Nincs mese, megint egy lépés, az első próba jól sikerült. Eddig a Rio volt a hiányzó láncszem a koreai harcvonalban, de elérkezett az idő az általános csapáshoz. A forma nem rossz, a technikára nem lehet panasz, egyedül az árral lőhetnek mellé.
Annak idején csúnyán alakult a Rio bemutatkozása. Ismeretlen márka ismeretlen autója, gonosz áron. Az évek során javult a helyzet, de mi tagadás, nem sikerült népszerű autóvá válnia.
Unokabátyám a racionalitások embere. Matematika-fizika tanár,
igazán nem lepődtem meg, amikor a Kiát másik Kiára cserélte. Nem
hinném, hogy nála alaposabban bárki is utánaszámolt volna, mi az az
autó, ami egy tanár házaspárnak legjobban megfelel. Ráadásul az igények
nem voltak szerények: külföldi utak egy szerény lakókocsival. Emberek,
még egyszer nyomatékosítom: lakókocsit húz a Rióval. És ami a
legdurvább: az autó bevált.
"A Rio áttervezésével azon vásárlóink igényeinek szeretnénk megfelelni, akik többet várnak a Kiától" - jelentette ki Yong-Hwan Kim, a Kia Motors alelnöke és operatív igazgatója. A Sorento, a Sportage és az istenkirály Opirus után én is kíváncsian vártam, milyen lesz az új Rio. Az átalakulás drasztikus, a régi és az új köszönő viszonyban sincsenek.
Elölről a hűtőmaszk miatt egy kicsit mazdás, hátulról az ötajtós változatot az Astrához is hasonlíthatom. Nekem ez a hátsó lámpa jobban tetszik mint az Astráé, de hogy nekem mi tetszik, nem érdekes - általánosságban elmondható, hogy a forma jó irányba változott, aki látta, annak tetszett. Ebben a kategóriában a Swift is bizonyította, hogy a nép szereti a csomagtartós változatot, nem meglepő, hogy az ötajtóssal egy időben megjelent a négyajtós is.
Az adatok szerint az elődjénél magasabb (+50 mm) és szélesebb (+15 mm), viszont 250 mm-rel rövidebb az új ötajtós karosszéria. A tengelytáv ennek ellenére 90 milliméterrel nőtt, így a belső tágasabb lett.
Belül is óriási a változás, bár csodát nem láttam. Némi kárpit és sok műanyag. Az ülés kényelmes volt, és a vezető szerény karfát is kapott. Én teljesen hátratoltam, hogy a volán mögött hibátlanul terpeszkedhessek, és még úgy is befértem hátra. A középkonzol kicsit a vezető felé fordul, és jobbra dagad, így a jobb elsőn már nem olyan vidám a terpeszkedés.
Rakodóhely van bőséggel. Kedvencem a bögretartó volt, ami nem más, mint egy nagyobb pohártartó, csak van egy rés a bögre fülének. Ugyan ki foglalkozik manapság a piti pohártartókkal? A Kia úttörővé vált egy eddig megoldatlan problémában. Melyik európai autóban tudunk biztonságosan elhelyezni egy bögrét?
A műszerekről viszont inkább nem beszélek. Nekem ez a gyengém, szerintem nagyon fontos, mi van az orrunk előtt. Hát, az új Rión még lett volna vele egy negyedórás munka. Rettenetesen néznek ki a mutatók, pedig az elrendezéssel és a működéssel nincs baj. A kapcsolókat esetlegesen szórták szét, a középkonzolra csak az elakadásjelző és az ablakfűtés került. A fedélzeti komputer adatait - a Kiánál megszokott módon - a műszerfalon található TRIP feliratú gombbal csalogathatjuk ki. Most nem túl szerencsés helyre, a kormány mellé, takarásba került.
Szerintem a potenciális vevőknek
érdemes lesz okosan összeállítania a felszereltséget, mert az
apróságok jelentősen átformálják a belsőt. Az alapból bőrös,
digitklímás automatába szökve olyan volt, mintha más típusban ülnénk.
Az új Rio alatt elöl teljesen független McPherson-, hátul torziós tengelyel kombinált független felfüggesztést találunk. A négy tárcsát rásegítő fékezi. Az új fékrendszerrel a fékút 40 méter (100 km/h sebességről) - ez 1,4 méter javulás az előző Kia Rio modellhez képest. A sajtóanyag szerint a Nyugat-Európában forgalmazott Rio modellekben az ABS alapfelszereltség lesz, de a prezentáción úgy tűnt, mintha nálunk csak a legjobban felszerelt kapná. Az új Rio - a B szegmensben szokatlanul - kikapcsolható ESP-vel is rendelhető.
Első körben egy automata 1,6-ost próbáltunk. A DOHC motor
folyamatosan változtatható szelepvezérléssel (CVVT) rendelkezik, és 112
lóerőt kapunk tőle. Az automata négysebességes volt, és szépen
kapcsolt. Persze el lehet képzelni jobbat, de kategóriájában
tökéletesen megfelel. Az átlagfogyasztás a számítógép szerint 8 literre
jött ki, vegyes használatban.
Az 1,4 literes benzinmotort, ami elsőként az új Rióban mutatkozott be, sajnos nem tudtuk kipróbálni, de a szintén új CRDi dízelt kiharcoltuk. Az 1,5 literes, négyhengeres közös nyomócsöves befecskendezéses motort változó geometriájú turbó tölti. Ebben a kategóriában jelenleg vezet 110 lóerős teljesítményével, és a nyomatéka sem hangzik rosszul, 235 Nm 2000 ford/perc fordulatszámon, miközben a károsanyag-kibocsátása eleget tesz az Euro 4 környezetvédelmi előírásainak. A gyakorlatban szép dinamikus autózást tett lehetővé, és az utastérben alig hallani hangját.
Egészében elmondható hogy az új Rio meglepően csendes autó. Nincs nyöszörgés, rendesen, szépen összeszerelt jószág. A zajszigetelésre és a vibrációk kiküszöbölésére külön gondot fordítottak. Például az üreges szelvényekbe hangelnyelő habot sajtoltak, és egy darabból készült, hatrétegű szigetelést hoztak létre a szerelvényfal alatti válaszfalhoz, hogy leárnyékolják a belső teret a motortérben keletkező zajokról.
Minden erőfeszítés kárba vész viszont, ha a gumiválasztás nem megfelelő. A forgalomba kerülő autókon, sajnos, ugyanaz a HANKOOK gumi van, amivel most is próbáltuk. Nemcsak a menettulajdonságokat befolyásolja, hanem zajos is. Szerintem ez az autó jobb gumikat érdemelne.
Az új Rio modell Koreában, a Sohari összeszerelő üzemben készül, az árusítással összekötött bemutatóra Magyarországon szeptember elején kerül sor. Akkor derülnek ki az árak is. Annyit sikerült megtudni, hogy az induló ár kétmillió körül alakulna. Ha sikerül, most már biztosan tudom, mi lesz az unokabátyám következő autója.