Fogyasztás: 18-20 liter, hektáronként
Teszt: Fortschritt E 516 B kombájn
Borzasztó mennyiségű tárcsa és ékszíj mindkét oldalon. A motor a cséplőt, majd a variátort, aztán a dobot és az utánverőt hajtja. Gyűjtő, rázóasztal, rosta, sorolta átszellemülten János, de ennél a pontnál elvesztettem a fonalat. Egy John Deere kombájn közel 3o-45 millió forint, a még kapható NDK testvér a Fortschritt E 524-es 8-1o millió. Egy használt, régebbi E 516 hoz 5-6oo ezer forint körül hozzá lehet jutni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Három éve rettenetes állapotban volt, amikor megvásárolták az 1986 os NDK Fortschritt E 516-ost. Azóta szinte az összes ékszíjat cserélték, ami körülbelül 4oo ezer forint. Aztán egy csomó apróságnak tűnő alkatrész, és az összeg már 2 millióra ugrott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
-Nagyon utálok ékszíjat cserélni, pedig alkalmanként csak kettővel kell küzdenem. A kombájnon például a variátor ékszíj cseréje egy egész napos program, ráadásul 35 ezer forint. Szerencsére szinte az ékszíj az egyetlen alkatrész, amit cserélni kell, annyira megbízható az 516-os. Az elmúlt két évben szinte semmihez sem kellett hozzányúlni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A hútô és a légszűrôk |
A motorral soha nem volt gond. A nyolchengeres tuningolt IFA motor a kombájn legtetején van, fedetlenül. Külön létra szolgál a megközelítéséhez. Impozáns látvány. Mellette már takarva, az óriási hűtő és a vödör méretű légszűrők.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motor pöccre indul és gyönyörűen jár, a vezetőfülkében szinte alig hallatszik. A 2oo lóerő akár 3o km/ó sebességgel is képes hajtani az üresen 11460 kg-os monstrumot. A hektáronkénti 18-2o literes fogyasztás állítólag elfogadható. Természetesen gabona esetén, mert a kukorica aratáskor ez az érték akár 25 literre is emelkedhet. Akkor az egész elejét, a vágóasztalt és a motollát is ki kell cserélni egy speciális kukoricavágó elemre.
Hogy a munka dinamikus legyen, egyszerre 4oo liter gázolajat képes feltankolni. Hogy mi módon, elképzelni sem akarom, mert a betöltő nyílás több mint két méter magasságban van.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első kerekeket hidraulika mozgatja, ezért fék nincs. A meghajtó olajnyomás megszüntetésével fékezhető a szerkezet. A hátsó kerekeknél se hajtás, se fék, viszont azokkal kormányoznak, ezért a fordulókör megdöbbentően kicsi. A szervóval mozgatott kerék több, mint hatvan fokban fordul, ezért a kombájn akár a saját tengelye körül is könnyedén meg tud fordulni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A ventillátor |
Az irányító fülke egyszemélyes. A komfortról a fej fölött elhelyezett ventillátor gondoskodik. Nyoma sincs a klímának. Borzasztó látvány a tűző napon, gomolygó porban dolgozó kombájnos. A tulajdonos váltig állítja, a kiváló hűtőberendezés elégséges és kellemes körülményeket varázsol. Szerintem lehetetlen.
Az ülést különféle karok veszik körbe. Balra három kar, a két szélső a cséplő és az ürítőcsiga mozgatását végzi. A középsőt elfelejtettem, micsoda.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az üléstől jobbra van egy vezérlőpult. Rajta az indítókar, kézifék és még másik három. Tekintsünk el a részletektől. A maradék húsz művelet onnan irányítható. Egy háromfunkciós műszerrel akár még sebességet is mérhetünk. Ott van az olajnyomás és a hőfokmérő. Hurrá! Háromra nőtt a felismert kezelőszervek száma: a kormány és a két visszajelző műszer.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A gázkar |
Vérszemet kapok. Jobbra lent a lábnál az a gázpedálszerű izé nem lehet más, csak a gázpedál. De nem, az asztalt mozgatja le és fel, a szörnyű dolgot ott elöl. A gáz sokkal jobb helyen van: jobbra a hátam mögött.
