Futómű, fék, villamosság - eseménytelen év az öreg Audival

2022.01.16. 14:47
9 hozzászólás

Durva: betettem az öregautós cédulát a poszt elejére, pedig ez egy fiatal autó. Legalábbis így élt az elmémben, amíg ki nem számoltam, hogy kétezer-huszonegyből ezerkilencszázkilencvenhét, az huszonöt. És tényleg, öregszünk, a fenébe is, éppen akkor kezdtem a sulit, amikor bemutatták ezt az első A4-generációt. Mondjuk, ahhoz képest, hogy ilyen idős, és már bőven túl van a 300 ezer kilométeren, feltűnően eseménytelen volt a harmadik közösen eltöltött évünk is. Vagyis egy nagy fenét. A lassan, de annál mélyebbre kornyadozó ágairól tűlevelet hullató karácsonyfa mellett – nem, mi nem vízkeresztkor bontjuk – pötyögve ezeket a sorokat így emlékszem, de igazából sokat segít a felejtésben, hogy tavaly elhalt a telefonom, a javításokat pedig mindig abban vezettem.

Ez kicsit fáj is, mert eddig a vásárlástól kezdve minden egyes tankolás és a legapróbb szelepsapka is be volt írva. Szerencsémre a kontaktokat és a fényképeim egy részét még sikerült kihúzni a végelgyengülésben kimúlt öreg Xiaomiból, de a Drivvo vagy mi a franc nem adta magát ilyen könnyen, az alkalmazás adataihoz sehogy nem fértem hozzá, így a saját memóriámra hagyatkozva boldogan könyvelhetem el, hogy igazán olcsón fenntartható még ma is az öreg TDI. Hiszen alig volt vele valami tavaly. Bár, ha mélyebbre ások a gondolataimban, akkor azért elég mozgalmas év rajzolódik ki. Talán megneszelte, hogy megfogant a fejemben az autócsere gondolata, de az egy másik történet lesz.

Az mondjuk nem ért meglepetésként, hogy az első futóművet fel kell újítani. Amikor három éve megvettük az Audit, teljesen hangtalan volt még, de időközben elkezdték a környéken kiépíteni a szennyvízcsatornát, ami miatt úgy egy évig szétbombázott úton, aszfalt helyett jó esetben murván, de gyakran inkább csak a gödrök és vizesárkok közötti bitumenmaradványokon egyensúlyozva jártam melóba. Ez eléggé megviselte a lengőkarokat, egy ideje már kívánta az autó a friss – és még véletlenül sem ropogós – szettet. Nem volt semmi dráma, de jobbról már jöttek a hangok. Viszont amíg nem volt meg a helyreállítás, aszfaltozás, meg minden ilyen úri huncutság, inkább kivártam, nem akartam csak azért beleönteni a pénzt, hogy műszaki előtt még egyszer megismételjem.

Mindegy is, végül csak elkészült a csatornahálózat, lett szép új aszfalt, az A4 pedig ment a műhelybe. Ennek a szériának a sok lengőkaros első futóműve neuralgikus pont, szokták mondani, hogy gyakran kell cserélgetni. Mindenki másra esküszik: van, aki egyesével csak mindig a rosszat dobja ki, más inkább a teljes szettet, mert az elhasználódott elemek az újakat is gyorsabban megeszik. Aztán a márka: akad, aki a legolcsóbbat szereli be, mert úgysem tart sokáig, aztán van egy tapasztalatokkal megalapozott rajongótábora a Meyle HD erősített kivitelű szettjének, de van, aki ár-érték arányban a Hartra esküszik. Ebbe most Frap ment, szerelő barátom ugyanilyen Avantjában négy éve szolgál, pedig ő elég sokat megy.

Hetvenötezerért hozott is belőle nekem egy garnitúrát, kormányösszekötőkkel együtt, a műtét időzítése pedig pont úgy sikerült, hogy a kocsi még nálam volt, amikor a kislányom megszületett, az apás szülésre egyéni pályacsúccsal érkeztem, a fűkaszás ámokfutás napján látogatni is azzal mentem, de a kórházból haza már édesapám közel félmilliomos A6 Avantjával utaztattuk Luca Lénát. Így vagy úgy, de kerregő TDI lett az első hintója. Közben meglett az olajcsere is, így a tervezett éves feladatoknak a végére is értünk, de nincsen ám olyan, hogy ne verhetnék a seggére még egy pár forintnak, hiszen ekkor még csak májust-júniust írtunk.

Kapcsolódó
Fűkaszás ámokfutás az út szélén

Fűkaszás ámokfutás az út szélén

Most szerencsém volt, mert csak a mellkasomat találta el a felpattanó kő, de lehet, hogy máskor a szememet lövi ki.

