel a kezükben egymásnak mesélték élményeiket, hogy mekkora medvét fogtak. Most végre kiderült, hogy nem a barna szôrösrôl van szó, hanem azt nevezik így, ha mindenféle gaz, nád, kis cserje akad a kombájn útjába, ezeket betekeri, és megakasztja a motollát, ennek következtében mindenféle kár érheti a gépet. Na persze nem csak a medvékre kell figyelnie egy kombájnosnak, hanem arra is, hogy délben a sornak azon a végén legyen a géppel, ahová hozzák az ebédet.

Az oldalról ajánljuk

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

23 perce
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53