Pöccre indult húsz év után az első magyar Astra
Délután kettőkor szűk kompánia gyűlt össze a gödöllői Opel Gaál bemutatótermében, ahol egy öreg Chevrolet pickup és egy Opel Ascona raliautó közé állítva, néhány szalámis szendvics társaságában ott várakozott a legelső magyar Astra. A közlekedési múzeumban rendezett before party után azért küldték ide, hogy szakszerűen felkészítsék az újraindításra. Jobb kezekbe mondjuk nem is adhatták volna, hiszen Gaál Józsi nem csak egy szimpla autókereskedő. Aki korábban érdeklődött az autóversenyzés iránt, vagy esetleg veteránozással foglalkozik, az mind ismeri és orákulumként tekint rá; műhelye, mint egy műtő, sztorijai kifogyhatatlanok.

Józsi feladata volt, hogy a húsz éve álló autót újra üzemképes, indítható állapotba hozza, mert az a március 13-i évfordulón saját kerekein fog legurulni születése színhelyére, Szentgotthárdra.
Első blikkre talán nem tűnik túl nagy kihívásnak a feladat, de aki veteránozással foglalkozik, az tudja, hogy bizonyos alkatrészeknek az állás többet árt, mint a használat. A vezérműszíj például sokszög alakban merevedett meg az évek során, a kuplung letapadt és a fékmunkahengerek is beálltak.
Legelőször ezért egy sor veszélyeztetett alkatrész cseréje állt a feladatlistán. A fékmunkahengerek, a termosztát, a vízpumpa, a gyertyák, a vezérműszíj, az ékszíj, az AC-pumpa és a gumigyűrűs csatlakozók is egy barna dobozba kerültek, helyükre újat tettek be. Cserélték az összes szűrőt és folyadékot, kipucolták a fém benzintankot és egy új akksi költözött a gépháztető alá. A jubileumi útra majd a gumikat is lecserélik, de megtartják az eredetieket, mégiscsak maga Antall József miniszterelnök koptatta őket azon a húsz méteren, amíg forogtak.
Habár illett volna, az elmúlt két évtizedben a kipufogó nem volt ledugózva, így a párás levegő akadálytalanul bejuthatott a hengerekbe. Ezért elővigyázatosságból kivették a gyertyákat, és endoszkóppal benéztek a hengerekbe. Szerencsére nem képződött korrózió vagy lerakódás a hengerfalon, úgyhogy finom olajat permeteztek be a gyertyanyílásokon, és némi állás után önindítóval átforgatták a motort. Újabb vizsgálat következett, ami tökéletes állapotú hengerfelületet mutatott.
A korábbi posztban több olvasó horpadást vélt felfedezni a kocsi sárvédőjén, és erről kisebb vita is kialakult. Nos, igazuk volt. A múzeum raktárában valamit nekitolhattak korábban, a lökhárító is megkarcolódott és a jobb első sárvédő is behorpadt. Utóbbit most kijavították, a lökhárító maradt úgy; kár lett volna újra cserélni, hiszen a műanyag alkatrészeken jelölik a gyártás dátumát.
Fél három környékén végül Dános Andrásra szegeződött minden kamera és tekintet. András beült, kicsit hagyta magát ugratni, hogy beindul-e a kocsi, aztán elfordította a kulcsot.
Sima indítással persze nem úszta meg az Astra. Eddig minden folyadéktól óvták a karosszériáját, most viszont kiadós pezsgőfürdőt kapott.
Az autó tehát bevetésre kész, és márciusban természetesen mi is ott leszünk a gyárlátogatáson. Addig pedig nézegetem a régi benzinszűrőjét, amit megkaptam ajándékba, merthogy húsz éve ott voltam, amikor legurult a szalagról.
Ha ez így megy tovább, párszáz év múlva az egész az enyém lesz.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
