Kétszer jártam a kínai FAW autógyártó-óriáshoz tartozó Hongqi (magyarul vörös zászló) luxusmárka standján, de úgy visszaverődtem a helyiek hallgatásból épített faláról, hogy hetekig rágni fogom az élményt. Két autót hoztak Frankfurtba, egyik sem a sajtóból már ismerhető archaikus főgonosz-limuzin, hanem egy szupersportautó és a gigantikus, körülbelül BMW X7-méretű SUV. Nincs róluk sajtóanyag, nincs lakossági brossúra, nincs egy nyomorult információs tábla sem, sőt, a gyár honlapján egy árva szó sem esik arról, hogy kiállítottak valamit a távoli Európa legfontosabb autószalonján.
Nem eladó a kínai Rolls
Az angolul pár szót beszélő ember csak annyit tudott mondani az állami reprezentációs limuzinról, hogy ez egy titkos autó.

A kínai autók zömét még mindig túl könnyű köpködni, mert minden évre be van ígérve a világmegváltás, de továbbra is ott tartunk, hogy talán jövőre. A Hongqi S9 (ezt a nevet mondta egy hosztesz) sportautó 21 colos kerekei mögül Brembo féknyergek villannak, a beltér egészen kidolgozottnak tűnik, a hátsó kerékjáratba benézve viszont gyanús, hogy hiányos a hajtáslánc.
A standon sokan dolgoznak, mindenkin ott a vörös zászlós kitűző, de amikor szóba elegyedem a kisebb csoportokban beszélgető emberekkel, úgy rebbennek szét, mint a Deák téri galambok, amikor közéjük ront egy kétéves gyerek. Végül egy lány elmondja, hogy az S9-ből összesen hetven példány készül. Vényolcas benzinmotor és valamilyen villanymotor hajtja, a kettő együtt 1400 lóerős és az autó kétmillió eurónyi összegért megvásárolható.
Kivéve Európában, ahol nincs is jelen a Hongqi. Pedig az utcai versenyautó elég jól néz ki, tényleg olyanok az arányai, mint egy Paganinak, vagy más kisszériás atomcsapásnak. Még sirályszárnyas ajtók is kerültek rá, sőt, ha gyorsabban tudnék szaladni, be is fotózhattam volna az utastérbe, mielőtt a távirányítót kezelő ember rövid szellőztetés után megnyomta a zárógombot.
Egy angolul majdnem folyékonyan beszélő nő felírta egy papírra az e-mail címem, majd megígérte, hogy küld fotókat és ismertetőt mindenről. Nem küldött semmit. Ezzel a Hongqi is belépett azon kínai autógyártók sorában, amelyek becsengették valamelyik nagy európai szalon szervezőinek a standpénzt, csinos installációt építettek, hoztak kóstolót az álmodozásaikból, majd a show végén összecsomagoltak és visszabucskáztak a nemzetközi ismeretlenségbe. Mindez óriási csalódás, hiszen kínai egyéb tekintetben a világ lassan legpotensebb gazdasági hatalma, nagy játékos, brutális méretű autóiparral.
Mégis mit akarhatnak ezekkel az bénácska európai megjelenésekkel? Techdemónak nagyon halvány, amit láttam. Azt sem gondolom, hogy szervezési problémák állnak a háttérben és valaki nem írt valakinek a központban, hogy időben készüljenek el a sajtóanyagok. Szintén kevéssé valószínű, hogy nem értik az európai autókiállítások funkcióját. Gondoljunk bele, műholdakat lőnek fel, embert küldenek a világűrbe, kiváló mobiltelefonokat fejlesztenek és gyártanak, olcsó termékeikkel tarolnak a neten, időben szállítanak, készségesen visszaveszik, ami nem felel meg.
Autóügyben viszont valahogy nem mennek jól a dolgok. Pénz van, ha pedig van pénz, akkor van szakértelem is, hiszen odacsődíthetnek bármilyen sztártervezőt, mérnököt és marketingest, ahová akarnak. Lehet, hogy nem akarnak? Lehet, hogy egyelőre elég nekik, hogy ezekkel a gigászi autómárkákkal, mint az állami vezetők autóira szakosodott Hongqi megvillannak nálunk? Ha ez a helyzet, akkor egyúttal lefotózzák magukat a frankfurti közegben a standon, hogy a kínai újságokban megjelenhessenek a beszámolók az államilag irányított kapitalizmus újabb európai sikereiről.
Hoppá, közben lett egy nyitott ajtós fotónk is az S9-ről:
További cikkek a Frankfurti Autószalonról:
- Ennél biztonságosabb Volvót nem kapsz
- Hogy tud ellenállni egy Kalasnyikovnak az XC90? Úgy, hogy beleépítenek még egy XC90-esnyi páncélt.
- Ez a kínai SUV népszerű szegmensbe érkezik
- A WEY VV7 egy kupsé SUV, ami mostanában az egyik legnépszerűbb piac. Hibrid is, ami tovább javítja az esélyeit.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
