Használtan inkább Fiestát, vagy Focust?

2011.06.26. 16:32

Szia,

autóvásárláshoz szeretnének segítséget kérni .

Per pillanat leginkább a Ford  Focus és Fiesta között vacillálunk a leginkább.

Szempontjaink a következők:

- használnánk városban is pl. bevásárláshoz, meg néhány vidéki és közelebbi külföldi útra (de valószínűleg összeségében nem használnánk nagyon sokat az autót);

- Nyilván fontos, hogy minél kevesebbe kerüljön a fenntartás, ugyanakkor, ha más tulajdonságok miatt megéri a költségesebb autó, akkor nem ragaszkodunk az olcsóbbhoz;

- Általában csak ketten használnánk, de azért elő fog fordulni jópár alkalom, hogy többen mennénk valahova csomagokkal;

- Mindketten most szereztünk jogosítványt.

Már informálodtunk sok helyen, olvastunk sok mindnet a totalcar oldalán is. A dilemmánk pont az, hogy amennyire kivettük a Focus egy nagyon jó autó a kategóriájában, nagyobb a csomagtere is, de a fiesta fenntartása olcsóbb lenne.

Sokan győzködnek minket, hogy kettőnknek a fiesta is bőven elég. További dilemmánk még hogy 1,4-es vagy 1,6-os motorral vegyünk autót, persze tudom, hogy ez típusonként más és más.

Szóba jött még Volvo S40, Chevrolet Lacetti, VW Golf és Polo. De minden másra is nyitottak vagyunk. 5-8 éves autót szeretnénk, kb. 1-1,4 M HUF között.

Nagyon köszönjük a lehetőséget és a választ előre is, nagyon értékelnénk bármilyen véleményt J.

Üdvözlettel:

Évi+Attila

Kedves Évi+Attila,

jobb is, hogy nem egyetlen típusra koncentráltok, mert a használtautó-vásárlásban helyesebb az adott pillanatban legkedvezőbb állapotú és árú autót venni. És ez sokkal fontosabb annál, mint egy konkrét típust hajtani.

A Focus-Fiesta dilemmát én biztos a Focus javára dönteném el. Nem azért, mert nagyobb, hanem mert sokkal inkább autóból van. Sok többletköltségetek eleve nem lenne a Focussal. Ha nem az autópályák királya cím a cél, kezdetnek elég belőle egy 1,4-es.

Nézzük csak a költségeket!

Ha Fiestát vennétek, abból is az 1,4-est javasolnám. Van belőle 1,3-as, ami egyszerűen siralomvölgy. Érdekes módon az 1,25-ös változat (75 LE) jobb, de vészesen megfojtották a jó emisszió érdekében, azaz kissé nehezen boldogul a Fiestával. Ha csak városi furikázáshoz kéne, akkor ezt javasolnám. Ám amint elhagyjátok a várost, ez kevés. Na nem a versenyzéshez, hanem az utasokhoz, a cuccokhoz, és ahhoz, ha netán előzni kell, vagy jön egy emelkedő. Tehát marad az 1,4-es Fiestából is.

Márpedig, ha már 1,4-es motort vesztek, a költségek elvi síkon sem lehetnek nagyon eltérőek. Azt javaslom, hogy a költségeket ne az autón fogjátok meg, hanem a motor méretén, és hagyjátok a csodába az 1,6-osokat.

Így az átírás, mivel köbcentire megy, ugyanannyi Fiestára is, Focusra is. A teljesítményadó gyakorlatilag ugyanannyi, sőt, ha a Focus első szériájából választotok, akkor azé még kevesebb is, mivel 75 lóerős és nem 80, mint a Fiesta. A kötelező biztosítás teljesítményalapú, itt sincs gyakorlati különbség, illetve, ha van, az a Focus I-nek kedvez.

Az egyetlen többletköltség, ami jelentkezhet, a picivel nagyobb gumiméret a Focusra, bár ez sem egyértelmű. Azt írjátok, hogy 1-1,4 millió forint között szeretnétek vásárolni, és ebbe a tartományba már beleesik a Focus második generációjának legeleje is, ehhez már nagyobb, 195/65 R14-es gumik kellenek, ez abroncsonként akár 1500 forintot is jelenthet. Azaz, összesen hatezret.

