Válasz a dízelellenes képviselőtől

2017.03.02. 12:52

Kapcsolódó
Kitiltanák a dízel autókat Magyarországról

Kitiltanák a dízel autókat Magyarországról

Árulni és használni sem lehetne őket, majd hamarosan a benzineseket sem. A javaslat létezik és ijesztő dolgokat tartalmaz. Íme a részletek.

Sallai Róbert Benedek, az LMP képviselője részletes indítványt nyújtott be az országgyűlésnek, mert kiszorítaná a mai dízel és benzines autókat a magyar utakról. A javaslat nagyon vad dátumokat és szigorú intézkedéseket tartalmaz: így, ha bármi valóra válna a leírtakból, néhány éven belül csak elektromos autókat vagy bringát használhatnánk. A képviselő radikalizmusa visszaverődött a tudatomról, ezért cikket írtam a magyarok autóvásárlási szokásairól, a nagy dízellázról és arról, mennyi esélye van a tömegeknek, bármilyen új autóra, manapság. Sallai képviselő írt nekem, változtatás nélkül olvashatják a levelét de ígérem, nem csinálunk ebből rendszert. 

Feladó Sallai Róbert Benedek

Címzett Zách Dániel

Dátum 2017.03.01.

Tárgy dízelek kitiltása

 

Tisztelt Zách Dániel!

Sok dologgal foglalkoztam az elmúlt három éves politikai ténykedésem alatt, amelyek többnyire az emberek életét érintő ügyek. Kedvelem a szimbolikus politizálást. Ügynöktörvénytől kezdve több jelképes kérdésbe álltam bele, de leginkább azokat az ügyeket szeretem, amelyek az emberek életével vannak szoros összefüggésben. Most újra egy szimbolikus ügyhöz nyúltam, amit még az év eleji szmog helyzet inspirált. Gondoltam, hátha nem baj, ha egy zöld politikus egy zöld ügyet érdemben felvállal, és a közbeszéd tárgyává teszi.

Az ország siralmas helyzetének csak egy apró problémája, de jelentős problémája az ország gépjárműállományának helyzete és struktúrája is. Nekem, mint vidéki lakosnak, egy olyan kisváros lakójaként, ami lassan a közszolgáltatások eléréséhez is kocsit igényel, nyilván napi kérdés a közlekedés és az autóhasználat. Amíg a fővárosban és a megyei jogú városokban elképesztő lehetőség lenne a közösségi közlekedés fejlesztésére, addig a legkisebb települések vonatkozásában igenis érdemben kell foglalkozni az ország gépjárműparkjának jövőjével.

Az LMP elkötelezett egy jobb országstruktúra kialakítása mellett, mely csökkenti a mobilitási igényt, fejleszti a közösségi közlekedést, élhetőbbé teszi a városokat a kerékpáros közlekedés és a vasúti áruszállítás fejlesztésével, és a reálisabb, hatékonyabb, jobb légiközlekedés-szervezéssel, környezetkímélőbb, valamint emberbarátabb közúti gépjármű közlekedéssel, tehát egy zöldebb autóhasználati gyakorlattal. Most csak erről az utolsóról kívánok szólni, miután országos publicitást kaptam egy szaksajtó jóvoltából: http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2017/03/01/kitiltanak_a_dizeleket_magyarorszagrol/ Ezt hálásan köszönöm, mert örülök, hogy a közbeszéd tárgya lehet ez a fontos kérdés.


Nagyon rövid összefoglalással a mérlegelésünk lényege:

- a hazai gépjárműállomány elöregedő (13 év körüli);

- arányaiban az elmúlt 15 évben nagyon megnőtt a dízel gépjárművek aránya;

- szintén érdemben nőtt a gépjárműhasználat, és ez már érdemben hozzájárul környezet-egészségügyi problémákhoz néhány más társadalmi probléma mellett.


Lényegében elmondható: a közlekedésszervezési alapvetéseken túl (kevesebb mobilizációra lenne szükség, több, jobb közösségi közlekedésre stb.) az öregedő, korszerűtlen technológiával rendelkező gépjármű állomány egy valós probléma, amit kezelni kell.

Mi történik most?

