A legveszélyesebb ülés az autóban
Tárgy: gyerekules
Feladó: S. Barnabás
Dátum: Wed, 15 Jul 2009 10:06
Címzett: Koszorú István
Tisztelt Koszorú Úr!
Tavaly nyári cikkével kapcsolatban szeretném megkérdezni Öntől, hogy miért írta, hogy "Tudnunk kell, hogy az első ülésen utazás a gyermek számára még így, a szabályok betartásával is sokkal veszélyesebb, mint hátul."
A kérdés (gyerekülés első ülésre történő elhelyezése) számunkra most lett aktuális és ennek kapcsán utána olvastam a témának. Azért érdekelne, mert esetünkben, egy 3 ajtós Suzuki Swiftről van szó, véleményem szerint a hátsó ülés sokkal inkább ki van téve az attrocitásoknak, a gyűrődő zóna fele akkora, mintha előről érkezik a csattanás, ráadásul az ajtók oldalvédelme (egy omega alakú profil véd az oldalütközéstől) is csak a b-oszlopig tart, a hátsó sárvédő "mögött" a kárpit van, így oda bármi hamarabb behatol. Arról nem is szólva, hogy az autóban olyan, Recaro-jellegű sportülések vannak, amelyek körbeölelik a Römer gyerekülést, így oldalról a gyermek dupla védelmet kap, ráadásul a támla dőlésszögét is úgy tudom fokozatmentesen beállítani, hogy a biztonsági gyerekülés optimálisan feküdjön fel mind az ülőlapra, mind a háttámlára.
Tudom, hogy esetem egyedi, de érdekelne, hogy a többi autónál mi indokolja, hogy a hátsó ülés biztonságosabb. Talán a frontális ütközések statisztikailag valószínűbb előfordulása, vagy hogy általában elöl ülnek gyakrabban, így baleset esetén nagyobb valószínűséggel sérül meg, aki elöl ül (elvégre mozgó járműben elöl mindíg ül valaki).
Elnézést, hogy a cikk megírása után ennyivel zavarom kérdésemmel, válasza reményében maradok,
tisztelettel:
S. Barnabás
Kedves S. Barnabás!
Nagyon összetett ez a kérdés, több tényező is azt igazolja, hogy a
hátsó ülés biztonságosabb. Egyrészt a háromajtós karosszéria merevebb,
legalább olyan oldalvédelemmel rendelkezik, mint egy ötajtós, sőt. Itt
ugyanis teherviselő lemez van, ami merevebb, könnyebb, és legalább
annyira, ha nem jobban véd, mit az ötajtósnál az ajtó és a benne lévő
merevítés. Az ugyanis strukturálisan egy lyuknak számít (az
ajtónyílás, ugye), aminek van egy kerete és abban egy
keresztmerevítés.
A másik tényező, hogy a balesetek közel 50 %-a frontális. A frontális
ütközéstől pedig egyszerűen messzebb van a hátsó ülés, hosszabb a
gyűrődő zóna, ráadásul az előre csapódó test vagy gyerekülés a
műszerfalhoz képest egy viszonylag puha dolognak, az első ülésnek
csapódik.
Az valóban nagyon fontos, hogy a gyerekülés jól felfeküdjön, ne
mozogjon a helyén, amit egyébként az ADAC ilyen irányú tesztjéről
szóló cikkben részletesen ki is fejtettünk. Itt. Ebből a
szempontból tehát igaza van, de ez tényleg egyedi dolog a Recaro
sportülések és Römer gyerekülések konstellációjában
Ott vannak azonban a baleseti statisztikák, amelyek tovább rontják az
anyósülés megítélését, helyzetét. Sajnos teljesen pontos adatokra nem
emlékszem, de létezik olyan statisztika, amely azt hasonlítja össze,
hogy az autóban lévő ülések közül melyiken fordul elő a leggyakrabban
súlyos vagy halálos kimenetellel járó sérülés. És ebben a
statisztikában toronymagasan a "jobb egy", az utasoldali első ülés
vezet, itt a legmagasabb a sérülés esélye. Ráadásul drasztikusak az
arányok: 70% feletti az anyósülésé, aztán a vezetőülés következik 10 %
körüli nagyságrenddel. Ennek részben az az oka, hogy akadnak autók
vezetőlégzsákkal de utas oldali légzsák nélkül, öregebb autóknál a
légzsák nélküli, de párnázott kormánykerék védelmi hatása is
érvényesülhet. Aztán van egy olyan tényező is, hogy vészhelyzetben a
sofőr ösztönösen úgy kormányoz, hogy minél inkább elkerülje a
becsapódást, minél messzebb kerüljön az ütközés epicentrumától. Akár
úgy is, hogy a kocsi másik oldalát fordítja mondjuk egy fa felé.
E számokhoz képest a hátsó ülés százalékos arány egyszámjegyű, a
legbiztonságosabbnak a vezető mögötti számít - a statisztikák szerint.
A legfontosabb azonban, hogy mindig az előírásoknak megfelelően
rögzítse a gyerekülést és rendesen csatolja be a biztonsági övet. És
persze SOHA ne tegye úgy a gyerekülés menetiránnyal szembe az első
utasülésről, hogy be van kapcsolva a légzsák, mert annak felrobbanása
a baba halálos nyaksérülését okozhatja.
Üdvözlettel, Tóth Zoltán
Totalcar.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
