Erős nitrogén-dioxid-szennyezést mért budapesti iskolák bejáratánál a Greenpeace
Budapesti és Pest megyei iskolák bejárataihoz közel tettek ki a Greenpeace hazai aktivistái légszennyezettség-mérő csöveket és mérték a nitrogén-dioxid mértékét két tavaszi héten át. Az eredmény nem vidám: tizenhétből nyolc iskolánál a mérés átlaga túllépte az egészségügyi NO2-határértéket.
A héten, egész konkrétan kedden, az asztma világnapján adta ki a kimondottan iskolák környékén, azok bejárata közelében végzett kéthetes légyszennyezettség-tesztje eredményeit a Greenpeace Magyarország. A szervezet összesen 24 helyszínhez tett ki mérőcsöveket, amikkel a levegő nitrogén-dioxid tartalmát mérték. Ezzel a mérgező gázzal leginkább a közlekedés szennyezi a városokat. Főleg a régi dízelautók, -buszok tolják vele tele a levegőt, de nem kevés NO2 a lakossági fűtésből is a levegőbe kerül. Az emberi szervezetre nagyon rossz hatással van: csökkenti a tüdőfunkciót és különféle légzőszervi betegségek kockázatát fokozza.
A Greenpeace végül 17 iskola légszennyezettségéről adott ki eredményt (a többi cső eltűnt vagy megrongálódott). Ebből nyolc iskolánál mutatott a mérés átlaga 40 mikrogramm/köbméternél nagyobb értéket, ami a nitrogén-dioxidra vonatkozó egészségügyi éves határérték. Az Üllői úti Kéttannyelvű Általános Iskolánál például bő másfélszeres, 63 mikrogramm/köbméter volt a mérési átlag.
A Greenpeace az eredményeihez hozzátette, hogy a 40 mikrogramm/köbméteres határérték éves átlagra vonatkozik, így az ő kéthetes mérésük nem tekinthető hivatalos túllépésnek. Ugyanakkor elgondolkodtató, főleg annak tudatában, hogy az ő méréseik magasabb légszennyezettségi értékeket mutattak, mint a környékbeli mérőállomások. Ez az jelenti, hogy pont ott, ahol sok gyerek fordul meg és tartózkodik huzamosabb ideig, a levegő még annál is rosszabb lehet, mint amit a mérőállomások mutatnak – mondta a szervezet légszennyezési szakértője.
A Greenpeace sürgeti, hogy mielőbb tiltsák ki a régi, szennyező dízelautókat Budapestről és gondoskodjanak a forgalom korlátozásáról az iskolák környékén, de valószínű hiába, hiszen a mérésük előtt is teljesen egyértelmű volt, hogy a főváros tesz a határértékre. Ahogy a Qubit a témafeldolgozásában megjegyzi: a vonatkozó jogszabály szerint évente csupán 18 alkalommal léphető túl egy mérőállomáson az órás NO2-határérték (100 mikrogramm/köbméter), ehhez képest például idén május 7-re a budapesti Teleki téren már 77-szer, a budapesti Kosztolányi Dezső téren 49-szer mért többet az automata műszerállomás.