Itt a csodaszer a csaló sofőrök ellen?
Feladó: Váradi Csaba
Dátum: 2013. október 29.
Tárgy: Tachográf-csalás
Címzett: Zách Dániel
Tisztelt Zách Dániel!
A DAF tehergépkocsik értékesítésével és szervizelésével foglalkozó cégnél, a Hungarotruck Kft. vevőszolgálatán dolgozom. A tachográf manipuláció ellen tett műszaki megoldásokról két gondolatot pontosítanék:
·A tachográf jeladó mágnesezhetőségét a KITAS 2+ jeladók bevezetésével megszűntették, ezt 2012.10.01-től újonnan fogalomba helyezett járművekre kötelezővé tette a hatóság.
·Emellett a 2012.10.01 utáni tachográfokat felkészítették arra, hogy amennyiben a tachográf jeladó kábelét bárki manipulálná, a tachográf másodlagos jelforrásból (fékberendezéstől) megkapja a sebességjelet és a manipulálás ellenére rögzíteni tudja a tényleges járműsebesség és gépkocsivezető tevékenység adatokat.
A manipuláció sajnos létező dolog, a gyártók minél összetettebb rendszereket fejlesztenek a csalások kizárására, a hackerek annál kifinomultabb válaszokat adnak. Fontosnak tartom kiemelni, hogy a csalás megakadályozása, a balesetek kockázatának csökkentése a járműgyártó célja. Ennek érdekében rengeteg pénzt költ a gyártó fejlesztésre. Ilyen fejlesztések közül kiemelek két aktív berendezést:
·Sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens;
·Adaptív sebességtartó automatika & utolérésre figyelmeztető asszisztens;
Ezek a berendezések opcionálisak, de örömteli, hogy egyre több üzemeltető áldoz a biztonság érdekében ezekre az extra felszerelésekre. Mindazonáltal hasznosnak ítélem cikküket, Horváth úr áldozatos munkája tiszteletre méltó. Remélem, levelemmel hozzájárulok az kérdéses pontok tisztázásához.
Üdvözlettel: Váradi Csaba
Váradi úr levelének olvasása után ismét kutatni kezdtem. Tényleg képtelenség becsapni a legújabb elektronikus tachográfokat? Tényleg mindent megfellebbező tehcnikai megoldás a kettős jeladós rendszer? Nos, majdnem, de mégis maradt egérút ezeknek a rendszereknek a kijátszására. Igaz, hogy a DAF és más gyártók által is használt KITAS 2+ jeladói nem mágnesezhetők, de szakértők szerint a csalók már erre is felkészültek.
A legújabb menetíró eszközök ellen szokták bevetni a hardveres és szoftveres visszafejlesztés módszerét. Egyszerűen kicseréltetik a fedélzeti elektronikus menetíró berendezést a hozzá hasonló, előző verzióra, és ehhez illesztik a régi típusú, mágnesezhető jeladót, illetve a motorvezérlést. Nem tökéletes megoldás, hiszen a motorvezérlésbe így is hibakód kerülhet az átépítés után, de egy kevésé alapos ellenőrzésen átcsúszhat vele a kamionos.
A visszafejlesztett rendszer is rögzíti a szükséges adatokat, így a sofőr be tudja mutatni a munkavégzésről és a pihenőidőről szóló elektronikus elszámolást. A leleplezéshez OBD, vagyis a fedélzeti diagnosztikai eszköz tárolójának kiolvasása kell, mert ilyenkor derül ki, hogy a 2012 októberében először forgalomba helyezett járműhöz a legújabb előírásoknak megfelelő tachográfot illesztették-e vagy a régebbit. Ez utóbbi szabályellenes.
A probléma másik aspektusa még kézenfekvőbb, de erről végképp nem a gyártók és nem is az európai jogalkotók tehetnek. Az új rendszer bevezetése óta nem telt el még túl sok idő. Európának ezen a felén egyelőre nagyon kevés egy év körüli nyergesvontatóval találkozhatunk. A nagyhaszonjárművek várható futásteljesítménye több millió kilométer, élettartamuk jóval több mint tíz év, és a fuvarcégek jelentős része tényleg nem is cserélgeti le évente a flottáját. Így eltart egy darabig, mire kifutnak a régi, olcsón becsapható tachográfokkal szerelt vontatók. Félő, hogy addigra könnyen hozzáférhetővé válnak az új technológiának megfelelő csalási módszerek, az áttervezett áramköri panelek és szoftveres trükkök. A gyártók a csalók előtt járnak, de néha utólérik őket.
A kamionos tachográf-csalásokról szóló riportunkat itt olvashatja.