A villany-Volkswagenek csúcsa?
A Volkswagen az idei évre ígérte az első szériagyártású I.D. villanyautót, de közben még bővítik a tanulmányautók körét is, amelyek révén felvázolják, hogy milyen választékra számíthatunk. Eddig zömmel kisebb méretű modelleket mutattak, az I.D. Roomzz tanulmány az első igazán nagy testű elektromos járművük.
Ezúttal a formatervben már nincs semmi meglepő: azon túl, hogy tartalmazza az I.D. család közös ismertetőjegyeit, amilyen például a LED-sávokból álló hűtőrács-utánzat és a jellegzetes LED-keretes első lámpák, kicsit jellegtelen konfekció-SUV benyomását kelti. Nem zavaró a látvány, de nem is jellegzetes: egy nagy egyen-VW a sok közül, a megszokottnál talán valamivel lágyabb formákkal.
Nem kizárt persze, hogy ez legalább részben tudatos döntés eredménye: ha sokkal megosztóbb lenne a forma, azzal elriasztanák a vevők egy részét a stratégiailag fontos elektromos modellektől, ami nyilván nem cél.
Furcsaságból tulajdonképp egyetlen egy van, a négy tolóajtó, de ezek várhatóan nem érik meg a szériagyártást. Ugyanakkor szinte biztos, hogy méretben hasonló elektromos VW lesz, már csak azért is, mert az ilyen nagyobb autókért lehet olyan árat kérni, ami még az elektromos hajtás ellenére is kifizetődővé teheti a gyártást. A Roomzz, aminek a neve is a belső tér nagyságára utal, 4,92 méter hosszú, 1,89 méter széles és 1,76 méter magas, a tengelytávja pedig 2,97 méter. Így valamivel tágasabb lehet, mint a Touareg, pedig itt a padlóba építették a 82 kWh-s akkumulátorcsomagot is.
Az autó természetesen az MEB szabvány struktúra eddigi leghosszabb és legszélesebb változata köré épül. A hajtásrendszer két villanymotort tartalmaz, ezek összesen 225 kW, vagyis 306 lóerő leadására képesek. Az autó így akár 6,6 másodperc alatt elérheti a százas tempót, viszont a végsebességét 180 km/h-ra korlátozták. Ez egy ilyen nagy homlokfelületű autó esetében kifejezetten előnyös, hiszen nagyobb tempónál már nagyon gyorsan fogyna a töltés az akkucsomagból. A Roomzz a WLTP szabvány ciklusában mérve elvileg akár 450 km-t is megtehet egy töltéssel, és a gyáriak szerint a 150 kW-os egyenáramú gyorstöltőkkel is kompatibilis, ami azt jelenti, hogy a lemerült akkut 80%-ig nagyjából fél óra alatt fel lehet tölteni.
Néhány részletmegoldáson túl leginkább az autó belsejében érhető tetten a tanulmányautókra jellemző kísérleti jelleg. Az egyetlen LCD panelből álló műszerfal és a minimalista kialakítás is feláldozza a célszerűséget a stílus, a letisztultság kedvéért: ha elkészül a végleges Roomz, az belülről valószínűleg kevésbé lesz spártai. Szintén bizonytalan, hogy az autó képességei közt felsorolt 4-es szintű önvezetés megvalósul-e.
Abban viszont nem érdemes kételkednünk, hogy a VW-nek lesz hasonló méretű elektromos modellje. Ez egyrészt megúszhatatlan, hiszen az efféle drágább modelleknél az elektromos hajtás ára már nem zabálja fel a teljes profitot, másrészt a világ nagy részén most épp az ilyen nagy SUV-k a legdivatosabb járművek.