A helyzet akkor vett nem várt fordulatot, amikor a Mini Cooper S tesztautót vittem vissza a BMW-hez. Visszaültem a saját, jól megszokott fekete kombimba, de amikor először kellett egy parkolóházi sorompónál leengednem az ablakot, az úgy döntött, kár lenne kizárni ezt a csodás, meleg nyári szellőt, hát inkább lent maradt. Próbáltam jobb belátásra bírni, de pusztán a kapcsoló izgatásával ez nem sikerült, így gyors útvonal-módosítással autópálya helyett országúton indultam haza. Pályatempónál ugyanis pontosan olyan kellemetlen szögben húz a cúg, hogy annak nem szívesen teszi ki magát az ember egy órán keresztül. Így végül csak az egészségügyi szünet volt izgalmas, a pisálás erejéig lehúzott ablakkal kellett magára hagynom az autót, majd a további próbálkozásokat siker koronázta, és egyszerre felsiklott az üveg.

Kapcsolódó
Meghasonlott vérmókus

Meghasonlott vérmókus

Ha arra van szükség, spórol, ha kell, üvölt, és még gyorsan menni is jólesik a Mini Cooper S-sel. De messze nem hibátlan.

Otthon szétszedve, a motort és a sínt is megtisztítva, újrakenve működni látszott, de lett helyette más bajom. Éppen pelenkáért meg popsikrémért kirándultam a teszkóba, amikor furcsán morgóssá vált az autó hangja, gázelvételnél meg olyanokat tüsszentett, mintha frissen szabadultam volna a Halálos iramban filmekből, szinte már éreztem magamon feszülni Vin Diesel fehér trikóját. A too fast mondjuk nem volt meg, de a too furious ebben a pillanatban eléggé stimmelt. Mivel teljesítményvesztést nem éreztem, és a tükröt kémlelve a fekete felhőt sem láttam magam mögött osonni, csak reménykedtem abban, hogy nem a turbó.

Kapcsolódó
Az utcai versenyzéstől az űr széléig

Az utcai versenyzéstől az űr széléig

Generációkat az autózás felé fordító filmként indult a F&F, de idővel autó-alapú akció-sorozattá nőtte ki magát. Muszáj volt neki.

De ha pelenka kell, akkor pelenka kell, úgyhogy elgurultam a boltig, csak a parkolóban pattintottam fel a géptetőt. Itt egyszerre éreztem megnyugvást és csalódottságot, ugyanis tényleg nem a turbó volt a zaj forrása, hanem a csiga utáni flexibilis összekötőcső szakadt le a fenébe. Szűk kétéves alkatrészről van szó, nem sokkal az Audi megvétele után cseréltük, de úgy tűnik, ennyit bírt a minőségi utángyártott cucc. A bajom csak annyi volt, hogy nem tudok hegeszteni, márpedig az újat másképp nem lehet beépíteni. Gondoltam, ez nem egy nagy meló, el is gurultam az egyik közeli szervizbe, ahol közölték, hogy ilyen fiatal autókon nem szoktak már hegesztéssel járó munkákat vállalni. Igen, ezt tessék ízlelgetni: a fiatal, 24 éves autómon – amivel lassan közellenség leszek mindenhol a kora és dízelsége miatt. És hogy egy autószervizben nem akarnak hegeszteni. Hát jó. A másik szereldében bő egy hét múlvára kaptam volna időpontot, de nagybátyám kihúzott a szarból, túlórában kicserélte a flexicsövet.

Nagyjából két napig élvezhettem is a hibamentes autót. Aztán egy szép, borongós, nyári szombat reggelen gondoltam, elmegyek a Lidlbe, megnézem magamnak az akciós száraz-nedves porszívót. Nyomom a gombot a távirányítón, de az ajtók nem nyílnak. Nyomom még, de semmi. Másik kulcs, másik távirányító – zéró. Jó-jó, azért van a kulcslyuk. Aha, a vezetőoldalon semmi. Utasoldalról bemásztam, kulcs bedug, elfordít... Semmi. Az akku nullán, pedig nem is régi, egy éve vettem bele Bosch-t. Jól emlékszem, mert az is nyáron döglött meg.

De nem baj, hiszen van másik autónk: nagypapám már nem vezet, ezért ideadta a negyvenezret sem futott Matizt. Viszont én elég profi vagyok ahhoz, hogy az Audival a garázsajtó előtt álljak meg, természetesen lejtőn, hogy véletlenül se tudjak kiállni a Daewooval, de eltolni se bírjam a kombi hájas testét. Na, sebaj, feleségem női vázas bringája várja a bevetést a pincében: gyors törölgetés nedves szivaccsal, guminyomás beállítása, lánckenés, és már úton is vagyok. Igaz, nem a száraz-nedvesért, hanem akkumulátorért.

