Karriergyilkos, feleséglopó dzsigoló volt a Bugatti idolja

2015.12.05. 12:39
3 hozzászólás

Chiron - a név, amit a következő tíz évben mindig leírnak majd, mint referenciát, ha új játékos érkezik a szupersportautók mezőnyébe. A tíz évig regnáló Veyron után a Bugatti maradt a grand prix-versenyzős tematikánál, de a szürke Pierre Veyron után most egy érdekes fazont szedtek elő a múltból, és keresztelték el róla a csúcsmodellt. Louis Chiront, a poszterre való arcélekkel megáldott zsenit, az úriembert, a két világháború közti évek egyik legnagyobb tehetségét, akinek megosztó elem közel annyi van a múltjában mint siker.

Kapcsolódó
Kiderült, mi lesz az új Bugatti neve

Kiderült, mi lesz az új Bugatti neve

Ismét a legek autóján dolgozik a Bugatti, és ismét egy versenyző-legendáról nevezik el.

Chiron francia szülők gyerekeként született Monacóban, 1899-ben. Anyját korán elvesztette, ezért gyerekként sok időt töltött apja munkahelyén, Monaco egyik legpatinásabb hotelében, a Hotel de Paris-ban. Itt keltette fel egy gyerektelen orosz nemes hölgy figyelmét, aki megkedvelte, és támogatta tanulmányait. 15 éves volt, amikor ennek a jótevő hölgynek a sofőrje megtanította vezetni. Bele is bolondult az autózásba, de egyrészt szegény volt hozzá, másrészt jött a háború, ahol viszont nagy hasznát vette az értékes tudásnak. A francia hadsereg tüzéreként harcolt, de minthogy vezetni már ekkor jól tudott, 19 évesen Ferdinand Foch parancsnok sofőre lett a nyugati fronton.

A monacói Hotel de Paris bárja az 1920-as években
A monacói Hotel de Paris bárja az 1920-as években

A háború után abban a monacói hotelben talált munkát, ahol gyerekéveiben az apja főpincérként dolgozott. A szofisztikáltan fogalmazott visszaemlékezések élete ezen korszakáról úgy számolnak be, mint azokról az évekről, amikor az ifjú sármőr gazdag hölgyek társaságaként, leginkább táncpartnerként keresett szép pénzeket, hogy megteremtse régi álma, az autóversenyzés feltételeit. Ne ferdítsünk: Chiron hímkurva volt. Azokban az időkben sok fiatal férfi számára volt létra ez a társadalom mélyéről, köztük más autóversenyzőknek is. Aki nem volt annyira szerencsés, hogy tehetős és/vagy arisztokrata család szülötteként a segge alá rakták a kor tán első számú úri hobbieszközét, a versenyautót, annak ez egy könnyű út volt a célig. A szegény ifjú sármőrök szponzorai a társaságra, figyelemre és ezzel együtt testiségre vágyó vénlányok voltak. Így volt ez Chironnal is, még ha a Bugatti ezt a fejezetet szégyenlősen ki is hagyja mostanság a méltatásaiból.

Chiron pályafutása legfontosabb sikerénél, az 1931-es Monacói Nagydíjon egy Bugatti Type-51-gyel
Chiron pályafutása legfontosabb sikerénél, az 1931-es Monacói Nagydíjon egy Bugatti Type-51-gyel

Chiron személyiségének meghatározó eleme volt első rangú modora és kisugárzása. Beszámolók szerint mindig elegánsan öltözködött, minden élethelyzetben mosolygós, figyelmes volt. Nem dohányzott vagy ivott, szivart sem szívott, és fontosnak tartotta fizikai állapotát, ezért rendszeresen síelt és biciklizett. Jó kiállása és modora sokat segítette az érvényesülésben, így viszonylag hamar, 1923-ban már saját Brescia Bugattijával élhette leghőbb vágyát, az autóversenyzést. Kezdetben helyi versenyeken, első sorban hegyi felfutókon indult. A kezdeti lökések után a többi már a szerencsén, kimagasló tehetségén, na meg egy kevés ravaszságon múlott. Alig három év telt el, és Chironra felfigyelt a Hoffman-La roche gyógyszergyártócég örököse, Alfred Hoffman, aki megtámogatta egy Bugatti Type 35-tel, a világ később legsikeresebb versenyautójával. Louis profi bugattis karrierje itt kezdődött igazán, egyben Hoffman támogató barátságától datálhatjuk, hogy meg voltak számlálva a napjai.

Idol volt és az is maradt
Idol volt és az is maradt

A következő években Chiron a kor nemzetközileg jegyzett legjobb versenyzői közé nőtt. Már az 1927-es szereplésével megmutatta, hogy megállja a helyét a grand prix-ken is, '28-ban pedig megnyert szinte mindent, ahol rajthoz állt, köztük első igazán nagy sikerét is megszerezte, amikor győzött az Olasz Nagydíjon Monzában. Ezekben az években már egész szervezett formát öltött a grand-prix-versenyzés, annak ellenére, hogy a gyártók és versenyzők lehetőségein sokat fogott a gazdasági világválság.

