Kína jelentősen csökkentené a villanyautók támogatását
A Bloomberg értesülései szerint azt tervezik, hogy megfelezik a támogatás összegét, a támogatásra jogosult autóktól pedig 150 helyett 250 km hatótávot várnak el.
Most Kínában minden villanyautó után, ami legalább 150 kilométert képes megtenni egy töltéssel, 50 ezer jüan, azaz nagyjából 2,1 millió forint állami támogatás jár. Ez az egyik oka, hogy rengeteg elektromos jármű fejlesztése indult meg az országban. Ám a legújabb hírek szerint a kínai hatóságok most a feltételek szigorítását tervezik: megfeleznék a támogatás összegét, és ez is csak 400 km-es hatótáv felett járna, a támogatás minimumát pedig 250 km-es hatótávnál húznák meg.
Egy ilyesfajta változtatás több szempontból is logikus lenne. Egyrészt már az idén kötelezővé tették, hogy az autógyártók eladásainak egy meghatározott részét a támogatott, új energiával működő autók tegyék ki. Ez önmagában is elég hajtóerő lehet az elektromos modellek terjesztésére, hiszen amíg nem adnak el villanyautót, addig benzineset sem lehet, márpedig a többség egyelőre ez utóbbiakból él.
Másrészt a támogatás csökkentésével azon gyártók száma is csökkenthető, amelyek már most is alig felelnek meg a feltételeknek, és csak a támogatás miatt próbálkoznak az autógyártással. Állítólag az utóbbi években legalább 500 új vállalkozás indult ilyen profillal, ami rengeteg, még kínai viszonylatban is, ahol pedig minden bokorban lapul egy újabb ismeretlen nevű autógyár a 2000-es évek óta.
Elemzők szerint ugyanakkor a kizárólag villanyautókat előállító vállalkozások kerülhetnek nehéz helyzetbe az elvonás miatt. Ilyen például a Nio, amely a Tesla talán legkomolyabb kínai riválisának tűnik. A tavaly őszi indulás óta havonta jellemzően több mint 2000 autót tudtak értékesíteni, ami biztató, viszont a támogatás-megvonás emelhet annyit az áraikon, hogy alaposan visszavesse a keresletet, és mivel nincsenek benzines típusok, amelyeken megkereshetik a kieső hasznot, ez akár az épp csak induló cég végét is jelentheti.