A Totalcar cikke is rámutat: jelenleg is érdemi jövedéki adó sújtja az üzemagyagokat, amit azonban a kormány majdnem teljesen „lenyúl“, mindössze harmadnyi összeget fordít abból közútfenntartásra, azt sem közvetlenül. Az országban uniós támogatásokkal mai napig a dízel technológia beszerzése a támogatott és sem a közbeszerzési rendszerekben, sem a kormányzati szektorban nem jelenik meg a zöldítés igénye. Ellenben van egy támogatási rendszer, ami kb. csak a budai milliomosok számára elérhető, hiszen azoknak ad támogatást, akik tudnak adni 9-10 millió forintot egy új elektromos gépjárműért. A beszerzések során mai napig előnyt élveznek a dízel gépjárművek (Áfa-visszaigénylés a beszerzésre és gázolajra egyaránt, sőt a mezőgazdasági támogatási rendszer még tovább erősíti ezt), és a kormányzat nem is igyekszik sem adó- sem támogatáspolitikával segíteni a gépjárműpark fiatalítását, sem a korszerűsítést, sem a zöldülést.


Ezek a tények, amelyek a kedvezőtlen tendenciát tovább erősítik, és a problémát évtizedekre kitolják.


Mit kínálna az LMP?

Ennek a folyamatnak a jelentős megváltozását. A strukturális átalakításokon túl a gépjárműpark-változás vonatkozásában nyilvánvalóan a zéró emisszióval rendelkező, korszerű állomány megteremtése a helyes irány. A XXI. század pártjaként az LMP csak ilyen irányba gondolkodhat, minden normális irány erre is mutat nemzetközi szinten is. Új, korszerű, szennyeződések csökkentését segítő gépjárműpark megteremtése a cél. Ehhez mi kell? Hathatós változások: más támogatáspolitika, más adópolitika, más szabályozás. Mit tennénk?

Első lépésben lecserélnénk a közhasználatban lévő gépjárműparkot: a közösségi közlekedés járműveit, a rendőrkocsikat, a kormányzati gépjárműparkot, a közüzemi gépjárműparkot. Ez az első lépés,mivel a kormányzatnak kell élen járnia az ilyen törekvésekben. Majd jönnek a nagy cégek, gépjárműhasználatban érdemi szerepléssel bírók, majd a gazdaság többi szerelője. Ezzel párhuzamos lépés a jövedéki adók és járulékok bevételeiből támogatási rendszer létrehozása a társadalmi igazságosság figyelembevételével: a közös háztartásban élők egy főre eső jövedelmének figyelembevételével minél szélesebb teret engedni a támogatásoknak, és a rászorultsággal nem rendelkezőknél a kisebb arányú sávos „több kulcsos“ támogatással segíteni a cserét. Nyilván nem lehet egy átfogó átalakítási koncepciót pár ezer karakterben leírni, de nagyon röviden a recept ennyi. Ebbe az irányba kell tartani. Mindehhez talán nem másodlagos: nyilván az lenne jó, ha az olyan technológiának a piaci javításáról beszélhetnénk, ami magyar ipart erősít, ami magyar munkahelyeket hoz létre.

Ami valós kritika lehet: az ütemezés sebessége. Itt mindössze arról van szó, hogy megnéztük, mi az az ambiciózus terv, amire van nemzetközi gyakorlat - és valóban, a norvég példa volt az, amiből kiindultunk. De ha nem ilyen ütemezést választunk, ma nem lenne senki, aki megkérdezze, hogy miért fontos ez a kérdés. Nyilvánvaló, hogy a jelenlegi kormányzati rendszerben ennek a tervnek az esélyei 2200-ra sem valósulhatnak meg, de egy normálisabb kormányzat esetén - amit az LMP kínálna - igenis érdemi hatásokkal megvalósítható lenne a terv, ha nem is 2025-re de alig több, mint egy évtizeden belül.


Az autósok a barátaink, a szmog az ellenségünk, és az üzenet mindössze a sok ostoba kormányzati irány helyett egy valós alternatívát mutathat, ambiciózus célkitűzéssel. Hiba az, ha valaki nem mer hinni az országban: jó vezetéssel az ország lényegesen többre lenne képes.


Üdvözlettel: Sallai Róbert Benedek, országgyűlési képviselő, LMP

Ön mit tenne a dízel autókkal?

Az oldalról ajánljuk

Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

tegnap, 17:44
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16