2020.02.01. 07:34 Módosítva: 2020.02.01. 09:09

A magyarországi a használtautó-piacon nincs fék, de az itthon eleve erős kulturális beágyazódással bíró javítómesterségnek köszönhetően jobb lehetőségeink vannak egy-egy hiba helyrehozására, mint másutt Európában. Az elmúlt években több több tucat hazai vállalkozásnál jártunk, hogy lássuk, mekkora költséggel és energiabefektetéssel jár a használt autókra manapság legjellemzőbb hibák kijavítása. Mielőtt belemenne egy "csakfelkelltölteni", "utólag lehet bele tempomatot szerelni", "épp csak a küszöb sarka rozsdás" címszóval árult autóba, mélyedjen el az adott szakterületen!

Karosszéria

Egy komolyabb sérülés, vagy rozsda a legkönnyebben észrevehető hibák közé tartozik, és valószínűleg már azt sem kell magyarázni, hogy javítani a legköltségesebb (vagy akár lehetetlen) az ilyen hibákat. Ha ön szerencsés, és látszólag hibátlan autót fogott ki, akkor sem érdemes hátradőlni: itt beavatjuk az alvázvédelem rejtelmeibe. 

Ha kevésbé szerencsés, és megjelentek a barna foltok, jobb minél hamarabb cselekedni, különben pillanatok alatt gazdaságtalanná válhat a javítás. Ebben a cikkben egy lakatosműhelyt kerestünk fel, ahol a javítási módokról és a legjobban rohadó autókról kaptunk felvilágosítást. 

Ha alukarosszériás autót vesz, akkor sem érdemes félvállról venni a hibás elemeket, hiszen a javítás nagyon sokba kerülhet, és hosszú távon az alumínium is tud oxidálódni. Tesla-tulajok, audisok, jaguarosok ide: mindent megtudhatnak az alumínium szerkezetű autók javításáról. S, hogy mitől lesz hosszú életű az autó fényezése? Erre tessék.

Klíma

Manapság szinte alapkövetelmény egy autónál a klíma, ennek ellenére van, akivel el lehet hitetni, hogy egy feltöltés segít a kiszemelt autó felforrósodott belsején. Ne tartozzon közéjük, inkább olvassa el a klímajavításról, feltöltésről és karbantartásról írt cikkeinket: ezt és ezt. Erre pedig a helyes klímahasználatról olvashat.

Biztonság

Viszonylag elhanyagolt téma, pedig ha valami probléma adódik az autó kormányzásával, pillanatok alatt meg van a baj. A kormánymű vagy a szervó hibája általában nem előjel nélküli, ráadásul tehetünk is azért, hogy hosszú életű maradjon a szerkezet. Mindent megtudhat a témában, ha ide kattint.

Aki 2005-2010 között gyártott Suzuki Swiftet vesz, jobb ha tudja, hogy az ABS kocka hajlamos bedögleni, ami komoly mértékben rontja a Suzukik biztonsági mutatóit. Riportunkban egy hidraulikatömb-javító műhelyben jártunk, ahol alaposan körbejártuk a témát.

A lámpa is alapvető biztonsági tartozék. Sokszor megírtuk már, hogy egy igazán jó világítás teljesen más élménnyé teszi az éjszakai autózást. Ugyan a mattult burák sokat rontanak az autó fényerején, de sokszor nagyobb gondot okoz a foncsorok elöregedése. Egy fémgőzölő műhelyben utánajártunk, hogyan javítják ki ezeket a lámpákat, de rövid távon egy okos filléres neppertrükk is segíthet.

Motor

Ha modern dízelről van szó, általában a PSA-csoport HDI-jeit szoktuk javasolni. A legtöbb ilyen motor amellett hogy takarékos, csendes, finom járású szerkezet és általában viszonylag tartós is. Típushibák azért itt is előfordulnak, ezekről HDI/TDCI-bibliánkból tájékozódhat. Ha a Renault dCi-jeivel akarsz jobban képben lenni, ezt a használttesztet ajánljuk.

Sokak vesszőparipája a turbó, de ma már komoly kutatómunka kell, hogy szívómotoros új autót találjunk a piacon. Ebben a cikkben kiderül, mitől döglik a turbó, itt pedig azt tudhatja meg, hogy mitől fog sokáig működni.

A dízelek másik neuralgikus pontja a részecskeszűrő, ami az elkövetkezendő években globális probléma lesz, hiszen a szigorodó környezetvédelmi normák miatt ma már a modern benzinesek is kapnak ilyen alkatrészt. Ha kimúlik a részecskeszűrő, az rendszerint drága mulatság, de mi utánajártunk, miként spórolhatunk százezreket.

Jártunk egy általános motorjavító gépműhelyben is, ahol márkafüggetlenül műtőasztalra kerülnek a legproblémásabb darabok. Írásunkból kiderül, hogy a motorjavítás intenzív osztályán mivel találkozik leggyakrabban a boncmester.

Már szinte ténykérdés, hogy a jövőben többnyire villanyautózni fogunk, így a feltörekvő szegmensben is egyre több hazai javítóműhely jelenik meg a piacon. Az új technológiai megoldások még időnként kísérletezgetésre kényszerítik a műhelyeket, de a végeredmény akár több százezer forintos kiadástól menthet meg minket. Tudj meg többet a villanyautók javításáról itt.  Ha Toyota Priust vennél, itt segítünk eligazodni a generációk között és az (akku)javítás rejtelmeibe is beavatunk.

Váltó

Az automata váltót sokan még mindig luxusnak tartják, de már jó ideje nem az. Manapság már szinte minden típushoz kapható. De mitől megy tönkre? A hagyományos, hidromechanikus rendszerű automaták javításáról és karbantartásáról ebben a cikkben írtunk.