Chiron helyzete kényelmes volt: Hoffman autóját és a Bugatti gyári csapatét is vezette a húszas évek végén, és a harmincas évek első éveiben. Pályafutása legsikeresebb időszaka volt ez, óriásikat meccselt Tazio Nuvolarival, barátjával, Rudolf Caracciolával, és az 1929 és '32 között szinte minden fontos nagydíjat megnyert legalább egyszer, köztük is számára a legfontosabbat, a monacóit is. Egyben ez volt az az időszak, ami alatt pártfogója feleségével összemelegedett. Alice Hoffman-Trobeck szépsége mai szemmel ugyan megosztó, de volt sok egyéb tulajdonsága, amiért akkoriban szokás volt bolondulni egy férfinak. A Baby becenéven ismert nő Amerikában született német anyától és svéd apától. Széles látókörű, több nyelvet beszélő művelt és városias nő volt, aki nem mellesleg rajongott a versenyautókért és versenyzéssel járó utazgatásért. Chiront mint időmérője kísérte a futamokra, de nyílt titok volt kapcsolatuk.

Különös, hogy míg neve összeforrt a márkával, a Bugatti és Chiron kapcsolata kevesebb mint tíz évvel az első összetáncolt Brescia után, 1932 végén véget ért. Egyrészt Mr. Hoffman büszkesége nem bírta, hogy feleségét elcsábította tőle a kegyeltje, és egy francia tehetség, René Dreyfus lett az első számú támogatottja, másrészt a Bugatti csapatmenedzsere, Meo Constantini is ekkorra elégelte meg Chiron önfejűségét. Egy ilyen erős gyári hátszél eltűnése akkoriban sem volt kis pofon, de Caracciola is akkor maradt csapat nélkül, ezért megalapították a sajátjukat, amihez vettek három Alfa Romeo 8C-t. Európa tán két legjobb versenyzője óriási sikereket érhetett volna el együtt, ha a német nem töri össze magát rögtön első közös versenyükön, az 1933-as monacói nagydíjon. Caracciolára hosszú rehabilitáció várt, ami alatt a felesége meghalt egy síbalesetben és csak Chiron és Baby Alice tudták kirángatni a depresszióból. Alice talán többet is tett az ügyért, mint kellett volna, és kis idő múlva már a német feleségeként mozgolódott a grand prix-k boxaiban.

Alice és Caracciola már egy párként
Alice és Caracciola már egy párként

Miután a privát csapatból nem sok lett, Chiron a Ferrari Alfa Romeóival versenyzett. Még volt két jó éve, de már nem volt annyira könnyű dolga, mint bugattis éveiben. 1936-ban Caracciola hívására csatlakozott a Mercedeshez, ám az év csak egy vergődés volt, és miután a Német Nagydíjon még egy csúnya baleset is érte, úgy döntött, visszavonul. A Talbot még elcsábította pár futamra, de aztán a háború abba is közbeszólt.

Kevés alfás sikere egyike, az 1934-es Francia Nagydíj győzelme után
Kevés alfás sikere egyike, az 1934-es Francia Nagydíj győzelme után

Chiron nevét nem homályosította el néhány év világégés, így akkor is volt súlya a szavainak, amikor minden idők egyik legkarakteresebb autóversenyzőnője, Hellé Nice karrierjét tönkretette 1949-ben. Nice aktmodellként, táncosként és Chironhoz hasonlóan tehetős emberek szexpartnereként alapozta meg karrierjét. Ez nem különösebben hátráltatta az érvényesülésben, ellenben a váddal, amit Chiron a fejéhez vágott a '49-es Monte-Carlo-ralit megelőző fogadáson. A versenyzők mellett ilyen-olyan méltóságok füle hallatára történt, hogy Chiron odasétált Nice-hez és hangosan, jól érthetően a szemére hányta, hogy mivel a háború alatt a Gestapónak dolgozott, szégyen a jelenléte és ki kéne zárni a versenyről. Chiron indítéka azóta sem tiszta, bizonyítéka sem volt a hölgy ellen, de ez nem érdekelte a szervezőket, Chiron jóbarátait. A vád és az utána kapott hírverés ellehetetlenítette Nice-t, akit elhagytak támogatói, és szegényen, egy félbeszakadt pályafutással a háta mögött halt meg.

Hellé Nice, a nő, akinek pályafutását Chiron szakította félbe egy Alfa Romeo Monza 8C versenyülésében
Hellé Nice, a nő, akinek pályafutását Chiron szakította félbe egy Alfa Romeo Monza 8C versenyülésében

Chiron a világháború után még próbálkozott az autósporttal, de más sosem tudta megismételni sikereit. Ott volt a Forma-1 alatt világbajnoksággá szervezett grand prix-sorozat első futamain, de az új szereplőkkel teleszórt mezőnyben már csak egyetlen dobogós helyre futotta. Két hónap híján 56 éves volt, amikor rajthoz állt a '55-ös Monacói Nagydíjon, amivel máig a Forma-1 legidősebb versenyzője. Hívták is Vén Rókának a németek, de nem emiatt. Az a becenév még aktív éveiből akadt rá, amikor egy teszten mindenkit hülyére vert a Mercedesnél. A németek nem értették, hogy volt képes irreálisan sokat verni rájuk, mígnem rájöttek, hogy a pálya egyik kanyarját rendre levágta.

Az 1951-es Belga Nagydíjon egy Talbot-Logóval
Az 1951-es Belga Nagydíjon egy Talbot-Logóval

Ravasz volt, mint akkoriban bárki, ha érvényesülni akart. A történelem homálya sokat elfed élete kényesebb szakaszaiból, de ami tisztán fennmaradt, az Louis Chiron sikerei, a győzelmei száma, és az ellenfelek tisztelete, ami övezte. Monacóban erősen él az emlékezete, még egy kanyart is elkereszteltek róla, és hála a Bugatti jövőre várt 1500 lóerős szörnyetegének, hamarosan új generációk ismerik meg a nevét. 

Források: 1.; 2.; 3.; 4.; 5.

Az oldalról ajánljuk

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
  • Hírek

Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát

A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.

tegnap, 17:13
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38