A legveszélyesebb ülés az autóban

2009.07.30. 17:55 Módosítva: 2009.07.30. 18:04

Tárgy: gyerekules
Feladó: S. Barnabás
Dátum: Wed, 15 Jul 2009 10:06
Címzett: Koszorú István


Tisztelt Koszorú Úr!

Tavaly nyári cikkével kapcsolatban szeretném megkérdezni Öntől, hogy miért írta, hogy "Tudnunk kell, hogy az első ülésen utazás a gyermek számára még így, a szabályok betartásával is sokkal veszélyesebb, mint hátul."
A kérdés (gyerekülés első ülésre történő elhelyezése) számunkra most lett aktuális és ennek kapcsán utána olvastam a témának. Azért érdekelne, mert esetünkben, egy 3 ajtós Suzuki Swiftről van szó, véleményem szerint a hátsó ülés sokkal inkább ki van téve az attrocitásoknak, a gyűrődő zóna fele akkora, mintha előről érkezik a csattanás, ráadásul az ajtók oldalvédelme (egy omega alakú profil véd az oldalütközéstől) is csak a b-oszlopig tart, a hátsó sárvédő "mögött" a kárpit van, így oda bármi hamarabb behatol. Arról nem is szólva, hogy az autóban olyan, Recaro-jellegű sportülések vannak, amelyek körbeölelik a Römer gyerekülést, így oldalról a gyermek dupla védelmet kap, ráadásul a támla dőlésszögét is úgy tudom fokozatmentesen beállítani, hogy a biztonsági gyerekülés optimálisan feküdjön fel mind az ülőlapra, mind a háttámlára.
Tudom, hogy esetem egyedi, de érdekelne, hogy a többi autónál mi indokolja, hogy a hátsó ülés biztonságosabb. Talán a frontális ütközések statisztikailag valószínűbb előfordulása, vagy hogy általában elöl ülnek gyakrabban, így baleset esetén nagyobb valószínűséggel sérül meg, aki elöl ül (elvégre mozgó járműben elöl mindíg ül valaki).
Elnézést, hogy a cikk megírása után ennyivel zavarom kérdésemmel, válasza reményében maradok,
tisztelettel:
S. Barnabás
Kedves S. Barnabás!

Nagyon összetett ez a kérdés, több tényező is azt igazolja, hogy a
hátsó ülés biztonságosabb. Egyrészt a háromajtós karosszéria merevebb,
legalább olyan oldalvédelemmel rendelkezik, mint egy ötajtós, sőt. Itt
ugyanis teherviselő lemez van, ami merevebb, könnyebb, és legalább
annyira, ha nem jobban véd, mit az ötajtósnál az ajtó és a benne lévő
merevítés. Az ugyanis strukturálisan egy lyuknak számít (az
ajtónyílás, ugye), aminek van egy kerete és abban egy
keresztmerevítés.

A másik tényező, hogy a balesetek közel 50 %-a frontális. A frontális
ütközéstől pedig egyszerűen messzebb van a hátsó ülés, hosszabb a
gyűrődő zóna, ráadásul az előre csapódó test vagy gyerekülés a
műszerfalhoz képest egy viszonylag puha dolognak, az első ülésnek
csapódik.

Az valóban nagyon fontos, hogy a gyerekülés jól felfeküdjön, ne
mozogjon a helyén, amit egyébként az ADAC ilyen irányú tesztjéről
szóló cikkben részletesen ki is fejtettünk. Itt. Ebből a
szempontból tehát igaza van, de ez tényleg egyedi dolog a Recaro
sportülések és Römer gyerekülések konstellációjában

Ott vannak azonban a baleseti statisztikák, amelyek tovább rontják az
anyósülés megítélését, helyzetét. Sajnos teljesen pontos adatokra nem
emlékszem, de létezik olyan statisztika, amely azt hasonlítja össze,
hogy az autóban lévő ülések közül melyiken fordul elő a leggyakrabban
súlyos vagy halálos kimenetellel járó sérülés. És ebben a
statisztikában toronymagasan a "jobb egy", az utasoldali első ülés
vezet, itt a legmagasabb a sérülés esélye. Ráadásul drasztikusak az
arányok: 70% feletti az anyósülésé, aztán a vezetőülés következik 10 %
körüli nagyságrenddel. Ennek részben az az oka, hogy akadnak autók
vezetőlégzsákkal de utas oldali légzsák nélkül, öregebb autóknál a
légzsák nélküli, de párnázott kormánykerék védelmi hatása is
érvényesülhet. Aztán van egy olyan tényező is, hogy vészhelyzetben a
sofőr ösztönösen úgy kormányoz, hogy minél inkább elkerülje a
becsapódást, minél messzebb kerüljön az ütközés epicentrumától. Akár
úgy is, hogy a kocsi másik oldalát fordítja mondjuk egy fa felé.

E számokhoz képest a hátsó ülés százalékos arány egyszámjegyű, a
legbiztonságosabbnak a vezető mögötti számít - a statisztikák szerint.
A legfontosabb azonban, hogy mindig az előírásoknak megfelelően
rögzítse a gyerekülést és rendesen csatolja be a biztonsági övet. És
persze SOHA ne tegye úgy a gyerekülés menetiránnyal szembe az első
utasülésről, hogy be van kapcsolva a légzsák, mert annak felrobbanása
a baba halálos nyaksérülését okozhatja.

Üdvözlettel, Tóth Zoltán
Totalcar.hu