Én a helyetekben nem sokat törném a fejemet a kérdésen, mert a Focust valóban első autónak találták ki, csendesebb, minőségibb, tágasabbm és minden porcikája tartósabb a Fiestáénál. És mivel 5-8 éves kocsikban gondolkodtok, azért ez nem utolsó szempont.

A Fiesták új korukban elég jónak számítottak, de volt az ismeretségi körömben nem is egy, és közel sem működtek megbízhatóan, mindig elromlott ez-az, amit aztán a márkaszerviz sem mindig tudott elsőre megoldani.

Még egy apróság: a Fiesta első ülései kényelem szempontjából fényévekkel maradnak el a Focusétól.

Ha mégis a Fiesta lesz nálatok a nyerő, figyeljetek oda az elektronika működésére (kontrollámpák a műszerfalon, rángatás menet közben), és alaposan nézzétek körbe a karosszériát, nem rozsdásodik-e. Mert ehhez a Fiestának nem volt szüksége törésre.

A Focus ezzel szemben egy remek jármű, strapabíróbb futóművel és fékekkel. Ha egy ötajtóst vesztek, máris másfélszeres a csomagtartója a Fiestához képest. Igaz, a Fiestának létezett egy fura verziója, az emelt Fusion, amely tágasabb, de ezt is a Fiestához hasonló elővigyázatossággal szabad megközelíteni. Azaz, érdemes szerelővel átnézetni.

Az a magánvéleményem, hogy egy első szériás Focussal jártok a legjobban, 1,4 literes benzinmotorral, 2002 utáni gyártásból. Ennek ára ma már alig több egymilliónál, ha a legmegkíméltebbet keresitek, akkor sem. Az utastere tartós, nem esik szét, és magánemberektől is tudtok ilyet venni, nem kell attól rettegnetek, hogy nem tekerte-e vissza az óráját a gonosz kereskedő. Az 1,4-es motorral ugyan nem versenyautó, de elmegy, és nem is fogyaszt sokat, Balázs Viktor kollégánknak kombija volt, és 7,5 l/100 km körül volt az átlaga. (A típusról volt használttesztünk, itt olvasható). Hozzá képest egy Fiesta csak annyival lehet olcsóbb, amennyivel silányabb.

A Focus második generációja is belefér az előirányzott összegbe, de nagyon az 1,4 millió felőli végre. Itt azért nem árt gyanakodni, mitől eladó ennyire a kocsi.  Mondjuk törött volt, netán széthajtott ex-cégautó. Mert ez is megesik a Focus háza táján, szóval a fehér és az ezüst a kerülendő színek közé tartozik, különösen kombiból. (A Focus II. használttesztje itt olvasható).

A Fiestáról Csikós Zsolt írt egy remek cikket, egy nyomasztó angliai autóbérlés tapasztalataiból, ennek itt a linkje.

Hogy mi jöhet szóba még? Az S40-est felejtsétek el, ha a költségek fontosak, minden pénzetek rámenne. A Chevrolet Lacettiről nem beszélnélek le titeket, de ott jó fogyasztásra nemigen számíthattok, még az 1,4-es motorral sem. Az 1,6-os meg pénzkidobás, mert az sem megy túl jól. Ez sem hibátlan modell, érdemes gyanakodva vásárolni.

Ugyanez igaz a VW Polóra (használtteszt itt), mert alapvetően egy jó kocsi, de jobb nem a legaljából mazsolázni. Az alap 1,2 literes háromhengeres motorok gyalázatosak, még az erősebb változat is. Itt is jobb egy 75 lóerős 1,4-est venni – de akkor felvetődik a kérdés, hogy ugyanezt nem érdemesebb-e megvenni Skoda Fabia I. néven, olcsóbban (használtteszt itt). Én inkább ezt tenném.

A Golfból csak a negyedik generáció fér be az árba, erről lebeszélnélek benneteket, rettenetesen sok baja bír lenni, a sebességváltó, katalizátor, elektronika környékén – és ezek drágák.

Hogy mit érdemes még megnézni? Ebbe az ársávba már befér a Toyota Corolla (2002-2006), 1,4-es motorral. Szintén akad már Suzuki SX4, ez biztos megbízhatóbb egy Fiestánál, és azért már van valamekkora csomagtartója is. Esetleg megnézhetitek még az ötajtós Honda Civicet (2001-2005), de ez európai gyártású, pár hibája akad, ezt sem szabad csukott szemmel megvásárolni.

Remélem, segítettem:

Papp Tibor