A Wankel-motor olyan az autóiparnak, mint egy őrült jó, de lelkileg instabil nő, akit mindennél jobban lehet imádni, ha éppen jó napja van, de leginkább csak rossz van neki. Sok gyártónak volt vele egyéjszakás kalandja, az NSU bele is halt, a Mazda pedig szinte belenyomorodott az abuzív párkapcsolatba. Minden összeköltözésnél megígérték, hogy most már jó lesz, aztán valahogy nem lett. De a szép napok, na arra mindenki örömmel emlékszik. Fogjuk fel a harmadik generációs Rx-7-est - FD3S- is egy ilyen szép periódusnak, ami a legerősebb széria Wankel volt, és talán a legszebb is.

Két rotor, kamránként 650 köbcenti, szériában elsőként alkalmazott szekvenciális turbófeltöltés és célországtól függően 255-280 lóerő közti teljesítmény. Mindezt bepakolták egy kortalanul szép kaszniba, amiben igazából nincs semmi különös, azon túl, hogy egy jó arányú kupé, de pont annyira, hogy az elmúlt másfél évtizedben csak kívánatosabb lett. A Wankel persze itt sem sikerült annyira, mint várták, sok ma futó példányban már egyturbós Toyota sorhatos vagy könnyűfém Chevy V8-as pörög. Na, nekik nincs igazuk: a wankel motor lényege a kis méret és a még kisebb súly. Be lehet tolni mélyen az első tengely mögé, így drámaian csökken az autó orrtolási hajlama.

Meg aztán egy autó legnehezebb része a hajtáslánc, és egy ennyire könnyű motor-váltó kettőssel igazán jól kiegyensúlyozott autót lehet építeni. Kénytelen volt ezt beismerni Rob Dahm Wankel-pápa is, aki röhejesen erősre átépített bolygódugattyús Mazdáival lett ismert a neten. Emberünk épített egy háromrotoros turbó RX-7-est, kihasználva, hogy a rotorok egymás mögé építésével abszurdba hajló teljesítménynövekedést lehet elérni. Épp csak a kiegyensúlyozottság borult fel, vagyis az autó borzalmasan gyors lett egyenesben, de kanyarban elveszett a fantasztikus stabilitás. Dahm fájdalmas önvallomását videón is megörökítette:
És itt jött az isteni szikra: Rob úgy döntött, hogy megépíti a végső Wankel-sportkocsit, természetesen egy RX-7 alapjara, hiszen suszter maradjon a kaptafánál. Nem lehet sokat tudni a félkész gépről, azon túl, hogy most épp a SEMA Shown - tunerek és alkatrészgyártók éves szakmai kiállítása - pózol. Annyi mindenesetre látszik, hogy négyrotoros lesz a motor, egy gyári 20B, amit az Eunos Cosmo luxuskupéba szerelt a Mazda 1990 és 1996 között. Két liter Wankel-mércével már elég nagy lökettérfogat, de biztonsági alapon rácsavaroztak még egy akkora Garret turbót is, amiben óvatlan pillanatokban komplett út menti marhacsordák tűnhetnek el.
Ezeket látva nehéz elképzelni, hogy a motor teljesítménye ezer lóerő alatt marad, de mi lesz a már háromrotorosnál is hiányolt kanyarképességekkel? Elvégre ez egy még nagyobb és még nehezebb vasdarab a kocsi elejében. Dahm úgy döntött, hogy összkerékhajtással próbálja kompenzálni az orrtolást, ráadásul a világon elsőként egy RX-7-esben. A váltó hatsebességes szekvenciális, a középső osztómű pedig egy R35-ös Nissan GT-R-ből jön. Azt nem tudni, hogy honnan származik az első diffi, de hasonlóan helyezték el, mint Ken Block Hoonicornjában, vagyis a hajtás a motor jobb oldalán fut előre az egykori kerékdob mellé helyezett osztóműhöz. Az első tengely könnyedén elfér, hiszen tényleg alig foglal helyet a motor, aminek leghátsó tárcsája már tulajdonképpen a kardánalagútban van. A futóműnél Ken Block Mustangja adta az ihletet, nagyon hasonlóan, mart alumínium himbakarokkal oldották meg a rugózást, valószínűleg a stabilitásnak is jót tesznek a középre beépített rugóstagok.
Kiderült, mit tud Ken Block csoda-Mustangja
Néhány hónapja már láttuk a porig ültetett '65-ös modellt, de most az is kiderült, mit tud.
Természetesen a tűzfaltól előre - bár a kardánalagút helyén is tisztes csövek futnak - teljesen újra kellett gyártani az autót, hiszen tulajdonképp semmit nem tartottak meg az eredeti alkatrészekből, a motor is kétszer akkora, és egy extra diffinek meg tengelynek is helyet kellett találni. A várható felhasználásról sokat sejtet, hogy a jó arasznyival kiszélesítették a kasznit, és valószínűleg a kerekeket sem pogácsázással tolták az öblös sárvédők alá.
Kevés dolog tudható biztosan az autóról, de már így, félkész állapotban is minden csavarjáról süt az őrület. Akármi is lesz belőle, a Dahm garantáltan felteszi a Youtube-ra, mi pedig jól megírjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