Amikor félúton elkezdett szakadni az eső, igazából már fel se nyomta az agyamat, elvégre nyár van, majd megszáradok. Az már jobban fájt, hogy az aksit nem tudtam felgumipókozni a bringára, ezért a továbbra is szakadó esőben eltoltam egy buszmegállóig, lelakatoltam, majd másfél óra várakozás után felszálltam a nagy sárgára, és hazazötykölődtem. Akku be, kocsi pöcc-röff. Egészen másnapig. Amit magam tudtam, ellenőriztem, az ablakemelő-motorra gyanakodtam, de végül kénytelen voltam villamossághoz értő segítséget keresni. Végül tizenpárezerért lekötötték az állófűtést, annak az elektronikájában keletkezett valamilyen zárlat, ami szipkázta a delejt. Hurrá!

Az most mellékszál, hogy közben az oldalablak megint megadta magát, és legutóbb a szerkesztőségben már Gajdán Miki segítségét kellett kérnem, hogy egy virtuóz négykezessel felügyeskedjük az immár a sínből is kiugró üveget. Ez tényleg nem fontos annyira. Na, de a fék!

Aki a tavalyi összegzőt olvasta, akár még emlékezhet is, hogy látásból egész jól ismerjük egymást a fékhiba piros visszajelzőjével. Jól nevelt kis lámpácska, mert ha már ott van velem egész évben, gondolta, mégis csak rám köszönne megint. Éppen hazafelé tartottam valahonnan, amikor hangos sípolással emlékeztetett, hogy még megvan, és számíthatok rá a bajban. Rögtön a korábbi emlékek jutottak eszembe: amikor legutóbb egymás szemébe néztünk, akkor éppen a hátsó nyereg fosta el magát, így most félreállva is rögtön a nyergeknél kezdtek nézelődni, de száraz volt minden. A fékfolyadéknak sem volt híja, úgyhogy vettem a bátorságot hazamenni.

Kapcsolódó
Ennyibe fájt a második év az Audival

Ennyibe fájt a második év az Audival

A nagy problémák elkerültek, de ingyen ebéd nincs, megint ráborult egy komolyabb összeg az A4-re.

Ha már így alakult, gondoltam, gépre is dugom gyorsan, hátha mutat valamit. Így is lett, a bal első kerékfordulatszám-jeladó szakadását jelezte. Ez a hibakód és leírás egyfelől jelentheti szó szerint azt, amit állít, de az sem kizárt ilyenkor, hogy magával az ABS-tömbbel van gond. Az egy zsebbenyúlósabb tétel, ezért gyorsan le is kaptam a kereket, és egyértelműbb nem is lehetett volna, a több helyen is rögzített vezeték egy szakaszon elszabadult, a kerék kidörzsölte. Megvagy!

A Bárdiban rendelős volt a holmi, polcról nem tudtak éppen adni. Nem a legolcsóbbat vettem, ha már cserélni kell, menjen bele valami normális, így is megállt egy tízesből. Aztán gondoltam, a csere is gyorsan meglesz. Hiszen csak ki kell húzni a csonkállványból, széthúzni az elektromos csatiját a dobbetét mögött, befűzni az újat, feltenni a kereket. Mármint, ez lenne a folyamat, ha nem lett volna örökre berohadva a helyére a régi jeladó.

Ehelyett következett három óra tömény, mélytorkos imádkozás a november közepi zimankóban, mert úgy be volt gyógyulva, hogy moccanni sem akart. Ilyenkor két út van, legalábbis az én agyamban ezek a megoldások léteztek. Egyfelől szét lehet kapni az egészet, a külső féltengelycsuklót is, és úgy kiütni. Vagy a rizikósabb vállalás, hogy roncsolással kiszedni a régi jeladót, majd a maradványait finom mozdulatokkal kivésni, hogy a túloldalt megbújó ABS-gyűrűt ne verjem szét. Sajnos ez utóbbit választottam. Annyiból szerencsém volt, hogy sikerült pár milliméteres darabokban kibányászni a jeladót, közben nem tettem kárt semmiben. Kivéve a saját idegrendszeremet. Összerakás után már csak egy gyors hibakódtörlés, próbaút, és láss csodát, működik. Nem jött vissza a hibajelzés, sem sikoltozó-villogó piros lámpa, sem pedig számítógéppel kiolvasott hibakód képében.

Szóval nagyjából ilyen mifelénk egy eseménytelen év az Audival. Amúgy tényleg az, mert mindig, a mínusz tízekben is zokszó nélkül indul az egykilenc, végigcsinált velem egy házfelújítást-költözést, és 5-6 literes fogyasztással a világból kivisz. És szerintem a következő gazdáját is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16