Sikerült összetörni újabb öt autót az Euro NCAP-nál. Neves gyártó régen kapott már három csillagot, de ezúttal még az öv is majdnem elszakadt az egyik ütközésnél. A Citroen Nemo, a Kia Venga, a Nissan Cube, a Seat Exeo és a Toyota Verso tesztje vegyes eredményeket hozott.
Egyedül a Toyota Verso kapott ötcsillagos eredményt, ami részben annak köszönhető, hogy az Euro NCAP megváltoztatta a pontozási módszerét. Ötcsillagos minősítéshez ezentúl öt százalékkal magasabb eredmény szükséges a felnőtt-, illetve gyermekvédelem tekintetében (80, ill. 75%), az utóbbi időben egyre komolyabban vett gyalogosvédelemnél pedig 25-ről 40%-ra emelték a küszöbértéket.
Az öt autó közül a Citroen Nemo Multispace eredménye a leggyengébb, mindössze 3 csillaggal díjazták. Ez elsősorban a rendelésre sem kapható aktív biztonsági eszközök számlájára írható, mivel sem a három pontot érő ESP, sem a sebességtúllépésre figyelmeztető rendszer nem szerepel az extralistán. A kritizálható felnőttvédelem is lehúzta az értékelést, hiszen az alapfelszereltség nem tartalmazza a függönylégzsákokat, és az ülések fejvédelme is kifejezetten rossz. Az NCAP a közleményében nyíltan kritizálja a népszerű, furgonból faragott személyautókat a gyenge biztonsági felszereltség miatt.
A Kia Venga már négy csillagot kapott a pontozáskor, viszont fény derült egy finoman szólva kínos hibára, a teszten ugyanis az első üléssín részben elvágta a biztonsági övet. A Kia azonnal reagált a felfedezett veszélyforrásra: az alig több mint ezer kiszállított autót utólag kijavítják egy műanyag védőtokkal, a még kiszállításra váró darabokat pedig már ezekkel adják át a tulajdonosoknak.
Az előző generációs Audi A4 leszármazottja, a Seat Exeo hasonló végeredményt ért el. Kritikát a műszerfal kialakítása kapott, ami a térdlégzsákok ellenére veszélyes az alsó végtagokra, viszont dicséretet érdemel a gyalogosvédelem és a gyermekvédelem a hátsó ülésen. A régi értékelés szerint még öt csillagot kapott volna.
A Nissan Cube a gyermekvédelem gyenge pontjai miatt maradt le az ötödik csillagról, máskülönben jó eredménnyel szerepelt. Minden tekintetben remekelt a Toyota Verso, a gyalogosokkal pedig rendkívül barátságos, állapította meg az NCAP.
Örömteli fejlemény, hogy végre reagált a szervezet az európai törvényhozók nyomására, és szigorította az ötcsillagos értékelés feltételeit. Az utóbbi időben kezdte elveszíteni a vizsgálat a hitelességét, ráadásul nem hordozott érdemi információt, hiszen a legtöbb új autó automatikusan megkapta az öt csillagot. Igaz, most majd meg kell szokni az új küszöbértékeket, de végre kimutathatók lesznek az egyes típusok közötti különbségek.
Az eddigi pontrendszer elavulása egyben azt is jelenti, hogy hosszú távon komoly eredményt hozott az intézet immár 13 éves működése, és a mindenki számára fontos biztonság irányába terelte az autógyártókat.