Kitiltanák a dízel autókat Magyarországról
Árulni és használni sem lehetne őket, majd hamarosan a benzineseket sem. A javaslat létezik és ijesztő dolgokat tartalmaz. Íme a részletek.
Sallai Róbert Benedek, az LMP képviselője részletes indítványt nyújtott be az országgyűlésnek, mert kiszorítaná a mai dízel és benzines autókat a magyar utakról. A javaslat nagyon vad dátumokat és szigorú intézkedéseket tartalmaz: így, ha bármi valóra válna a leírtakból, néhány éven belül csak elektromos autókat vagy bringát használhatnánk. A képviselő radikalizmusa visszaverődött a tudatomról, ezért cikket írtam a magyarok autóvásárlási szokásairól, a nagy dízellázról és arról, mennyi esélye van a tömegeknek, bármilyen új autóra, manapság. Sallai képviselő írt nekem, változtatás nélkül olvashatják a levelét de ígérem, nem csinálunk ebből rendszert.
Feladó Sallai Róbert Benedek
Címzett Zách Dániel
Dátum 2017.03.01.
Tárgy dízelek kitiltása
Tisztelt Zách Dániel!
Sok dologgal foglalkoztam az elmúlt három éves politikai ténykedésem alatt, amelyek többnyire az emberek életét érintő ügyek. Kedvelem a szimbolikus politizálást. Ügynöktörvénytől kezdve több jelképes kérdésbe álltam bele, de leginkább azokat az ügyeket szeretem, amelyek az emberek életével vannak szoros összefüggésben. Most újra egy szimbolikus ügyhöz nyúltam, amit még az év eleji szmog helyzet inspirált. Gondoltam, hátha nem baj, ha egy zöld politikus egy zöld ügyet érdemben felvállal, és a közbeszéd tárgyává teszi.
Az ország siralmas helyzetének csak egy apró problémája, de jelentős problémája az ország gépjárműállományának helyzete és struktúrája is. Nekem, mint vidéki lakosnak, egy olyan kisváros lakójaként, ami lassan a közszolgáltatások eléréséhez is kocsit igényel, nyilván napi kérdés a közlekedés és az autóhasználat. Amíg a fővárosban és a megyei jogú városokban elképesztő lehetőség lenne a közösségi közlekedés fejlesztésére, addig a legkisebb települések vonatkozásában igenis érdemben kell foglalkozni az ország gépjárműparkjának jövőjével.
Az LMP elkötelezett egy jobb országstruktúra kialakítása mellett, mely csökkenti a mobilitási igényt, fejleszti a közösségi közlekedést, élhetőbbé teszi a városokat a kerékpáros közlekedés és a vasúti áruszállítás fejlesztésével, és a reálisabb, hatékonyabb, jobb légiközlekedés-szervezéssel, környezetkímélőbb, valamint emberbarátabb közúti gépjármű közlekedéssel, tehát egy zöldebb autóhasználati gyakorlattal. Most csak erről az utolsóról kívánok szólni, miután országos publicitást kaptam egy szaksajtó jóvoltából: http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2017/03/01/kitiltanak_a_dizeleket_magyarorszagrol/ Ezt hálásan köszönöm, mert örülök, hogy a közbeszéd tárgya lehet ez a fontos kérdés.
Nagyon rövid összefoglalással a mérlegelésünk lényege:
- a hazai gépjárműállomány elöregedő (13 év körüli);
- arányaiban az elmúlt 15 évben nagyon megnőtt a dízel gépjárművek aránya;
- szintén érdemben nőtt a gépjárműhasználat, és ez már érdemben hozzájárul környezet-egészségügyi problémákhoz néhány más társadalmi probléma mellett.
Lényegében elmondható: a közlekedésszervezési alapvetéseken túl (kevesebb mobilizációra lenne szükség, több, jobb közösségi közlekedésre stb.) az öregedő, korszerűtlen technológiával rendelkező gépjármű állomány egy valós probléma, amit kezelni kell.
Mi történik most?
