Itt a Toyota új üzemanyagcellás kamionja
Másfél éven belül második hidrogénnel táplált üzemanyagcellás kamionját mutatta be a Toyota. Pontosabban a tavaly áprilisban bemutatott Project Portal Alpha prototípus egy továbbfejlesztett változatával jöttek ki most. Ez lenne a Beta.
Lehetetlen megjósolni, merre megy tovább a teherszállítás a következő évtizedben, de a Toyota a hidrogénre tesz. A tavaly bemutatott Alpha 320 kilométeres hatótávjával még nem volt nagy ígéret, tudták a japánok is és a megújult üzemanyag-tárolási rendszerrel most érkezett Beta már 480 kilométert tud. A hajtás alapja ebbe is a Miraiból jött, az ahhoz kifejlesztett üzemanyagcellákból építenek bele; ez is 12 kWh-nyi energia tárolására alkalmas Li-ion akkumulátorcsomagot kapott, a hajtást pedig továbbra is egy 670 lóerős és 1800 Nm csúcsnyomatékú villanymotor végzi.
Bár egyelőre a használati mód nem indokolja, a Betának már hálófülkéje is van. Az Alpha tavaly április óta 16 ezer kilométert dolgozott élesben, terheléssel kaliforniai kikötőkben és azok környékén. Ősztől a Betára is ez a meló vár, aztán ha lesz rá érdeklődés (ez leginkább a hidrogén-töltőállomások számától függ majd), ebből a prototípusból állítólag már könnyen lehet szériaváltozat.
A Toyota nem az egyetlen, aki hidrogénes kamionokkal szállna be a teherszállításba. Bár a nagy gyártók egyelőre nem mozdulnak ebbe az irányba, a semmiből jött Nikola is javában teszteli az utakon hidrogénes kamionját, sőt már van is egy óriási megrendelésük.