A kulcsszó a variátor. Nem hangzik rosszul. Szintén a jobb oldali pulton szabályozhatnám, ha tudnám, hogyan kell. Egy biztos a variátorral élet és halál urai lehetünk. A variátor szabályozza hogy a cséplô mennyire verje ki a szemeket a kalászból - ha gyengére állítom, egy csomó szem a kalászban marad, és pocsékba megy a gabona fele. Ha túl erősre állítom, péppé veri az egészet és tönkremennek a szemek. Ezért ajánlatos jóban lenni a kombájnossal.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy óriási légturbina is van a gép első traktusa alatt. Nem nehéz kitalálni: a gabona tisztítására szerkesztették. Az áramló levegő fújja ki a polyvát és a töreket, vagyis a fölösleges magházat és a szárdarabokat.
![]() |
|
![]() |
![]() |
János, a tulajdonos szereti az 516-ost. A kombájnozás csak hobbi és fizetés-kiegészítés. Panelházban lakik a városban, és területi képviselő, hol másutt, mint egy gabona termékeket forgalmazó cégnél. De ha eljön az idő, gépre pattan és irány a mező. A felesége az állandó kísérő és szerelő személyzet, mindenre felkészülve autóval és szerszámokkal követi urát. Egyelőre bérmunkában dolgoznak, de remélik, az igazi élet is hamarosan eljön, és saját mezőn arathatnak.
|
Cat megjegyzése:
A helyi termelôszövetkezet géptelepe közvetlen a szomszédságunkban volt. Kisgyerekként elôszeretettel csavarogtam a hatalmas gépmonstrumok, traktorok, kombájnok között, és játszottam bújócskát a Rába Steiger óriási kerekeiben. A szerelôk - mert a gépvezetôk egyben lakatosok, traktorszerelôk, és kombájnosok is voltak - már jól ismertek, és egyszer Csáki Pali bácsi kivitt magával az aratásra.
Amennyire jópofának tűnt a kombájnozás kívülrôl nézve, ezt a fülkébôl már nem lehetett elmondani. A kombájn egy orosz gyártmányú gép volt, rozsdavörös, valami 21-es, de már a betűjelére nem emlékszem, a tsz-ben ezeket váltották le a "modern" zöld-fehér NDK gépek. Légkondi nem volt benne, csak ventillátorok fújták be a kinti forró levegôt. A fülke mint egy üvegkalitka, dél felé könnyedén elérte a belsô hômérséklet az 50 fokot. Ha pedig egy kis szellôzés reményében a sofôr kinyitja az ajtókat, akkor pedig kívülrôl száll be a por és a zúzott szalma és ragad bele az ember bôrébe.
A hômérsékleti anomáliákról eleinte elterelte a figyelmemet a vezetésre összpontosítás. Nagyon nehéz egyenesben tartani, fôképp mivel kis irányváltoztatáshoz is majdhogynem körbe kellett tekerni a kormányt, szóval nem egyszer belenyúlt az "oktató", hogy korrigálja a hibámat, utánam így is cikkcakkos maradt a tarló.
A medvefogás a másik mumus, amivel riogattak. Errôl már többször hallottam, miközben a nap végén sörrel a kezükben egymásnak mesélték élményeiket, hogy mekkora medvét fogtak. Most végre kiderült, hogy nem a barna szôrösrôl van szó, hanem azt nevezik így, ha mindenféle gaz, nád, kis cserje akad a kombájn útjába, ezeket betekeri, és megakasztja a motollát, ennek következtében mindenféle kár érheti a gépet. Na persze nem csak a medvékre kell figyelnie egy kombájnosnak, hanem arra is, hogy délben a sornak azon a végén legyen a géppel, ahová hozzák az ebédet.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