A Totalcar cikke is rámutat: jelenleg is érdemi jövedéki adó sújtja az üzemagyagokat, amit azonban a kormány majdnem teljesen „lenyúl“, mindössze harmadnyi összeget fordít abból közútfenntartásra, azt sem közvetlenül. Az országban uniós támogatásokkal mai napig a dízel technológia beszerzése a támogatott és sem a közbeszerzési rendszerekben, sem a kormányzati szektorban nem jelenik meg a zöldítés igénye. Ellenben van egy támogatási rendszer, ami kb. csak a budai milliomosok számára elérhető, hiszen azoknak ad támogatást, akik tudnak adni 9-10 millió forintot egy új elektromos gépjárműért. A beszerzések során mai napig előnyt élveznek a dízel gépjárművek (Áfa-visszaigénylés a beszerzésre és gázolajra egyaránt, sőt a mezőgazdasági támogatási rendszer még tovább erősíti ezt), és a kormányzat nem is igyekszik sem adó- sem támogatáspolitikával segíteni a gépjárműpark fiatalítását, sem a korszerűsítést, sem a zöldülést.
Ezek a tények, amelyek a kedvezőtlen tendenciát tovább erősítik, és a problémát évtizedekre kitolják.
Mit kínálna az LMP?
Ennek a folyamatnak a jelentős megváltozását. A strukturális átalakításokon túl a gépjárműpark-változás vonatkozásában nyilvánvalóan a zéró emisszióval rendelkező, korszerű állomány megteremtése a helyes irány. A XXI. század pártjaként az LMP csak ilyen irányba gondolkodhat, minden normális irány erre is mutat nemzetközi szinten is. Új, korszerű, szennyeződések csökkentését segítő gépjárműpark megteremtése a cél. Ehhez mi kell? Hathatós változások: más támogatáspolitika, más adópolitika, más szabályozás. Mit tennénk?
Első lépésben lecserélnénk a közhasználatban lévő gépjárműparkot: a közösségi közlekedés járműveit, a rendőrkocsikat, a kormányzati gépjárműparkot, a közüzemi gépjárműparkot. Ez az első lépés,mivel a kormányzatnak kell élen járnia az ilyen törekvésekben. Majd jönnek a nagy cégek, gépjárműhasználatban érdemi szerepléssel bírók, majd a gazdaság többi szerelője. Ezzel párhuzamos lépés a jövedéki adók és járulékok bevételeiből támogatási rendszer létrehozása a társadalmi igazságosság figyelembevételével: a közös háztartásban élők egy főre eső jövedelmének figyelembevételével minél szélesebb teret engedni a támogatásoknak, és a rászorultsággal nem rendelkezőknél a kisebb arányú sávos „több kulcsos“ támogatással segíteni a cserét. Nyilván nem lehet egy átfogó átalakítási koncepciót pár ezer karakterben leírni, de nagyon röviden a recept ennyi. Ebbe az irányba kell tartani. Mindehhez talán nem másodlagos: nyilván az lenne jó, ha az olyan technológiának a piaci javításáról beszélhetnénk, ami magyar ipart erősít, ami magyar munkahelyeket hoz létre.
Ami valós kritika lehet: az ütemezés sebessége. Itt mindössze arról van szó, hogy megnéztük, mi az az ambiciózus terv, amire van nemzetközi gyakorlat - és valóban, a norvég példa volt az, amiből kiindultunk. De ha nem ilyen ütemezést választunk, ma nem lenne senki, aki megkérdezze, hogy miért fontos ez a kérdés. Nyilvánvaló, hogy a jelenlegi kormányzati rendszerben ennek a tervnek az esélyei 2200-ra sem valósulhatnak meg, de egy normálisabb kormányzat esetén - amit az LMP kínálna - igenis érdemi hatásokkal megvalósítható lenne a terv, ha nem is 2025-re de alig több, mint egy évtizeden belül.
Az autósok a barátaink, a szmog az ellenségünk, és az üzenet mindössze a sok ostoba kormányzati irány helyett egy valós alternatívát mutathat, ambiciózus célkitűzéssel. Hiba az, ha valaki nem mer hinni az országban: jó vezetéssel az ország lényegesen többre lenne képes.
Üdvözlettel: Sallai Róbert Benedek, országgyűlési képviselő, LMP

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