Napról-napra egyre nagyobb az esélye annak, hogy egyszer duplakuplungos váltóval szerelt autóba futunk a használtpiacon. Már az ötös Golfba is szereltek ilyet, azóta az egész VW-konszernen elterjedt a megoldás. Javítani egészen horrorisztikus összegekbe is fájhat, ezért elmentünk egy DSG-k javításával foglalkozó műhelybe, ahol elárulták, mitől lesz hosszú életű az ilyen váltó.

Wagon R+, Ignis, vasaló-Swift, SX4 - mi a közös bennük? A váltó és abban lévő csapágyak hibája, amit egyre hangosabb csörömpöléssel jelez a tulajdonosnak. Az óriási hazai volumen miatt szerencsére van bevált és viszonylag olcsó javítási módszer, ebben a cikkben olvashat róla.

Elektronika

Ma már nem kell túl drága autót venni ahhoz, hogy viszonylag sok elektronikai eszközzel legyen teletűzdelve. Nagyobb probléma, hogy például már egy Fiat Stilónál (egyébként ez már egy 13-19 éves autó!) is belefuthatunk olyan problémába, hogy az elektronikai bajhoz szükséges alkatrészt már nem gyártják, így csak a javítás segít. Ellátogattunk egymotorvezérlő elektronikák javításával is foglalkozó céghez  ahol kiderült, hogy a felelőtlenül jobbegyre rakott lapostévé kinyírhatja azt az ülésbe épített érzékelőt, ami alapján balesetkor nyílik vagy éppen nem nyílik a légzsák. 

Bármilyen autót veszünk az elmúlt 20 évből, biztos, hogy lesz benne legalább egy LCD-kijelző. A pontos idő, vagy a külső hőmérséklet kijelzőjének pixelhibája még nem nagy ügy, de ha valamilyen menüpont válik így elérhetetlenné, az már sokkal kellemetlenebb. Ebben a cikkben utánajártunk, mik a gyakori hibák, mi okozza őket és hogyan lehet megelőzni a kijelzők pusztulását.

Ha már kijelzők: mi lenne, ha a gyárinál nagyobbat szerelne az autóba? Esetleg jól jönne egy tempomat is? Mit szólna egy holttérfigyelőhöz? Itt mindent elolvashat az utólagos extrabeépítés költségeiről.

Ha egykulcsos használtautót vett, érdemes rögtön másolatot készíttetni, nehogy ön is pórul járjon, és tartalék nélkül maradjon. Újabb, kulcs nélkül indítható autóknál ez akár biztonságtechnikai lépés is lehet, hiszen például bizonyos Volkswageneknél az indításgátló memóriája törli a korábbi kulcs elektronikus azonosítóját, amikor újat tanítanak meg neki. Így többé nem kell attól tartanunk, hogy valaki átver minket, és a régivel viszi el az autót. Kulcsmásolásról, programozásról ebben a cikkben írtunk.

Az elromló üzemanyagszivattyú egyre általánosabb probléma, pedig elkerülhető lenne egy kis odafigyeléssel. Itt mindent megtudhat arról, hogy miért káros porzó üzemanyagtankkal járni, hosszú távon milyen összegekre számíthat és mennyibe kerül az üzemanyagrendszer hibáinak kijavítása.

Riasztó lehet a dohányfüst vagy a kiégetett kárpit is, de jó tudni, hogy ma már erre is van hatékony megoldás. Autókárpit javításról itt, míg a szagmentesítésről erre olvashatsz bővebben.

Esztétika

Sokaknak lehet ismerős az roppanó műanyag öblös hangja, és általában nem kellemes élmények társulnak hozzá. Legyen az egy kitakart oszlop, egy láthatatlan betonkocka mögöttünk vagy nyálkás út, és egy futkosó állat, esetleg egy hirtelen fékező autós előttünk: ha huszonöt évnél fiatalabb az autónk, valamilyen műanyag alkatrész biztosan megsínyli a kontaktust. Ha lökhárítót, vagy más műanyag elemet kell javítani, ez a cikk lesz a barátod.

Megpadkázni egy felnit sosem jó hír, de egyrészt bárkivel előfordulhat, másrészt alapvetően úgy gondoljuk, hogy maximum csak egy esztétikai hibáról van szó. Rövid távon talán így is van, hosszú távon viszont egy-egy ilyen apró sérülés utat nyit a piszkos, sós lének, ami az utakon van, így a felniben máris elindul a korrózió. És akkor még a komolyabb sérülésektől bekövetkező deformálódásról nem is beszéltünk. Ebben a cikkben alaposan körüljárjuk a felnijavítással kapcsolatos kérdéseket.

fóliázás talán már sohasem fog kimenni a divatból, így ezt a témát is körbejártuk. Ebben a cikkben főként a jogszabályi háttérről írtunk. Egy másik műhelyben az üveg- és karosszériafóliázásról tágabban írtunk, illetve az egyes munkafolyamatokról is felvilágosítást kaphat.

Lassacskán a tetőkárpitot is felírhatjuk a kopó fogyó alkatrészek listájára. Nem is kell földet megkerült, hanyagul tartott autóba botlanunk ahhoz, hogy ilyen hibával szembesüljünk. Szerencsére a javítás általában olcsó és gyors, erről te is meggyőződhetsz az erről szóló cikkünkben.

Milyen autót vegyek egyáltalán?

Általában már leszűkíteni sem egyszerű arra a néhány lehetséges típusra a listát, amik szóba jöhetnek használtautó-vásárlásnál. Sokrészes sorozatunkban segítünk kiválasztani a megfelelő autót, a 2019-es piaci összefoglalónk egyben segít a trendekkel is tisztában lenni. Cikkünk alján a kincset érő kategóriaajánlók.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.