Kedden jelent meg a Seat Tarraco FR 4Drive tesztem, ahol írtam az autó leggyengébb pontjáról, a motor-váltó kettős nyomasztó késéséről. Olyan, mintha a két egység nem lenne összeprogramozva, és már egy egyszerű elindulás is gondot okoz, ami néha kifejezetten veszélyes helyzeteket szül. Olvasónk, Csaba ezt a saját autójában éli meg.
Feladó: Csaba
Címzett: Sturcz Antal
Dátum: 2020. nov. 10., K, 17:48
Tárgy: Seat Tarraco 2.0 TDI alias Volkswagen DSG
Szia Anti,
Ma reggel örömmel olvastam a cikked, mert végre (rajtam kívül) más is észrevette, hogy az aktuális hétsebeséges DSG miket bénázik. 2019 áprilisában vettem át az új céges Octavia RS TDi kombimat, sajnos a hatsebességes manuált már nem lehetett rendelni hozzá (az előző az volt), hiszen a kollégáimmal, haverjaimmal ellentétben én sose preferáltam a DSG-t. Sajnos az első pár 1000 kilométer után be is igazolódtak a kételyeim.
A körforgalomban való bénázások, az autópályán, a vonatozós 100-120 km/óra tartományban való állandó ide-oda kapcsolgatásai (7. - 6. - 7.), illetve a városi forgalomban bizonytalankodó kuplung kezelése: hirtelen befordulsz a sarkon, és nem meri ráengedni a tüzet a hajtásra, ha csak nem tiprod le a pedált. Vagy a D-ből az R-be majd vissza D-be egy ipszilon fordulónál egyenlő a katasztrófával.
Próbáltam az elején teljesen manuális módban vezetni, de ilyen ugye sajnos nincs, mert valahol 1500 alatt visszakapcsol, ha akarod, ha nem, így egy kereszteződésnél, mikor az ember lendületből akar kifordulni, rohadtul elveszted a fonalat, hogy akkor most melyik fokozatban is van, volt hogy akartam akasztani egy kettest erre ő már rég befűzte, én meg visszakapcsoltam egyesbe, hurrá!
Aztán 60 ezer megtett kilométer után a következő stratégiám van: autópályán csak manuálisban, kivéve, ha dugó van. Közúton a tempó függvényében vagy Sport vagy Manual, de ha kereszteződés jön, vagy meg kell állni, visszarakom Sportba, ami városban is jó.
Szerintem a D-ben úgy kezeli a kuplungot mint egy 80 éves nyugdíjas, bár apám erre is rá tud cáfolni, az ECO program nem is tudom mi akar lenni.
Egy RS-ben nagyon nem ilyen váltó programnak kellene lennie, de egy Seat FR-ben sem.
Ehhez képest egy régi, klasszikus hidrodinamikus váltó százszor különb, akár a ZF 5HP18 vagy a GM-féle ötsebességes amit a BMW használt 30d-kben.
Van még hülyeség, de ezt sajnos majdnem az összes autógyártó rosszul csinálja: a váltó flepnik a kormánnyal forognak, de miért? A közút nem egy versenypálya és a hétköznapi autónak se 2:1-es áttételezésű a kormányműve, ergo már egy derékszögű kanyarban rossz helyre kerülnek, ezért inkább a váltókart lökdösöm, az legalább mindig a helyén van.
A következő Octaviában viszont már az sem lesz, csak valami egérgörgő-szerű izé. A P-t kirakták egy gombra, a rögzítőféket meg egy másik P gombra, mert rendes kézifék sem lesz, mekkora baromság. Az idétlen tapipados infotainmentet már nem is ragozom, ott is jobb volt a régi, nyomógombos.
Következőnek inkább egy Focus ST dízelt veszek, az legalább van manuális váltóval!
Üdv,
Csaba